Αντιρρήσεις φορέων για το νομοσχέδιο των ΑΠΕ

Μη χρηματοδοτήσιμες από το τραπεζικό σύστημα θα γίνουν οι επενδύσεις σε αιολικά πάρκα, εφόσον ισχύσουν οι διατάξεις του νομοσχεδίου που έδωσε στη δημοσιότητα το ΥΠΕΚΑ, λένε φορείς της αγοράς. Οι κίνδυνοι.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Αντιρρήσεις φορέων για το νομοσχέδιο των ΑΠΕ
Μη χρηματοδοτήσιμες από το τραπεζικό σύστημα θα γίνουν οι επενδύσεις σε αιολικά πάρκα, εφόσον ισχύσουν οι διατάξεις του νομοσχεδίου που έδωσε στη δημοσιότητα το ΥΠΕΚΑ.

Αυτό τονίζει σε επιστολή της προς τον υφυπουργό ΠΕΚΑ Ασημάκη Παπαγεωργίου η Επιστημονική Εταιρεία Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ), σημειώνοντας ότι με όσα προβλέπει αυξάνει ακόμη περισσότερο το ρίσκο των επενδύσεων σε αιολικά πάρκα, οι οποίες απαιτούν μεγάλα κεφάλαια, σε βαθμό που να αρνείται τη χρηματοδότησή τους οποιαδήποτε τράπεζα.

Οι κύριες αντιρρήσεις της ΕΛΕΤΑΕΝ αφορούν την πρόβλεψη για καθορισμό τιμής κιλοβατώρας, με την έναρξη της δοκιμαστικής λειτουργίας του αιολικού. Με αυτήν, υφίσταται ο κίνδυνος κατά τη διάρκεια της κατασκευής ενός έργου ο υπουργός να αποφασίσει να μειώσει την τιμή πώλησης, με αποτέλεσμα να ανατραπεί το επιχειρηματικό σχέδιο με βάση το οποίο εγκρίθηκε η χρηματοδότηση.

Το γεγονός αυτό εισάγει αβεβαιότητα που είναι μη διαχειρίσιμη από οποιονδήποτε χρηματοδοτικό οργανισμό, με αποτέλεσμα  οι επενδύσεις ΑΠΕ στην Ελλάδα να αποκλείονται από χρηματοδότηση (non bankable).

Η διάταξη ισοδυναμεί με το τέλος των επενδύσεων, τονίζει η ΕΛΕΤΑΕΝ και καλεί το ΥΠΕΚΑ, την ύστατη έστω στιγμή, να επικοινωνήσει με τράπεζες και χρηματοδοτικούς οργανισμούς ώστε να κατανοηθεί το άτοπο και καταστροφικό της διάταξης.

Επίσης, η κατάργηση της ετήσιας αναπροσαρμογής της τιμής με το 50% του πληθωρισμού για όλες τις ΑΠΕ, σύμφωνα με την ΕΛΕΤΑΕΝ, στερείται οικονομική λογική, καθώς οι επενδύσεις ΑΠΕ είναι επενδύσεις κεφαλαίου και έχουν υψηλό κεφαλαιουχικό κόστος και χρηματοοικονομικό κόστος κατά τη λειτουργία τους για την εξυπηρέτηση των δανείων τους.

Το κόστος αυτό εξαρτάται άμεσα από τον πληθωρισμό, όπως άλλωστε από τον πληθωρισμό εξαρτάται και το κόστος της οικονομίας και συνεπακόλουθα όλα τα υπόλοιπα κόστη λειτουργίας των επενδύσεων. Η προτεινόμενη ρύθμιση, τονίζει η ΕΛΕΤΑΕΝ, έχει τιμωρητικό και αναδρομικό χαρακτήρα.

Καταλαμβάνει εν λειτουργία επενδύσεις και ανατρέπει τα επιχειρηματικά σχέδια στα οποία βασίστηκε η χρηματοδότησή τους. Πρέπει να υπογραμμιστεί ιδιαίτερα ότι η διάταξη αυτή εφαρμόζεται ακόμα και σε έργα που είναι οριακά βιώσιμα ή και μη βιώσιμα υπό τις συνθήκες που διαμορφώθηκαν με τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις, όπως είναι τα εν λειτουργία αιολικά πάρκα σε μέσο ή χαμηλό (αλλά μέχρι πριν από λίγο διάστημα αξιοποιήσιμο) αιολικό δυναμικό.

Τέλος, αναφορικά με τη διάταξη που επιτρέπει με απλή υπουργική απόφαση να καθορίζονται οι τιμές όλων των ΑΠΕ, η ΕΛΕΤΑΕΝ επισημαίνει ότι σε μια ευνομούμενη Πολιτεία, για την οποία η επενδυτική σταθερότητα και ασφάλεια καθώς και η εμπιστοσύνη στη διοίκηση και στην εκτελεστική εξουσία είναι ακρογωνιαίοι λίθοι, μια τέτοια επιλογή -που συνιστά υποχώρηση του επιπέδου ασφάλειας- θα μπορούσε να συζητηθεί αν και πάλι θα απαιτούσε ουσιαστικά επιχειρήματα για να τεκμηριωθεί.

Στην Ελλάδα, όμως, που δυστυχώς χαρακτηρίζεται από έλλειψη επενδυτικής ασφάλειας, ασφάλειας δικαίου και αξιοπιστίας, η κατάργηση του διά νόμου καθορισμού των τιμών που ισχύει από το 1994 είναι μια ιδιαίτερα ατυχής επιλογή, που πλέον μηδενίζει την επενδυτική ασφάλεια σε μια πολύ δύσκολη περίοδο.

Θα πρέπει απαραίτητα να παραμείνει η αρμοδιότητα στη Βουλή, με την υποχρέωση στην αιτιολογική έκθεση να περιλαμβάνεται τεχνική-επιστημονική κρίση της αρμόδιας υπηρεσίας ΑΠΕ και της ΡΑΕ καθώς και παρουσίαση των βασικών πορισμάτων-παρατηρήσεων της δημόσιας διαβούλευσης που πρέπει να προηγείται, σημειώνει.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v