Πιθανή η κατασκευή 2 αγωγών στο Ν. Διάδρομο

Ενώ πριν από μερικούς μήνες η ιδέα των δύο αγωγών απορρίπτονταν από τους Αζέρους, το τελευταίο 20ήμερο εκφράζονται απόψεις υπέρ της συνύπαρξης των δύο σχεδίων. Οπως εξελίσσεται το παζάρι.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Πιθανή η κατασκευή 2 αγωγών στο Ν. Διάδρομο
Πληθαίνουν οι ενδείξεις για την πιθανότητα ευόδωσης και των δύο επενδυτικών σχεδίων αγωγών για μεταφορά του αζέρικου αερίου, δηλαδή του ΤΑΡ με διέλευση από την Ελλάδα και του Nabucco.

Ενώ πριν από μερικούς μήνες η ιδέα των δύο αγωγών απορρίπτονταν από τους Αζέρους, το τελευταίο 20ήμερο, τόσο από τη δική τους πλευρά, όσο και από τις εταιρείες που συμμετέχουν (BP, Statoil), εκφράζονται απόψεις υπέρ της συνύπαρξης των δύο σχεδίων.

Όπως έλεγε στο Εuro2day.gr πρόσωπο με άμεση εμπλοκή στο θέμα, οι εταιρείες που θα παράγουν το αέριο στο Σαχ Ντενίζ της Κασπίας, και οι οποίες ήδη συμμετέχουν στα προκαταρκτικά έξοδα προετοιμασίας των δύο αγωγών, θεωρούν ότι σε περίπτωση πρόκρισης μόνο του ενός σχεδίου θα έχαναν τα ποσά που επένδυσαν στον αγωγό που δεν θα προκριθεί.

Κυρίως, όμως, τονίζουν ότι ο αγωγός ή οι αγωγοί του Νότιου Διαδρόμου θα είναι χρήσιμοι για τη χρονική περίοδο όπου θα αυξηθεί σημαντικά η παραγωγή φυσικού αερίου και από άλλα κοιτάσματα της Κασπίας.

Δεν πρέπει να διαφεύγει επίσης επισήμανση του γενικού διευθυντή του τουρκικού ΥΠΕΞ Μιτχάτ Ρεντέ, σύμφωνα με την οποία και ο ΤΑΡ και ο Nabucco θα γίνουν απαραίτητοι σε μακροπρόθεσμη βάση.

Για το ίδιο θέμα, αξίζει να δοθεί προσοχή στην πρόσφατη παρέμβαση του επίτροπου ενέργειας Γκίντερ Έτινγκερ προς την υπεύθυνη εξωτερικών υποθέσεων της Ε.Ε. Κάθριν Άστον.

Σύμφωνα με σχετική επιστολή που της απέστειλε, τονίζει ότι θα πρέπει να αποφευχθεί πάση θυσία εσωτερικό μέτωπο μεταξύ των πολιτικών της Ε.Ε. για τη στήριξη του ενός ή του άλλου σχεδίου, από τη στιγμή που αμφότερα συμβάλλουν στην ενεργειακή απεξάρτηση από τη Ρωσία και εν τέλει θα μπορούσαν να είναι χρήσιμα για την επίτευξη του στόχου αυτού.

Τέλος, δευτεριάτικο δημοσίευμα σε ημιεπίσημη ιστοσελίδα του Μπακού, επικαλούμενο πηγές της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ε.Ε., επισημαίνει ότι σύμφωνα με αυτές «υπάρχει πιθανότητα για ολοκλήρωση και των δύο σχεδίων», καθώς οι μελλοντικές ανάγκες της Ε.Ε. για φυσικό αέριο προέλευσης Κασπίας είναι τέτοιες που θα επιτρέψουν την κατασκευή και των δύο αγωγών.

Με την ευκαιρία να υπενθυμίσουμε ότι από την ελληνική πλευρά η μόνη εκκρεμότητα που μένει σχετικά με τον ΤΑΡ είναι η υπογραφή της συμφωνίας με την εταιρεία του αγωγού, η οποία θα προβλέπει όλες τις λεπτομέρειες για τη λειτουργία του και τις εκατέρωθεν υποχρεώσεις.

Ήδη οι ομάδες διαπραγμάτευσης, μετά από μικρό διάλειμμα, συνεδριάζουν και υπάρχουν ελπίδες ότι σύντομα θα υπογραφεί η συμφωνία. Όσο για τις αποφάσεις της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ, αυτές αναμένονται στο τέλος Ιουνίου.

Πάντως, σε περίπτωση όπου επιλεγούν και οι δύο αγωγοί, το πιθανότερο είναι πρώτος να ξεκινήσει ο ΤΑΡ, λόγω του μεγέθους του, της διαδρομής από λιγότερες χώρες και της οικονομικής ευρωστίας των μετόχων του, γεγονός που θα σημάνει άμμεση επένδυση 1,6 δισ. ευρώ για την Ελλάδα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v