Ενέργεια: "Χαράτσι" στα φωτοβολταϊκά

Χαράτσι στα φωτοβολταϊκά ως «ειδική εισφορά αλληλεγγύης» επί των πωλήσεων ηλεκτρικής ενέργειας, απελευθέρωση στις μεταφορές καυσίμων και μέτρα για την πάταξη του λαθρεμπορίου περιλαμβάνει το νέο μνημόνιο.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Ενέργεια: Χαράτσι στα φωτοβολταϊκά
Χαράτσι στα φωτοβολταϊκά ως «ειδική εισφορά αλληλεγγύης» επί των πωλήσεων ηλεκτρικής ενέργειας, απελευθέρωση στις μεταφορές καυσίμων και μέτρα για την πάταξη του λαθρεμπορίου περιλαμβάνει το νέο μνημόνιο σε ό,τι αφορά τα ενεργειακά.

Τα ποσοστά της εισφοράς κλιμακώνονται σε 25%, 29% και 35%, και ήδη έχουν προκαλέσει «σεισμό» στην αγορά, καθώς συνοδεύονται και από περιορισμό των χρονικών περιθωρίων για την υλοποίηση των επενδύσεων.

Όσο για τα μέτρα πάταξης του λαθρεμπορίου στη διακίνηση καυσίμων, αυτά θα εφαρμοστούν μετά την παρέλευση "απροσδιόριστου" χρονικού διαστήματος, καθώς το νομοσχέδιο παραπέμπει τις λεπτομέρειες σε κοινές υπουργικές αποφάσεις που θα εκδοθούν.

Ειδικότερα, και σε ό,τι αφορά το χαράτσι για τα φωτοβολταϊκά, προβλέπονται οι εξής κλιμακώσεις:

* Είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) για τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς που τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία ή ενεργοποιήθηκε η σύνδεσή τους έως τις 31.12.2011.

* Τριάντα πέντε τοις εκατό (35%) για τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς που τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία ή ενεργοποιήθηκε η σύνδεσή τους μετά την 1η.1.2012 και η τιμή πώλησης της παραγόμενης ενέργειας αντιστοιχεί σε μήνα προγενέστερο του Φεβρουαρίου 2012.

* Είκοσι εννέα τοις εκατό (29%) για τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς που τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία ή ενεργοποιήθηκε η σύνδεσή τους μετά την 1η.1.2012 και η τιμή πώλησης της παραγόμενης ενέργειας αντιστοιχεί σε αυτήν που ισχύει στο διάστημα μεταξύ Φεβρουαρίου 2012 και 9 Αυγούστου 2012.

Ωστόσο, όπως αναφέρει το νομοσχέδιο, με απόφαση του υπουργού ΠΕΚΑ, η εισφορά μπορεί να παραταθεί για ένα ακόμη έτος.

Εξαιρούνται από την επιβολή της εισφοράς όσες μονάδες άρχισαν να πωλούν ενέργεια με τις τιμές που ισχύουν μετά την 9η Αυγούστου 2012, όπως επίσης και τα φωτοβολταϊκά με ισχύ μέχρι 10 κιλοβάτ που έχουν εγκατασταθεί σε στέγες κτιρίων. Τα ποσά της εισφοράς θα παρακρατούνται αυτομάτως κατά την εκκαθάριση που κάνει ο λειτουργός της αγοράς για κάθε παραγωγό.

Επίσης, με το νομοσχέδιο περιορίζονται τα χρονικά περιθώρια για την ολοκλήρωση επενδύσεων ΑΠΕ.

Συγκεκριμένα:

Για μονάδες που εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης άδειας, η σύμβαση σύνδεσης συνάπτεται εντός 3 μηνών από την υποβολή του σχετικού αιτήματος με πλήρη φάκελο.

Οι διαχειριστές υλοποιούν τα έργα σύνδεσης που αναλαμβάνουν συμβατικά σε διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει από την υπογραφή της σύμβασης σύνδεσης: α) τους 12 μήνες για σταθμούς που συνδέονται στο δίκτυο, εφόσον δεν απαιτούνται εργασίες σε υποσταθμούς (ΥΤ/ΜΤ), β) τους 18 μήνες για σταθμούς που συνδέονται στο δίκτυο εφόσον απαιτούνται εργασίες σε υποσταθμούς ΥΤ/ΜΤ και γ) τους 24 μήνες για τους σταθμούς που συνδέονται στο σύστημα.

Με ειδικά αιτιολογημένη απόφασή τους, που κοινοποιείται στη ΡΑΕ, οι διαχειριστές μπορούν σε συγκεκριμένες περιπτώσεις να θέτουν μεγαλύτερα χρονικά περιθώρια για την υλοποίηση των έργων σύνδεσης, λαμβάνοντας υπόψη τον βαθμό δυσκολίας κατασκευής των έργων αυτών.

Η υποχρέωση των διαχειριστών για υλοποίηση των έργων σύνδεσης εντός των ανωτέρω προθεσμιών δεν ισχύει για: α) συγκροτήματα αιολικών πάρκων συνολικής ισχύος μεγαλύτερης από 150 MW, β) υπεράκτια αιολικά πάρκα που συνδέονται με το σύστημα μέσω υποθαλάσσιου καλωδίου και γ) άλλα ανάλογου μεγέθους σύνθετα έργα.

Πετρελαιοειδή

Οι διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπουν πλήρη απελευθέρωση της μεταφοράς πετρελαιοειδών προϊόντων με βυτιοφόρα.

Συγκεκριμένα, θα επιτρέπεται στα ανεξάρτητα πρατήρια να χρησιμοποιούν για τη διακίνηση υγρών καυσίμων ιδιόκτητα ή μισθωμένα βυτιοφόρα ανεξαρτήτως χωρητικότητας, υπό τον όρο ότι τηρούνται οι κανόνες αστυνόμευσης και ασφαλείας για τη μεταφορά καυσίμων, καθώς και να μισθώνουν φορτηγά Δ.Χ. βυτιοφόρα χωρίς ανάγκη περιορισμού των ιδιόκτητων βυτιοφόρων. Τέλος, επιτρέπεται σε κάθε βυτιοφόρο ανεξαρτήτως μεγέθους, που πραγματοποιεί για λογαριασμό τους μεταφορά, να εισέρχεται σε διυλιστήρια και φορολογικές αποθήκες για να μεταφέρει καύσιμα με το δικό του εμπορικό σήμα, υπό τον όρο ότι τηρούνται οι κανόνες αστυνόμευσης και ασφαλείας για τη μεταφορά καυσίμων.

Ακόμη σε άλλα άρθρα επιβάλλεται η τοποθέτηση συστημάτων GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά μέσα μεταφοράς καυσίμων. Ωστόσο, η ακριβής εφαρμογή του μέτρου και κυρίως η σύσταση μηχανισμού παρακολούθησης των διαδρομών των μεταφορικών μέσων θα προκύψει από την έκδοση κοινών υπουργικών αποφάσεων.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τα ενεργειακά, το νομοσχέδιο προβλέπει σειρά διατάξεων που αφορούν τη λειτουργία του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, προκειμένου να διασφαλιστεί η ανεξαρτησία του από τη μητρική εταιρεία ΔΕΠΑ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v