Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Φορολογική μεταρρύθμιση: Μετεξεταστέα η Ελλάδα

Κόλαφος για τις καθυστερήσεις στη φορολογική μεταρρύθμιση οι εκθέσεις της Ε.Ε. και της Task Force. Οι αποκλίσεις στα έσοδα από ληξιπρόθεσμα και οι έλεγχοι που δεν έγιναν ποτέ. Το φρένο των ρυθμίσεων.

Φορολογική μεταρρύθμιση: Μετεξεταστέα η Ελλάδα
«Αξιοσημείωτη απογοήτευση». Ο χαρακτηρισμός δεν χωρά αμφιβολίες. Στη μεταρρύθμιση της φορολογικής διοίκησης η βαθμολογία της τρόικας είναι κάτω από τη βάση.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα η τοποθέτηση του Γενικού Γραμματέα Εσόδων, που εκρεμμεί από τον περασμένο Γενάρη, οπότε... χήρεψε η θέση του Γενικού Γραμματέα Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων μετά την παραίτηση Καπελέρη. Έκτοτε αναζητείται πρόσωπο «εγνωσμένου κύρους και λευκού ποινικού μητρώου». Υπάρχει και η... φορολογική μεταρρύθμιση, η οποία επρόκειτο να ψηφιστεί το φθινόπωρο του 2011 και πήρε αναβολή για την άνοιξη του 2013.

Αν ήταν μόνο αυτά, κάποιος θα μπορούσε να πει ότι οι καθυστερήσεις είναι μέρος του παιχνιδιού, όταν αυτό έχει σκληρύνει τόσο πολύ και οι υπεύθυνοι για τη χάραξη της οικονομικής πολιτικής αγωνιούν πρωτίστως να διατηρήσουν τη χώρα εντός της ευρωζώνης.

Ο συλλογισμός όμως μπορεί να λειτουργήσει και αντίστροφα.

Όταν το παιχνίδι έχει φτάσει στο αν η Ελλάδα θα μείνει ή όχι στην ευρωζώνη και μία κρίσιμη παράμετρος για την παραμονή της είναι η λήψη δημοσιονομικών μέτρων ύψους 13,5 δισ. ευρώ, μπορεί να καθυστερεί, για παράδειγμα, ο έλεγχος των μεγαλοφορολογουμένων, να περνάνε μεταρρυθμίσεις άρπα-κόλλα όπως, για παράδειγμα, η περιβόητη κατάργηση του ΚΒΣ, που έμεινε στα χαρτιά και υποκαταστάθηκε από «πασαλείμματα που διατηρούν τη γραφειοκρατία και όποιους βολεύει» -όπως επισημαίνουν φοροτεχνικοί- ή να ψάχνουμε ακόμα Γενικό Γραμματέα Εσόδων;
 
Αν είχαν γίνει όσα έπρεπε στην ώρα τους και είχε δοθεί πραγματική μάχη για την πάταξη της φοροδιαφυγής, η ανάγκη να κοπούν μισθοί και συντάξεις μάλλον θα ήταν μικρότερη.

Στην έκθεσή της η Κομισιόν αλλά και η Ομάδα Δράσης του Χ. Ράιχενμπαχ δεν μασάνε τα λόγια τους.

Με χαρακτηρισμούς περί «αδράνειας» και «ανικανότητας των μηχανισμών» καταγράφονται οι παρακάτω αποκλίσεις: 

* Έως τα τέλη Οκτωβρίου θα έπρεπε να ελεγχθούν 1.300 εύποροι φορολογούμενοι. Ελέγχθηκαν 467. 

* Έως το τέλος του έτους θα έπρεπε να έχουν εισπραχθεί 2 δισ. ευρώ από ληξιπρόθεσμα χρέη. Οι εισπράξεις υπολείπονται του 1 δισ. ευρώ.

Κριτική ασκείται στην έκθεση Ράιχενμπαχ και για τις αλλαγές στον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, νομοσχέδιο στο οποίο είχαν τοποθετηθεί αρκετές προσδοκίες ουσιαστικής μεταρρύθμισης, οι οποίες δεν επιβεβαιώθηκαν.

«Η λύση που επελέγη από την κυβέρνηση δεν ευθυγραμμίζεται πλήρως με τη διεθνή βέλτιστη πρακτική όπως προτάθηκε από την Ομάδα Δράσης και τους συμβούλους του ΔΝΤ», σημειώνεται στην έκθεση της Ομάδας Δράσης.

Μεγάλες καθυστερήσεις επισημαίνονται και στην έκθεση της Κομισιόν. «Η φορολογική μεταρρύθμιση επρόκειτο να υιοθετηθεί το φθινόπωρο του 2011», τονίζεται χαρακτηριστικά, με την επισήμανση ότι τότε ο σχεδιασμός προέβλεπε να είναι δημοσιονομικά ουδέτερη, σε αντιδιαστολή με το φορολογικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε την περασμένη εβδομάδα και εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε καθαρά έσοδα της τάξεως του 1 δισ. ευρώ.

Κοινώς, αν είχε γίνει η μεταρρύθμιση στην ώρα της, κατά πάσα πιθανότητα θα είχαμε γλιτώσει κανέναν φόρο…


Φρένο στις ρυθμίσεις

Εν τω μεταξύ, η τρόικα, έχοντας προφανώς απαυδήσει με τη «μόδα» των ρυθμίσεων και των περαιώσεων εκκρεμών υποθέσεων, βάζει την κυβέρνηση διά του μνημονίου να δεσμευθεί ότι δεν θα ξανακάνει ρύθμιση φορολογικής αμνηστίας.

Η Ελλάδα έχει παράδοση στην υιοθέτηση ρυθμίσεων φορολογικής αμνηστίας, η συχνή επανάληψη των οποίων δείχνει την έλλειψη φορολογικής συμμόρφωσης και την αδυναμία της κυβέρνησης να εφαρμόσει τον νόμο, αναφέρεται στην έκθεση, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση έχει αναλάβει σχετικές δεσμεύσεις αποκήρυξής τους.

Μάλιστα, υπό αυτό το πρίσμα, φαίνεται πως υπάρχει παρέμβαση της τρόικας στην επικείμενη νέα ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών, η οποία θα αφορά τελικά μόνο όσους έχουν μικρά χρέη προς την εφορία και αποδεδειγμένη οικονομική αδυναμία.

Αρχικά, το υπουργείο Οικονομικών σχεδίαζε ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών με δόσεις οι οποίες θα μπορούσαν να φτάνουν ακόμα και τις 60, στη συνέχεια οι δόσεις περιορίστηκαν στις 36 και υπό προϋποθέσεις στις 48.

Όλα αυτά σε ασκήσεις επί χάρτου καθώς η ρύθμιση έχει προαναγγελθεί από το καλοκαίρι, αλλά ακόμα δεν έχει κατατεθεί στη Βουλή, την ώρα που τα τελευταία ληξιπρόθεσμα χρέη έχουν ξεπεράσει τα 11 δισ. ευρώ από τις αρχές του έτους.


* To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v