Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κόντρα τραπεζιτών-κυβέρνησης για την Εγνατία Οδό

Για την Εγνατία Οδό και τα δάνεια του μισού δισ. ευρώ κοντράρονται οι τραπεζίτες με την κυβέρνηση. Γιατί η Τράπεζα Πειραιώς προσέφυγε κατά της μεταβίβασης στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων.

Κόντρα τραπεζιτών-κυβέρνησης για την Εγνατία Οδό
Την περίοδο 2007 - 2008 οι διοικήσεις αρκετών τραπεζών (Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και Αγροτική) φωτογραφίζονταν με τον τότε υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιά επί τη ευκαιρία δανειοδότησης της Εγνατίας Οδού με περίπου 750.000.000 ευρώ (εκ των οποίων πλέον το υπόλοιπο ανέρχεται σε 500.000.000 ευρώ).

Με αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση Κ. Καραμανλή προχωρούσε τον οδικό άξονα χωρίς να επιβαρύνει το δημόσιο χρέος της ίδιας χρονιάς. Τα δάνεια θα τα πλήρωναν οι επόμενοι...

Τώρα οι τράπεζες κινδυνεύουν να μείνουν με τον μουντζούρη και έχουν αρχίσει τις προσφυγές κατά του ελληνικού δημοσίου.

Η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων αποφάσισε να μεταβιβάσει χωρίς αντάλλαγμα στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) τα δικαιώματα επί του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων της Εγνατία Οδός Α.Ε., καθώς και όλα τα δικαιώματα για τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου και των κάθετων σε αυτόν οδικών αξόνων. Στόχος είναι η παραχώρηση της εκμετάλλευσης του οδικού άξονα για 30 χρόνια σε ιδιώτες.

Ήδη η Τράπεζα Πειραιώς συγκαταλέγεται στους τρεις ενδιαφερομένους που κατέθεσαν αντίστοιχες προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) κατά της μεταβίβασης που αποφασίστηκε στις αρχές Αυγούστου.

Η διοίκηση της Πειραιώς υποστηρίζει πως έχει χορηγήσει στην Εγνατία Οδό Α.Ε. δάνειο 250.000.000 ευρώ και θεωρεί πως με τη μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων της τελευταίας παραβιάζονται τα συνταγματικά δικαιώματα της ατομικής ιδιοκτησίας και της οικονομικής ελευθερίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη διαπραγμάτευση μεταξύ της Τράπεζας Πειραιώς και του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων ώστε να ρυθμιστεί το δάνειο που είχε δώσει η τράπεζα στην Εγνατία.

Στην ουσία, η μεταβίβαση αφήνει την Εγνατία Οδό Α.Ε. «κέλυφος» χωρίς περιουσία, αλλά με τα τεράστια βάρη των δανείων, και γι' αυτό αντιδρούν οι τράπεζες.

Το μεγαλύτερο δάνειο είχε παραχωρηθεί τον Δεκέμβριο του 2008 από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και ανερχόταν σε 400.000.000 ευρώ.

Όπως εξηγούν άνθρωποι που παρακολουθούν τη διαδικασία τα υπόλοιπα δάνεια των τραπεζών, θα αποπληρωθούν τελικά μέσω της επιστροφής ΦΠΑ που θα έχει η Εγνατία Οδός, ύψους 350 εκατ. ευρώ.

Τα παραπάνω δάνεια αλλά και κάποια μικρότερα υποτίθεται πως θα πληρώνονταν από τα διόδια του οδικού άξονα, αλλά τα δικαιώματα εκμετάλλευσης μεταβιβάζονται στο ΤΑΙΠΕΔ και στη συνέχεια θα πωληθούν σε ιδιώτες.

Στην απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής αναφέρεται πως εκχωρείται στο ΤΑΙΠΕΔ το δικαίωμα επιβολής και είσπραξης διοδίων τόσο της Εγνατίας όσο και των κάθετων αξόνων και το δικαίωμα εκμετάλλευσης των υπαρχόντων και μελλοντικών Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και χρήσης των παρόδιων εκτάσεων. Γι' αυτό και αντιδρούν οι τραπεζίτες.

Το ταμείο θα αναζητήσει επενδυτές οι οποίοι θα αναλάβουν την εκμετάλλευση τόσο των διοδίων της Εγνατίας Οδού όσο και των κάθετων οδικών αξόνων που ξεκινούν από τους ανισόπεδους κόμβους Καστοριάς (Δυτικής Σιάτιστας), Κορομηλιάς, Ιεροπηγής και Λαγκαδά - Σερρών καθώς και τα τμήματα που τη συνδέουν με τους μεθοριακούς σταθμούς Κρυσταλλοπηγής, Προμαχώνα και Ευζώνων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v