Λιμένες:Η κυβερνητική στρατηγική

Μια δύσκολη εξίσωση, η οποία θα εξαρτηθεί και από το διεθνές ενδιαφέρον, καλείται να λύσει τις επόμενες τέσσερις εβδομάδες η διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων αναφορικά με την πώληση των λιμανιών.

Λιμένες:Η κυβερνητική στρατηγική
Μια δύσκολη εξίσωση, η οποία εξαρτάται και από το διεθνές ενδιαφέρον, καλείται να λύσει τις επόμενες τέσσερις εβδομάδες η διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), όπως προέκυψε από τη χθεσινή σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό Αντ. Σαμαρά.

Πρέπει να παρουσιάσει στην κυβέρνηση την τελική πρόταση για την αξιοποίηση των λιμανιών της χώρας, με προτεραιότητα τα λιμάνια της Αθήνας (ΟΛΠ) και της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και στη συνέχεια τα 10 λιμάνια τα οποία βρίσκονται υπό τη διαχείριση κρατικών ανωνύμων εταιρειών, αλλά και τις μαρίνες.

«Υποτίθεται πως οι οικονομικοί σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ, η Morgan Stanley και η Τράπεζα Πειραιώς, έχουν οργώσει τη διεθνή αγορά ώστε να ζυγίσουν το ενδιαφέρον των επενδυτών», λένε στο λιμάνι.

Παρά τις πληροφορίες και τα δημοσιεύματα περί ζωηρού ενδιαφέροντος (π.χ. Cosco, Ρώσων) για την εξαγορά του ΟΛΠ, μέχρι στιγμής στην κυβέρνηση δεν έχουν αποφασίσει αν το λιμάνι του Πειραιά θα παραχωρηθεί μέσω πώλησης μετοχών του ΟΛΠ ή μέσω συμβάσεων παραχώρησης.

Πώληση μετοχών, στο σημερινό κλίμα, θα φέρει σίγουρα πολύ λιγότερα έσοδα από μια σύμβαση παραχώρησης, εκτιμούν κάποιοι που ασχολούνται με το λιμάνι. Μήπως, για παράδειγμα, είναι καλύτερα να σπάσει στα τρία και να παραχωρηθεί ξεχωριστά το τερματικό της κρουαζιέρας;

Υπενθυμίζεται πως υπάρχει εντονότατο ενδιαφέρον για την κατασκευή λιμανιού κρουαζιέρας στον Πειραιά και ουδείς αποκλείει την αναβάθμιση του υφιστάμενου τερματικού του ΟΛΠ μέσω σύμβασης παραχώρησης. Ενδεχομένως υπάρχει ενδιαφέρον μόνο για τη διαχείριση του επιβατικού σταθμού ή μόνο για τη διαχείριση του τερματικού σταθμού που έχει απομείνει στον οργανισμό. Από την άλλη, οι δύο ή τρεις διαγωνισμοί για παραχώρηση αυξάνουν την πολυπλοκότητα των διαδικασιών.


Τα σενάρια για Λαύριο, Ραφήνα, Ελευσίνα

Ένα άλλο θέμα που εξετάζεται είναι τι θα γίνει με τα υπόλοιπα λιμάνια της Αττικής και συγκεκριμένα το Λαύριο, τη Ραφήνα και την Ελευσίνα. Η ένταξή τους στο σχήμα του ΟΛΠ δημιουργεί μονοπωλιακές συνθήκες, τις οποίες δεν πρόκειται να δεχθεί η Κομισιόν.

Συνεπώς, πώς ακριβώς θα αξιοποιηθούν τα υπόλοιπα λιμάνια του Λεκανοπεδίου; Ως ένα ξεχωριστό πακέτο που θα παραχωρηθεί παράλληλα με τον ΟΛΠ μέσω άλλου διαγωνισμού; Ή θα βρεθεί φόρμουλα για ενιαία παραχώρηση ώστε να ενισχυθεί ο ΟΛΠ; Με ποιον τρόπο θα «πακεταριστούν» τα περιφερειακά λιμάνια ώστε να αποτελέσουν ελκυστικό στόχο; Μήπως πρέπει στο πακέτο να μπουν και μαρίνες ώστε να είναι ολοκληρωμένη η πρόταση προς τους επενδυτές;

Το θέμα των λιμανιών απασχόλησε χθες τη σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό Αντ. Σαμαρά για τις ιδιωτικοποιήσεις, στην οποία συμμετείχε και ο υπουργός Ναυτιλίας Κώστας Μουσουρούλης. Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ υπενθύμισε πως απαιτούνται νομοθετικές και διοικητικές ρυθμίσεις προκειμένου να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί.

Το ταμείο ελέγχει ήδη το 74,14% του ΟΛΠ και το 74,27% του ΟΛΘ, ενώ με απόφαση της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων τον Νοέμβριο του 2012 μεταβιβάστηκαν δέκα οργανισμοί λιμένων που λειτουργούν με τη μορφή της Α.Ε. (Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας).

Υπενθυμίζεται πως το ελληνικό δημόσιο έχει προσλάβει ξεχωριστούς συμβούλους για την αξιοποίηση των μικρότερων λιμένων (εκτός των 10 μεγάλων) και των λιμανιών. Πρόκειται για τις Επενδυτική Τράπεζα Ελλάδος, Maritime & Transport Business Solutions, Δικηγορική Εταιρεία KLC και το τεχνικό γραφείο Ρογκάν και Συνεργάτες.

"Αποτελεί απόλυτη ανάγκη η στρατηγική θεώρηση των ελληνικών λιμένων και η ανάπτυξή τους στη βάση ενός σύγχρονου και βιώσιμου μοντέλου λειτουργίας που θα συμβάλει στην απασχόληση", δήλωσε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι ήδη έχουν καταγραφεί οι δυνατότητες φιλοξενίας κρουαζιερόπλοιων όλων των ελληνικών λιμένων υποδοχής.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v