Οδικός χάρτης 7 αξόνων για τις εξαγωγές

Ένα φιλόδοξο σχέδιο για την τόνωση των εξαγωγών μέσω της μείωσης της γραφειοκρατίας, του κόστους και του χρόνου υλοποίησης της εξαγωγικής δραστηριότητας των επιχειρήσεων παρουσίασε ο Κωστής Χατζηδάκης.

  • Της Αλεξάνδρας Γκίτση
Οδικός χάρτης 7 αξόνων για τις εξαγωγές
Ένα φιλόδοξο σχέδιο για την τόνωση των εξαγωγών με μείωση της γραφειοκρατίας, του κόστους και του χρόνου υλοποίησης της εξαγωγικής δραστηριότητας των επιχειρήσεων παρουσίασε το πρωί της Τετάρτης ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης.

Απώτερος στόχος το εμπορικό έλλειμμα να ελαχιστοποιηθεί δραστικά μέχρι το 2014 και να δοθεί ώθηση στις εξαγωγές προκειμένου αυτές να αντιπροσωπεύουν το 16% του ΑΕΠ μέχρι το 2014 από 10,3% που είναι σήμερα.

Ειδικότερα, ο Οδικός Χάρτης για τη διευκόλυνση του εξωτερικού εμπορίου που παρουσίασε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης στοχεύει μέσα από την υλοποίηση 25 συγκεκριμένων δράσεων στη μείωση του χρόνου για την εξαγωγή ενός προϊόντος κατά 50% και του κόστους κατά 20% μέχρι το 2015, οδηγώντας έτσι σε αύξηση 10% της αξίας των εξαγωγών, σε αύξηση κατά 1,7% του ΑΕΠ και στη δημιουργία 80.000 νέων θέσεων εργασίας.

Σημειώνεται ότι σήμερα μια απλή εξαγωγική διαδικασία διαρκεί 19 ημέρες, εκ των οποίων οι 14 έχουν να κάνουν με τη γραφειοκρατία, όταν ο μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι 10 ημέρες. Ειδικότερα, ο στόχος είναι να μειωθεί ο αριθμός των ημερών που χρειάζονται για τη διεκπεραίωση μιας εξαγωγικής εργασίας κατά 50% έως το 2015.

Συγκεκριμένα, από τις 19 ημέρες να πέσουν στις 15 μέχρι το τέταρτο τρίμηνο του 2013 και στις 10 ημέρες μέχρι το τέταρτο τρίμηνο του 2014.

Σε ό,τι αφορά τη μείωση του διοικητικού κόστους εξαγωγής κατά 20% έως το 2015, αυτήν τη στιγμή το κόστος ανά εμπορευματοκιβώτιο από την Ελλάδα είναι στα 1.115 δολάρια, ενώ στην Ε.Ε. στα 1.009 δολάρια ΗΠΑ.

Ο στόχος που έχει τεθεί είναι η μείωση 10% εντός του τέταρτου τριμήνου του 2013 και 20% εντός του τέταρτου τριμήνου του 2014, δηλαδή να πέσει το κόστος στα 892 δολάρια ανά μονάδα.

Τρίτος βασικός στόχος είναι η καθιέρωση της Εθνικής Ενιαίας Θυρίδας, δηλαδή του one stop shop για τις εξαγωγές, όπου όλες οι απλοποιημένες διαδικασίες θα είναι προσβάσιμες μέσω αυτής της θυρίδας του Single Window, με έναρξη το πρώτο τρίμηνο του 2015.

Εν τω μεταξύ, προχωρά η συγχώνευση ΔΕΘ και Helexpo, ενώ σχετικά με τον ΟΠΕ προωθείται η ριζική ανασυγκρότηση του οργανισμού με τη συνδρομή της ολλανδικής κυβέρνησης και της Task Force.

Παράλληλα, δημιουργείται Συντονιστικό Συμβούλιο Εξωστρέφειας με στόχο τον συντονισμό και τη διαχείριση των ζητημάτων εξωστρέφειας και την αποφυγή αλληλοκαλυπτόμενων δράσεων αλλά και τη συνεργασία των υπουργείων και των φορέων.

Τι προβλέπει ο Οδικός Χάρτης για τη διευκόλυνση των εξαγωγών

Η στρατηγική για τη διευκόλυνση των διαδικασιών εξαγωγικής δραστηριότητας περιλαμβάνει 25 δράσεις, 19 κύριες και 6 υποστηρικτικές. Τελικός στρατηγικός στόχος είναι η ανάπτυξη ενός εθνικού single window, ενός δηλαδή ενιαίου ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος διευκόλυνσης του διασυνοριακού εμπορίου.

Οι 19 κύριες δράσεις ομαδοποιούνται σε 7 ενότητες:

1. Η πρώτη ενότητα σχετίζεται με τη συγκέντρωση της εθνικής νομοθεσίας και την πληροφόρηση των εξαγωγέων. Στόχος είναι να συγκεντρωθεί και να απλοποιηθεί η εθνική νομοθεσία ανά κατηγορία προϊόντος και χώρα προορισμού, και αυτό μέχρι το τέλος του 2014 να έχει ολοκληρωθεί.

2. Καταγραφή και ανάλυση υφιστάμενων επιχειρησιακών διαδικασιών με στόχο στη συνέχεια την απλοποίησή τους. Ήδη έχει ξεκινήσει η Διεξαγωγή Ανάλυσης Επιχειρησιακών Διαδικασιών (BPA) για δύο πιλοτικά προϊόντα (φέτα, ροδάκινα/ακτινίδια) με τη συμμετοχή στελεχών της δημόσιας διοίκησης αλλά και τη συνδρομή της Task Force του ΟΗΕ, ενώ αμέσως μετά (μέσα στο 2013) θα ακολουθήσει η Διεξαγωγή Ανάλυσης Επιχειρησιακών Διαδικασιών σε ακόμη 5 κατηγορίες προϊόντων και εν συνεχεία μέσα στο 2014 σε 5 ακόμη κατηγορίες.

3. Μείωση του κόστους για τους εξαγωγείς. Προς την υλοποίηση του στόχου αυτού προωθείται η αξιολόγηση των τελών που καταβάλλουν οι επιχειρήσεις σε ολόκληρη τη διαδικασία εξαγωγής και αξιοποίηση των προτάσεων για τη μείωση - εξάλειψή τους με βάση τα πρότυπα της Ε.Ε.

4. Η τέταρτη ενότητα αφορά τις προτελωνειακές και τελωνειακές διαδικασίες. Στόχος είναι ο εκσυγχρονισμός των διαδικασιών για την εξάλειψη των περιττών διαδικασιών αλλά και την αντιμετώπιση των δομικών προβλημάτων. Ένα παράδειγμα είναι ότι οι ώρες λειτουργίας των τελωνείων δεν συμβαδίζουν πάντα με τις ανάγκες των εξαγωγέων.

Για τον λόγο αυτόν προωθείται η καθιέρωση ενός πιλοτικού προγράμματος διερεύνησης των εσωτερικών διαδικασιών για τα τελωνεία προκειμένου στη συνέχεια να προσαρμοστούν σε νέες βελτιωμένες διαδικασίες (ολοκλήρωση εντός του 2013), ενώ μέσα στο 2014 το πρόγραμμα θα επεκταθεί σε όλα τα άλλα τελωνεία αλλά και στις συναρμόδιες υπηρεσίες άλλων υπουργείων.

Στο δεύτερο στάδιο ο στόχος είναι η αύξηση του αριθμού των επιχειρήσεων που έχει αδειοδοτηθεί για απλουστευμένες διαδικασίες που σήμερα είναι 3. Συγκεκριμένα, ο στόχος είναι να αυξηθούν στις 50 επιχειρήσεις το 2013 και στις 100 στο 2014, ενώ σκοπός είναι το 50% της αξίας των εξαγωγών να έχουν γίνει με απλουστευμένες διαδικασίες μέχρι το 2015.

Ταυτόχρονα, στόχος είναι και η αύξηση του αριθμού των επιχειρήσεων που έχουν εγκριθεί ως Αναγνωρισμένοι Οικονομικοί Φορείς (ΑΟΦ), που όπως είπε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Ν. Μηταράκης εξασφαλίζουν γρήγορες διαδικασίες όχι μόνο κατά την εξαγωγή των προϊόντων αλλά και στο εξωτερικό.

Σήμερα οι ΑΟΦ είναι μόλις 23 και στόχος είναι να φθάσουν το 25% της αξίας των εξαγωγών μέχρι το 2015. Με τις διαδικασίες αυτές στόχος είναι ο εκτελωνισμός στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης και όχι στα τελωνεία, γεγονός που ενισχύει σε μεγάλο βαθμό τη διαφάνεια.

5. Στην πέμπτη ενότητα εντάσσεται ο εκσυγχρονισμός - επέκταση των υφιστάμενων εργαλείων εκτίμησης και ανάλυσης κινδύνου. Στόχος είναι οι υποθέσεις που εμφανίζουν χαμηλό κίνδυνο να εκτελωνίζονται αυτοματοποιημένα (μέσα στο 2013) και το 2014 αυτό να επεκταθεί και σε άλλες υπηρεσίες.

6. Ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων για πιστοποιητικά, άδειες και εξουσιοδοτήσεις αλλά και ενθάρρυνση των εξαγωγέων προκειμένου να χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές διαδικασίες. Η ηλεκτρονική υποβολή δικαιολογητικών προς τα τελωνεία θα έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του 2013, ενώ η εισαγωγή των ηλεκτρονικών πληρωμών για όλες τις διοικητικές υπηρεσίες που έχουν σχέση με το διασυνοριακό εμπόριο για τα τελωνεία θα έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2014.

7. Ο απώτερος στρατηγικός στόχος είναι το 2015 να ξεκινήσει η λειτουργία μιας Εθνικής Ενιαίας Ηλεκτρονικής Θυρίδας που θα καλύπτει τις ανάγκες στο διασυνοριακό εμπόριο του Έλληνα επιχειρηματία.

***Η άποψη των Εξαγωγέων δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v