Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ψάχνουν «σωσίβιο» για τον όμιλο Μαρούλη

Σωσίβιο για τον πάλαι ποτέ κραταιό κατασκευαστικό όμιλο του Γ. Μαρούλη, που περιλαμβάνει περί τις 10 εταιρείες αναζητούν οι πιστώτριες τράπεζες, με επικεφαλής την Alpha Bank η οποία ελέγχει πλέον το 32,84% της ΑΕΓΕΚ.

Ψάχνουν «σωσίβιο» για τον όμιλο Μαρούλη
Σωσίβιο για τον πάλαι ποτέ κραταιό κατασκευαστικό όμιλο του Γ. Μαρούλη, που περιλαμβάνει περί τις 10 εταιρείες αναζητούν οι πιστώτριες τράπεζες, με επικεφαλής την Alpha Bank η οποία ελέγχει πλέον το 32,84% της εισηγμένης ΑΕΓΕΚ.

Στον έλεγχο της Alpha Bank πέρασε, λόγω σύστασης ενεχύρου, το σύνολο των μετοχών της εταιρείας Πρόμαχος μέσω της οποίας ο κ. Μαρούλης συμμετείχε την ΑΕΓΕΚ και κατείχε το 80% της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική.

Παρά το σημαντικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο των εταιρειών του ομίλου Μαρούλη (κυρίως ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική και Ιόνιος), με κύριο περιουσιακό στοιχείο τη σύμβαση για το Μετρό Θεσσαλονίκης, το «πάγωμα» των δημοσίων έργων και η πιστωτική ασφυξία προκάλεσαν σοβαρό πλήγμα όπως δείχνουν και τα αποτελέσματα της τελευταίας διετίας.

Οι συνολικές υποχρεώσεις του ομίλου βρίσκονταν λίγο κάτω από το μισό δισ. ευρώ στο τέλος του πρώτου εξαμήνου, με σχεδόν τις μισές να αφορούν σε τραπεζικό δανεισμό.

Οι σοβαρές καθυστερήσεις στο μετρό Θεσσαλονίκης (που είναι ακόμα στην αρχή, ενώ το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε πως φέτος θα παραδίδονταν σε λειτουργία!) ήταν το κερασάκι στην τούρτα των προβλημάτων για τον επιχειρηματία από την Κεφαλλονιά που δημιούργησε μέσα σε λίγα χρόνια έναν ισχυρό κατασκευαστικό όμιλο. Στο πρώτο εξάμηνο ο κύκλος εργασιών της "ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική" υποχώρησε στα 50,5 εκατ. ευρώ, ενώ εμφάνισε ζημιές 9,5 εκατ. ευρώ με τις υποχρεώσεις στα 282 εκατ. ευρώ.

Η «Ιόνιος», η πρώτη εταιρεία του Γ. Μαρούλη, εμφάνισε εντυπωσιακά κέρδη, ύψους 7,6 εκατ. ευρώ το 2011, έναντι 2,7 εκατ. το 2010, αλλά οι παρατηρήσεις των ορκωτών ελεγκτών δείχνουν πως θα ήταν σημαντικά μειωμένα αν η διοίκηση προχωρούσε σε σειρά προβλέψεων. Οι υποχρεώσεις της «Ιόνιος» έφταναν τα 130 εκατ. ευρώ, με τα τραπεζικά δάνεια κοντά στα 75 εκατομμύρια.

Ο Γ. Μαρούλης απέκτησε την ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική μέσω της Πρόμαχος ΑΕ η οποία ελέγχει το 80%, ενώ το υπόλοιπο 20% ανήκει στην εισηγμένη ΑΕΓΕΚ. Η εταιρεία είχε επικρατήσει λίγους μήνες πριν την εξαγορά της από τον κ. Μαρούλη στο διαγωνισμό για το μετρό Θεσσαλονίκης. Η ανάθεση του μεγάλου έργου είχε θεωρηθεί «ανάσα ζωής» για τον όμιλο που βρίσκονταν και τότε προ της κατάρρευσης υπό τη διοίκηση των κ.κ. Σπ. Παπαγεωργίου και Γ. Τριανταφύλλου.

Τελικά το μετρό Θεσσαλονίκης μπορεί να συμπαρασύρει ολόκληρο τον όμιλο του Γ. Μαρούλη. Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει το έργο ζητούν τεράστια αναθεώρηση του αρχικού προϋπολογισμού (ήδη υπήρξαν αλλαγές εξαιτίας της μεγάλης δαπάνης για αρχαιολογικές ανασκαφές). Παρά τις παρεμβάσεις των τελευταίων εβδομάδων από την κυβέρνηση (προωθείται ακόμα και ρύθμιση για αύξηση της προκαταβολής στο 10% του προϋπολογισμού), οι εργολήπτες δηλώνουν πως το έργο είναι ζημιογόνο.

Στο υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών επικρατεί, πάντως, αναβρασμός καθώς προσπαθούν να αποφύγουν ένα ναυάγιο στη Θεσσαλονίκη. Κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε σοβαρά προβλήματα στη σχέση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) που είναι ένας από τους χρηματοδότες του έργου και υποψήφια για συμμετοχή σε άλλες επενδύσεις στην Ελλάδα.

Στην κοινοπραξία που ανέλαβε το έργο συμμετέχουν οι ΑΕΓΕΚ, Impregilo, Ansaldo TSF, SELI και Ansaldobreda, αλλά τα προβλήματα επικεντρώνονται στην ελληνική κατασκευαστική που έχει και τον πρώτο λόγο στα έργα πολιτικού μηχανικού.

Μια ακραία λύση θα ήταν η υποκατάσταση της ΑΕΓΕΚ από άλλη τεχνική εταιρεία, όπως είχε συμβεί στο παρελθόν στο έργο του Μουσείου Ακρόπολης, σε τμήμα οδικού άξονα στο Μαλιακό, κ.λπ. Ομως, στην αγορά υποστηρίζουν πως κάτι τέτοιο μπορεί να συμβεί μόνο αν το Δημόσιο δεσμευτεί για σημαντική πρόσθετη χρηματοδότηση του έργου, σε μια περίοδο που λεφτά δεν περισσεύουν.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v