Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εμπόριο:Προβλέψεις & σχέδια για ένα «σκληρό» 2013

Με επαγγελματικό ρεαλισμό και χωρίς να συμμερίζονται απολύτως τις εκτιμήσεις για σταθεροποίηση της οικονομίας στο β’ εξάμηνο του 2013, καταστρώνουν τη στρατηγική τους οι εγχώριες εμπορικές επιχειρήσεις.

Εμπόριο:Προβλέψεις & σχέδια για ένα «σκληρό» 2013
Με επαγγελματικό ρεαλισμό και χωρίς να συμμερίζονται απολύτως τις εκτιμήσεις για σταθεροποίηση της οικονομίας στο β’ εξάμηνο του 2013, καταστρώνουν τη στρατηγική τους οι εγχώριες εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες ξεκινούν με την παραδοχή ότι η κατανάλωση αναμένεται να υποχωρήσει περαιτέρω τη νέα χρονιά.

Αν και η ποσοτικοποίηση της εκτιμώμενης μειωμένης ζήτησης διαφέρει από κλάδο σε κλάδο, και κάθε οικονομική ανάλυση λαμβάνει διαφορετικά δεδομένα υπ’όψη, εν τούτοις οι συγκλίνουσες εκτιμήσεις καταλήγουν στο ότι το 2013 θα είναι μια ακόμη δύσκολη χρονιά.

Σ’αυτό το πλαίσιο εκτιμάται ότι ακόμη και μεγάλες επιχειρήσεις θα βρεθούν μπροστά στην αδυναμία να συνεχίσουν τη δραστηριότητα τους με ομαλό τρόπο, ότι τα μερίδια ανά αγορά θα συγκεντρωθούν στα χαρτοφυλάκια των εταιριών που διαθέτουν υγιή χρηματοοικονομική βάση και τα εχέγγυα να συνεχίσουν την υποστήριξη των εργασιών τους. Ταυτόχρονα στον ορίζοντα διαφαίνονται κάποια deals ανάγκης ή εξαγορές συγκεκριμένων κομματιών δραστηριοτήτων που κουβαλούν μικρά βάρη (δανεισμό ή ζημιές) αλλά διαθέτουν ακόμη προοπτικές ανάπτυξης.

Πέρα από το γενικό πλαίσιο, ο κάθε εταιρικός οργανισμός στρέφεται στις ίδιες δυνάμεις του προσπαθώντας να εκμεταλλευτεί στη συγκυρία τη ρευστότητα, την οργάνωση και τις δυνάμεις που διαθέτει, ώστε να αντισταθεί.

Από τις πλέον απαισιόδοξες προβλέψεις για το 2013 προέρχεται από τη διοίκηση του ομίλου Olympia Development, η οποία εκτιμά ότι η εγχώρια ζήτηση θα υποχωρήσει περαιτέρω κατά 10%-15% σε όλο το φάσμα του λιανεμπορίου.

Παρόλα αυτά ο όμιλος προτίθεται να προβεί σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 100 εκατ.ευρώ στην holding εταιρεία Olympia Development, η οποία αναμένεται να κατευθυνθεί προς το λιανικό βραχίονα του ομίλου (Public, Multirama και Getitnow).

Συγκεκριμένα, προβλέπεται η μείωση δανεισμού και η υποστήριξη ανάπτυξης της αλυσίδας Public, η οποία θα αποτελέσει την αιχμή του δόρατος.

Από τα 20 σημεία πώλησης που διαθέτει σήμερα αναμένεται να επεκταθεί στα 50 σημεία, μέσω της μετατροπής καταστημάτων Μultirama σε Public.

Το δίκτυο Multirama αν και θα διατηρηθεί θα μειώσει την έκταση του και θα λειτουργεί συμπληρωματικά.

Εκτιμάται ότι από τα 100 εκατ. ευρώ περίπου τα μισά θα αποτελέσουν άμεση επένδυση ενώ τα υπόλοιπα θα μειώσουν το δανεισμό του τομέα απελευθερώνοντας ωστόσο ταμειακές ροές που θα επανεπενδυθούν. Σημειώνεται ότι ο συνολικός δανεισμός του ομίλου στην εγχώρια αγορά αγγίζει τα 160 εκατ. ευρώ και η πρόβλεψη κάνει λόγο για μείωση του στα 30-40 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2013.

Αντιστάσεις και το 2013, μια χρονιά που θεωρεί ότι θα είναι εξίσου σκληρή για το σύνολο της αγοράς, εκτιμά ότι θα εμφανίσει και ο όμιλος Σαράντη. Σημειώνεται ότι για το 2012, εκτιμούσε ότι το σύνολο της εσωτερικής αγοράς για είδη οικιακής χρήσης και καλλυντικά θα υποχωρούσε κατά 7%-8%, πρόβλεψη που σ’ένα βαθμό διατηρεί και το νέο έτος.
 
Ωστόσο, σύμφωνα με εκτιμήσεις της διοίκησης του, στην εσωτερική αγορά και με βάση συγκρινόμενες πωλήσεις ο όμιλος αναμένεται να παρουσιάσει σταθερό τζίρο ή ελαφρά μειωμένο έως το επίπεδο του 2%.

Η πρόβλεψη ωστόσο αναμένεται να επαναδιατυπωθεί όταν θα υπάρξουν ασφαλέστερα στοιχεία.

Σύμφωνα με τις επιδιώξεις του ομίλου ωστόσο το 2013 αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω το χαρτοφυλάκιο σημάτων που διαθέτει στην Ελλάδα, κλείνοντας νέες συμφωνίες που θα του προσφέρουν νέα μερίδια αγοράς.

Ταυτόχρονα, συνεχίζει την έρευνα με ενδεχόμενο εξαγορών στη ΝΑ Ευρώπη, όπου πραγματοποιείται πλέον το 60% του τζίρου του, προϋπολογίζοντας για του χρόνου το ποσό των 10 εκατ. ευρώ.

Σκληρή χαρακτηρίζει την εγχώρια οικονομική πραγματικότητα και ο όμιλος Jumbo, ο οποίος ωστόσο καταφέρνει να αναπτύσσει περαιτέρω τις πωλήσεις του και πάνω από την πρόβλεψη του +2% που έχει διατυπώσει.

Ο όμιλος ολοκληρώνει το 2013 την προγραμματισμένη του ανάπτυξη σε Ελλάδα με 2 ακόμη υπερκαταστήματα και με ένα ακόμη στη Βουλγαρία (το όγδοο της αλυσίδας) και ετοιμάζεται για την ενεργοποίηση του στη Ρουμανία.

Στην Ελλάδα, η βελτίωση και ο εμπλουτισμός του προϊοντολογικού μείγματος σε συνδυασμό με το άνοιγμα νέων καταστημάτων εκτιμάται ότι θα συμβάλει στη αύξηση των μεριδίων αγοράς, δημιουργώντας παράλληλα "προίκα" για το μέλλον.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v