Ο Πειραιάς γίνεται (και) εμπορευματικός κόμβος

Σημαντική ενίσχυση στις εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές στη χώρα μας θα δώσει η ολοκλήρωση του έργου της σύνδεσης του Λιμένα του Νέου Ικονίου (στον Πειραιά) με το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Ο Πειραιάς γίνεται (και) εμπορευματικός κόμβος
Σημαντική ενίσχυση στις εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές στη χώρα μας θα δώσει η ολοκλήρωση του έργου της σύνδεσης του Λιμένα του Νέου Ικονίου (στον Πειραιά) με το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο, κίνηση που αναβαθμίζει το συγκρότημα του Θριάσιου Πεδίου, όπου προβλέπεται ότι θα συγκεντρωθούν οι σιδηροδρομικές και εμπορευματικές δραστηριότητες ολόκληρης της Αττικής.

Επιπλέον, η λειτουργία της εν λόγω γραμμής αναμένεται ότι θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις προκειμένου να προχωρήσει εκ νέου η δημοπράτηση του έργου για την κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου ιδιωτών στο Θριάσιο, για το οποίο όλα τα εγχειρήματα έως σήμερα έχουν αποτύχει.

Ωστόσο, το πλέον πιθανό είναι ότι θα υπάρξουν αλλαγές στο αντικείμενο του διαγωνισμού, καθώς πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν προτάσεις προς το υπουργείο Ανάπτυξης να δοθούν σε ιδιώτες όχι μόνο τα 600 στρέμματα που προέβλεπε ο προηγούμενος διαγωνισμός αλλά και μέρος ή το σύνολο των 2.000 στρεμμάτων ιδιοκτησίας του ΟΣΕ.

«Απογείωση» για τις μεταφορές εμπορευμάτων

Η σύνδεση του Θριάσιου Πεδίου με το λιμάνι θεωρείται ότι θα απογειώσει τον εμπορευματικό τομέα του λιμανιού, με τις ευεργετικές επιδράσεις να τις μοιράζονται εξίσου τόσο ο ΟΛΠ όσο και η κινεζική COSCO η οποία διαχειρίζεται τον προβλήτα 2.

Η σιδηροδρομική γραμμή του Ικονίου, η οποία θα είναι αποκλειστικά για εμπορική και όχι επιβατική χρήση, έχει μήκος 17 χλμ. και με τη λειτουργία της, η οποία υπολογίζεται να γίνει τον Νοέμβριο, θα δώσει διέξοδο προς τον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα για τα εμπορεύματα που φτάνουν στη χώρα μας στο λιμάνι του Πειραιά.

Μέσω της σιδηροδρομικής σύνδεσης θα είναι δυνατόν προϊόντα που, κατά πολύ υψηλά ποσοστά εισάγονται στην Ελλάδα μέσω της θάλασσας, να προωθούνται στους τελικούς προορισμούς τους ανά τη χώρα με τρένο - ή, αντίστροφα, ελληνικά προϊόντα να διοχετεύονται με τρένο στον λιμένα Πειραιά για εξαγωγή ή για προώθηση στη νησιωτική Ελλάδα, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη των συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών.
 
Οι εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές στη χώρα μας κατέχουν πολύ μικρό μερίδιο στο σύνολο των μεταφερόμενων εμπορευμάτων, που κατά κύριο λόγο πραγματοποιούνται οδικώς, με αποτέλεσμα να είναι μεγαλύτερο το οικονομικό κόστος και η περιβαλλοντική επιβάρυνση.

Να σημειώσουμε, πάντως, ότι η σιδηροδρομική γραμμή Νέο Ικόνιο - Θριάσιο υλοποιείται με πολύ μεγάλη καθυστέρηση αλλά και υπερβάσεις στο κόστος. Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 143 εκατ. ευρώ, ξεκίνησε να υλοποιείται το 2000 και χρειάστηκαν δώδεκα χρόνια για να ολοκληρωθεί χωρίς να είναι ακόμη γνωστό το τελικό κόστος.

Σε εκκρεμότητα ο διαγωνισμός για τη β΄ λειτουργική φάση του Θριάσιου

Εν τω μεταξύ, σε εκκρεμότητα παραμένει ακόμη ο διαγωνισμός για τη «β' λειτουργική φάση συγκροτήματος Θριασίου». Παρά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, πριν από περίπου δύο μήνες, με την οποία ανεστάλη η απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ, που έδινε παράταση στον συγκεκριμένο διαγωνισμό για την καταβολή επιπλέον δικαιολογητικών από τους συμμετέχοντες, το έργο δεν έχει κατακυρωθεί στη μειοδότρια κοινοπραξία Άκτωρ-Alstom Transport.

Οι σύμβουλοι της Επικρατείας με την απόφασή τους είχαν κρίνει ότι το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ παραβίασε τη νομοθεσία που διέπει τον επίμαχο διαγωνισμό, καθώς δεν μπορούσε να ζητήσει τη συμπλήρωση των δικαιολογητικών που είχαν κατατεθεί από τις εταιρείες που συμμετείχαν στη διαγωνιστική διαδικασία.

Στον συγκεκριμένο διαγωνισμό τη μεγαλύτερη έκπτωση προσέφερε η κοινοπραξία ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ΘΕΜΕΛΗ (33,97%), ενώ το σχήμα Άκτωρ-Alstom Transport κατέλαβε την τέταρτη θέση προσφέροντας έκπτωση 30,59%. Στη συνέχεια όμως η επιτροπή του διαγωνισμού έκρινε ότι μειοδότης του έργου έπρεπε να ανακηρυχθεί το τέταρτο σχήμα με το σκεπτικό ότι οι τρεις πρώτες «δεν απέδειξαν ότι διαθέτουν την απαιτούμενη από τη διακήρυξη του διαγωνισμού τεχνική ικανότητα για την κατασκευή του επίμαχου έργου».

Μετά από αλλεπάλληλες ενστάσεις, όλων των συμμετεχουσών εταιρειών, η υπόθεση κατέληξε στο ΣτΕ, το οποίο ανέστειλε την απόφαση του Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ

Το έργο στο οποίο περιλαμβάνεται και η κατασκευή του σιδηροδρομικού σταθμού στο Ζεφύρι δεν θα είναι έτοιμο πριν από το 2015, ακόμη και αν η υπογραφή της σύμβασης γίνει ως το τέλος του έτους. Το ζήτημα είναι, όμως, ότι με τον τρόπο που υλοποιούνται τα σιδηροδρομικά έργα πάντα δημιουργούνται «κενά», δηλαδή τμήματα του δικτύου που δεν έχουν ολοκληρωθεί ανάμεσα σε άλλα που είναι ολοκληρωμένα, με αποτέλεσμα το δίκτυο να μην μπορεί να αξιοποιηθεί στο σύνολό του.

Αντικείμενο του εν λόγω έργου είναι μέρος των έργων υποδομής των γραμμών εντός του συγκροτήματος, τα έργα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης του συνόλου των γραμμών, η προμήθεια γερανογεφυρών και του μηχανολογικού εξοπλισμού καθώς και η κατασκευή των κτιριακών έργων που είναι αναγκαία για τη λειτουργία του συγκροτήματος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v