WSJ: Τα μεγάλα βάσανα του ...Έλληνα CEO

Εκτενής έρευνα της WSJ για τις σκληρές συνθήκες στις ελληνικές επιχειρήσεις. «Οι εφευρετικές περικοπές δεν μπορούν να υποκαταστήσουν τα δάνεια και τις επενδύσεις,» σχολιάζουν οι Έλληνες CEOs.

WSJ: Τα μεγάλα βάσανα του ...Έλληνα CEO
Όταν ο CEO του Τιτάνα, Δημήτρης Παπαλεξόπουλος έμαθε, πέρσι, πόσο κοστίζει μια γεννήτρια ασφαλείας για τους κυλίνδρους της βιομηχανίας, παρήγγειλε στο προσωπικό του να «σκεφτεί δημιουργικά». Και οι μηχανικοί του υπάκουσαν, μετατρέποντας έναν κινητήρα αυτοκινήτου σε γεννήτρια, γράφει η WSJ.

«Τα δύο τελευταία χρόνια προσπαθούμε να προσαρμοστούμε σε έναν πολύ σκληρό οικονομικό κύκλο», σχολιάζει ο κ. Παπαλεξόπουλος. Μετά την πτώση 80% στον τζίρο της αγοράς τσιμέντου από το 2006, κάνει ό,τι μπορεί για να μειώσει τις δαπάνες –όπως να χρησιμοποιεί Wi-Fi για να τσεκάρει τα μηνύματά του όταν ταξιδεύει και να απαγορεύσει την χρήση χαρτιού στις συνεδριάσεις για να μειώσει τα κόστη εκτυπώσεων.

Παρά όμως τα μέτρα, που περιλαμβάνουν πωλήσεις ενεργητικών και μείωση προσωπικού 35% ο Τιτάνας, μια από τις μεγαλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις, πιθανόν να εμφανίσει ζημία για το 2012. «Δεν νομίζω ότι περίμενε κανείς να είναι τόσο άσχημα τα πράγματα», δηλώνει ο κ. Παπαλεξόπουλος σε άρθρο της Wall Street Journal, που υπό τον τίτλο «Tough Love: Running a Greek Company» όπου σημειώνεται ότι «οι εφευρετικές περικοπές των δαπανών δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την έλλειψη τραπεζικής χρηματοδότησης και τις επιφυλάξεις των ξένων επενδυτών».

Τα οικονομικά προβλήματα της Ελλάδας έχουν καταφέρει καταστροφικό πλήγμα στην επιχειρηματική κοινότητα του έθνους, σχολιάζουν οι αρθρογράφοι. Παραθέτει στοιχεία του Εμπορικού Επιμελητηρίου, όπου φαινεται ότι 68.000 Έλληνες επιχειρηματίες έβαλαν «λουκέτο» από τις αρχές του 2011 και 30.000 ακόμη θα «πεθάνουν» μέχρι την Άνοιξη.

«Δεν νομίζω να υπάρχει κάποιο κόστος που δεν έχουμε βάλει στο μικροσκόπιο για να κόψουμε», προσθέτει στην έρευνα ο Δημήτρης Βαλαχής, διευθύνων σύμβουλος των ιχθυοκαλλιεργιών Ανδρομέδα. Η επιχείρηση έχει επιβάλλει περικοπές μισθών 20% και έκανες πολλές ακόμη προσπάθειες μείωσης των δαπανών, όπως να τοποθετήσει υποβρύχιες κάμερες για να παρακολουθεί πόση τροφή καταναλώνουν τα ψάρια. Το κόστος της τροφής απαρτίζει το 50% του κόστους της εταιρείας και χάρη στις κάμερες μειώθηκε 10% πέρσι.

Πολλοί ήλπιζαν μέχρι πρόσφατα ότι η ελληνική οικονομία θα ανακάμψει φέτος, αλλά πλέον σήμερα λίγοι περιμένουν άμεση ανακούφιση, αφού η κυβέρνηση ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα ότι θα περάσει ένας χρόνος για να αποπληρώσει τα 9 δισ. ευρώ που χρωστά στον ιδιωτικό κλάδο.

Και μολονότι το νέο πακέτο διάσωσης 24 δισ. ευρώ από ΕΕ και ΔΝΤ έχει στόχο την ανακεφαλαίωση των τραπεζών του έθνους, οι τράπεζες δύσκολα θα προσφέρουν δάνεια μέσα σε τόσο δύσκολο περιβάλλον. «Ο τραπεζικός κλάδος δεν θα επιστρέψει στην προγενέστερη κατάστασή του σύντομα,» προειδοποιεί ο Γιώργος Κουλούρης, αναπληλρωτής CEO της Marfin Investment Group Holdings Inc., που κατέχει εταιρείες όπως η Olympic Airlines και η Vivartia.

Το χειρότερο είναι, τονίζουν οι Έλληνες επιχειρηματίες που μετείχαν στην έρευνα, ότι το πρόγραμμα διάσωσης δεν έχει σβήσει τους φόβους ότι η Ελλάδα θα εξέλθει από την ευρωζώνη και το αποτέλεσμα είναι οι ξένοι επενδυτές να «φοβούνται» ιδιαίτερα την Ελλάδα.

Ο Κωνσταντίνος Μίχαλος, που κατέχει βιομηχανία ελαστικών προϊόντων, τονίζει ότι έχει τον ίδιο προμηθευτή λατέξ από την Μαλαισία τα τελευταία 60 χρόνια, ο οποίος πάντα περιμενε να πληρωθεί 90 ημέρες μετά την έλευση της πρώτης ύλης. Τώρα όμως, απαιτεί να πληρωθεί προκαταβολικά και «πρέπει να χρηματοδοτήσω την εισαγωγή με ατομικούς πόρους, οι οποίοι πλέουν τελειώνουν.

Στο άρθρο αναφέρεται επίσης η περίπτωση της Bright Special Lighting, που παρέχει ηλεκτρολογικό υλικό για ξενοδοχεία, καταστήματα και μεγάλες κατασκευές όπως το διεθνές αεροδρόμιο του Ντουμπάι, αλλά τελευταία «ακούει» συνέχεια τις ανησυχίες των πελατών της για το πώς θα καταφέρει να επιβιώσει. «Ρωτούν συνέχεια τι εναλλακτικό σχέδιο έχουμε για την περίπτωση που γίνει, για παράδειγμα, απεργία στα λιμάνια… Θέλουν να ξέρουν κατά πόσον η εταιρία θα μπορέσει να ικανοποιήσει την παραγγελία τους», εξηγεί ο γενικός διευθυντής Νίκος Βασιλείου.

Για να αντιμετωπίσει αυτούς τους φόβους, η εταιρία άρχισε πέρσι να πληρώνει το ταξίδι δυνητικών πελατών στην Ελλάδα, ώστε να δουν με τα μάτια τους την κατάσταση της επιχείρησης. Αντί να μειώσει το προσωπικό πωλήσεων εξωτερικού, δαπανά 3.000€ για εισιτήρια και διαμονή και πηγαίνει τους επισκέπτες στο εργοστάσιο της εταιρίας. Έτσι πρόσφατα καλωσόρισε δυνητικούς πελάτες από Ρουμανία, Κατάρ και Ομάν και, σύμφωνα με τον κ. Βασιλείου, υπογράφηκαν τα 9 από τα 10 συμβόλαια.

Εξαιτίας της κρίσης, ακόμη και οι ισχυρότερες επιχειρήσεις δεν έχουν πόρους για νέα έργα είτε στο εσωτερικό είτε στο εξωτερικό. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Credit Suisse οι επενδύσεις κεφαλαίου έχουν βουλιάξει 70% στην Ελλάδα σε 5 χρόνια.

Η εταιρεία τυχερών παιχνιδιών Intralot που έχει μόλις το 10% των επιχειρήσεών της στην Ελλάδα, θα επιχειρήσει να πουλήσει ομόλογο 150 δισ. ευρώ σε διεθνείς θεσμικούς επενδυτές στις αρχές του 2013. Αν αποτύχει, ίσως χρειαστεί να διαχωρίσεις τις ελληνικές επιχειρήσεις για να διασφαλίσει μελλοντική χρηματοδότηση, δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής Ιωάννης Πανταλέων.

Οι προοπτικές της Intralot βελτιώθηκαν λίγο πρόσφατα, όταν η τσιμεντοβιομηχανία Τιτάν έγινε η πρώτη ελληνική εταιρία που ολοκλήρωσε πώληση ομολόγου στα τρία χρόνια που πλήττει την χώρα η κρίση. Όμως θα πληρώσει επιτόκιο 8,75% στο ομόλογο, που είναι πολλαπλάσιο των επιτοκίων που πληρώνουν οι ανταγωνιστές της στην Βόρειο Ευρώπη.

Κατά τα άλλα, οι ελληνικές εταιρίες προεξοφλούν ελάχιστη βελτίωση στις επιχειρηματικές συνθήκες, σύντομα. «Η ελπίδα δεν είναι στρατηγική», σχολίασε ο κ. Κουλούρης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v