Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Alpha:Ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός έχει αποτύχει

Πιο κοντά στην επίτευξη πλεονάσματος στο ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης ήδη από το 2012 προβλέπει ο Π2013, εκτιμά η Alpha. Κριτική για τις ανεπάρκειες του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.

Alpha:Ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός έχει αποτύχει
Βρισκόμαστε πιο κοντά στην επίτευξη πλεονάσματος στο ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης ήδη από το 2012, έναντι ελλείμματος -1,5% του ΑΕΠ που προβλέπει η τρόικα και -1,2% του ΑΕΠ που προβλέπει ο προϋπολογισμός 2013 (Π2013), εκτιμά η Alpha Bank στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων.

Αυτό προκύπτει από την πολύ καλύτερη του αναμενομένου εκτέλεση του Προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης στο 11μηνο Ιαν.-Νοεμ. 2012.

Η εκτέλεση του προϋπολογισμού 2012 (Π2012) αποδεικνύεται καλύτερη του αναμενομένου λόγω κυρίως της εντυπωσιακής πτώσης των πρωτογενών δαπανών της γενικής κυβέρνησης (σε προσαρμοσμένη ταμειακή βάση) κατά -9,1% σε ετήσια βάση στο 11μηνο.’12 και παρά την απογοητευτική πτώση των εσόδων της γενικής κυβέρνησης κατά -1,5% στο 11μηνο.’12.

Το 2012 επιβλήθηκαν νέα φορολογικά μέτρα ύψους € 11,9 δισ. που αν είχαν σχεδιαστεί με πιο πρακτικό τρόπο και αν εισπράττονταν με στοιχειώδη αποτελεσματικότητα και δικαιοσύνη από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες θα οδηγούσαν με μεγάλη βεβαιότητα σε θετική αύξηση των εσόδων της γενικής κυβέρνησης στο περασμένο έτος και σε ακόμη πιο εντυπωσιακή βελτίωση των δημόσιων οικονομικών της χώρας, τονίζει η Alpha.

Ειδικότερα, από την εκτέλεση του Προϋπολογισμού της Γ.Κ. προκύπτει η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος σε ταμειακή βάση ύψους € 2,31 δισ. στο 11μηνο Ιαν.-Νοεμ. 2012, έναντι πρωτογενούς ελλείμματος € 3,64 δισ. στο αντίστοιχο διάστημα του 2011. Το αποτέλεσμα αυτό προέκυψε από την αναφερθείσα πτώση των εσόδων της γενικής κυβέρνησης κατά -1,5% στο 11μηνο του 2012 και από την εντυπωσιακή πτώση το ίδιο χρονικό διάστημα των πρωτογενών δαπανών της Γ.Κ. σε ταμειακή βάση κατά -9,1%.

Η απαλλαγή της χώρας από τα ελλείμματα που την οδήγησαν στη χρεοκοπία και στην οικονομική κατάρρευση, αναφέρει η Alpha Bank, μπορεί να αποτελέσουν τη βάση για την ανάκτηση της αναγκαίας αξιοπιστίας και της οικονομικής της ανεξαρτησίας, με έγκαιρη είσοδό της σε πορεία υγιούς ανάπτυξης και μείωσης της ανεργίας από το 2014.


Nα ενισχυθεί ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός

Η άρση των στρεβλώσεων αντιαναπτυξιακού χαρακτήρα και η ενίσχυση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού αποτελούν τη λυδία λίθο της προσαρμογής και της σταθεροποίησης της οικονομίας, τονίζει η ανάλυση.

Για την επίτευξη της ανάκαμψης και για την επαναφορά της οικονομίας σε ομαλή λειτουργία εξακολουθεί να είναι απολύτως αναγκαίος ο εξορθολογισμός του φορολογικού συστήματος της χώρας.

Η πολύ ικανοποιητική εκτέλεση του Π2012 στο 11μηνο.’12 επιτεύχθηκε, όπως προαναφέρθηκε, παρά τη νέα μεγάλη μείωση των καθαρών εσόδων του Τ.Π. κατά -17% σε ετήσια βάση τον Νοέμ.΄12 και κατά -2,2% σε ετήσια βάση στο 11μηνο.΄12 και παρά την επίσης σημαντική μείωση των εσόδων των ΟΚΑ (κατά -3,9%) και των εσόδων των ΟΤΑ (κατά -3,8%).

Ειδικότερα, η πτώση των καθαρών εσόδων του Τ.Π. σημειώθηκε:

Α. Παρά τη σημαντική αύξηση κατά 20% των εσόδων από τον Φόρο Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων (ΦΕΦΠ) στο 11μηνο.’12. Το 2012 ως σύνολο τα έσοδα από τον ΦΕΦΠ αναμένεται να είναι τελικά αυξημένα κατά 24%. Ωστόσο, και αυτό το καλύτερο αποτέλεσμα είναι κατώτερο του αναμενομένου.

Β. Παρά τη σημαντική αύξηση των εσόδων από τον Φόρο στην Περιουσία (στα €2,61 δισ, έναντι μόνο €0,43 δισ. στο 11μηνο.’11). Το 2012 ως σύνολο οι εισπράξεις από τους φόρους περιουσίας αναμένεται να προσεγγίσουν τα €3 δισ.  Η αύξηση των εσόδων από τη φορολόγηση της περιουσίας δεν περιλαμβάνει έσοδα από τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) του έτους 2010, καθώς τα εκκαθαριστικά σημειώματα απεστάλησαν πρόσφατα και οι φόροι θα εισπραχθούν εντός του 2013

Σημειώνεται, εν προκειμένω, ότι, αν και ο φόρος αυτός βαίνει προς κατάργηση, η επιβάρυνση των φορολογουμένων είναι προδήλως εξοντωτική, ιδιαίτερα μετά την είσπραξη του φόρου επί των ακινήτων μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ.

Επιβάλλεται σε αντικειμενικές αξίες που πλέον είναι πολύ ανώτερες των πραγματικών, με υπέρογκους συντελεστές και ανεξαρτήτως της φοροδοτικής ικανότητας των υπόχρεων, σε μια αγορά όπου δεν υπάρχει ούτε καν η δυνατότητα ρευστοποίησης των περιουσιακών αυτών στοιχείων.

Η εμμονή της κυβέρνησης να αντλήσει έσοδα με τον τρόπο αυτό καταδεικνύει την παταγώδη αποτυχία συλλογής φόρων σε άλλους τομείς στους οποίους η φοροδιαφυγή οργιάζει. Είναι προφανές ότι η φορολόγηση της περιουσίας με όρους οιονεί κατάσχεσης δεν πρόκειται να αντισταθμίσει την αδικία που υφίστανται οι συνεπείς φορολογούμενοι και την κοινωνικά απαράδεκτη επιβάρυνση των χαμηλών εισοδημάτων μέσω της περικοπής μισθών και συντάξεων και της έκρηξης της ανεργίας.

Γ. Με μεγάλη πτώση των εσόδων από τον Φόρο Εισοδήματος Νομικών Προσώπων (ΦΕΝΠ), που καταποντίστηκε στο € 1,54 δισ. στο 11μηνο.’12, έναντι € 2,86 δισ. στο 11μηνο.’10. Σημειώνεται ότι ο φόρος από την πηγή αυτή αναμένεται να μειωθεί στο € 1,65 δισ. το 2012 και στο € 1,48 δισ. το 2013, από € 3,81 δισ. το 2009. Και στην περίπτωση αυτή τα φορολογικά έσοδα καταποντίστηκαν παρά την επιβολή σημαντικών νέων φορολογικών επιβαρύνσεων στους συνεπείς φορολογούμενους το 2012.

Η υπέρμετρη φορολογική επιβάρυνση των συνεπών φορολογουμένων, η οποία σημειωτέον πληρώθηκε από τη συντριπτική πλειονότητα των χαμηλόμισθων, δεν αντικατοπτρίστηκε στην ανάλογη αύξηση των φορολογικών εσόδων, διότι, προφανώς, ένας πολύ μεγαλύτερος αριθμός μη συνεπών φορολογουμένων με σχετικά υψηλά εισοδήματα και περιουσία δεν κατέβαλε τους αναλογούντες φόρους το 2012, ενδεχομένως σε πολύ μεγαλύτερη έκταση από ό,τι στα προηγούμενα έτη.

Δ. Με μεγάλη πτώση των εσόδων από τον ΦΠΑ, η οποία ανήλθε στο -15,4% σε ετήσια βάση τον Νοέμ.΄12 και στο -11,5% στο 11μηνο.΄12. Επίσης, σύμφωνα με το Π2013, τα έσοδα από τον ΦΠΑ εκτιμώνται στο € 15,1 δισ. το 2012 (Π2012: € 16,5 δισ.), από € 16,99 δισ. το 2011 και € 17.87 δισ. το 2010. Το αποτέλεσμα αυτό προέκυψε παρότι από τον Οκτ.2011 ισχύει η αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση στο 23% από 13%.

Ε. Παρά την ύπαρξη σημαντικών ληξιπρόθεσμων οφειλών από έμμεσους φόρους, σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα εξελίσσεται και η πορεία των Έμμεσων Φόρων Παρελθόντων Ετών (ΠΟΕ), τα οποία αυξήθηκαν μεν κατά 25,6% το 11μηνο Ιαν.-Νοέμ.΄12, αλλά σημείωσαν πτώση κατά -33,3% τον Νοέμ.’12, ενώ δεν αναμένεται τώρα να φτάσουν τον ήδη πολύ υποτιμημένο στόχο των € 461 εκατ. το 2012.


Οι νέοι φόροι θέτουν εμπόδια στην ανάκαμψη

Συμπερασματικά, αντί να υπάρξει μια συντονισμένη προσπάθεια για έγκαιρη είσπραξη των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς το ελληνικό δημόσιο στην περίοδο της κρίσης, επιβάλλονται νέοι φόροι στους συνεπείς φορολογούμενους και νέες φορολογικές επιβαρύνσεις στις επιχειρήσεις γενικά και στα ακίνητα ειδικότερα, που θέτουν νέα εμπόδια στην ανάκαμψη της οικονομίας, ενώ ταυτόχρονα οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των ασυνεπών φορολογουμένων (ιδιωτών και επιχειρήσεων) διογκώνονται.

Παρά τις εξαιρετικά ικανοποιητικές εξελίξεις στον τομέα της δημοσιονομικής προσαρμογής, οι εξελίξεις στο φορολογικό σύστημα της χώρας αποτελούν μια εξαιρετικά επώδυνη για τη χώρα αποτυχία των κρατικών υπηρεσιών που είναι επιφορτισμένες με την είσπραξη των φόρων και των έκτακτων εισφορών που επιβάλλονται στην προσπάθεια για έξοδο της χώρας από τη μεγαλύτερη κρίση της ιστορίας της.

Οι υπηρεσίες αυτές έχουν επιτρέψει την έξαρση της φοροδιαφυγής σε μια περίοδο κατά την οποία οι συνεπείς φορολογούμενοι, ακόμη και οι χαμηλόμισθοι, επιβαρύνονται υπέρμετρα με νέες φορολογικές επιβαρύνσεις επωμιζόμενοι με προκλητική ανισομέρεια το βάρος της απολύτως αναγκαίας αποκατάστασης της δημοσιονομικής ισορροπίας και της αξιοπιστίας της χώρας διεθνώς, υπογραμμίζει η Alpha.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v