Φυλλοροούν οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού

Στους 6 έχει περιοριστεί ο αριθμός των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, μαζί με τη ΔΕΗ.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Φυλλοροούν οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού
Στους 6 έχει περιοριστεί ο αριθμός των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, μαζί με τη ΔΕΗ.

Στην αρχή του χρόνου ο αριθμός τους ξεπερνούσε τους 20. Ωστόσο μετά τον υποχρεωτικό διαχωρισμό της δραστηριότητας της εμπορίας από την προμήθεια, την οποία επέβαλε η Ρυθμιστική Αρχή, οι περισσότερες επιχειρήσεις του κλάδου προτίμησαν να περιοριστούν στην εμπορία (κυρίως εισαγωγές, εξαγωγές) από το να ασκούν παράλληλα και την προμήθεια προς τελικούς καταναλωτές, για την οποία απαιτούνταν η δημιουργία υποδομής και η παροχή πρόσθετων εγγυήσεων για τη διασφάλιση των καταναλωτών.

Έτσι σήμερα στην προμήθεια ηλεκτρισμού δραστηριοποιούνται οι εταιρείες:

-ΔΕΗ,
-Elpedison Εμπορία Ηλεκτρικής Ενέργειας (θυγατρική του μικτού σχήματος ΕΛΠΕ και Edison),
-Greek Enviromental & Energy Network,
-ΗΡΩΝ Θερμοηλεκτρική (θυγατρική του ομίλου ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ),
-ΝΕCO Trading (συμφερόντων ομίλου Κοπελούζου),
-Volterra (μικτή εταιρεία με ίση συμμετοχή της ιταλικής Sorgenia και της ελληνικής κατασκευαστικής J & P ABAΞ και
-Watt & Volt.

Από αυτές, η ΔΕΗ, η Watt & Volt και η Greek Enviromental & Energy Network απευθύνονται σε όλες τις κατηγορίες καταναλωτών, δηλαδή εμπορικούς και οικιακούς στη χαμηλή τάση και σε εμπορικούς και βιομηχανικούς καταναλωτές στη μέση τάση.

Η Elpedison και η ΗΡΩΝ Θερμοηλεκτρική σε εμπορικούς και βιομηχανικούς καταναλωτές στη χαμηλή και μέση τάση και σε οικιακούς με καταναλώσεις άνω των 3.000 κιλοβατωρών το τετράμηνο.

Η ΝΕCO Trading προμηθεύει καταναλωτές μόνο στη μέση τάση, και τέλος η Volterra στη χαμηλή τάση μόνο σε οικιακούς και σε εμπορικούς και βιομηχανικούς στη μέση τάση.

Μετά την κατάρρευση των δύο μεγαλύτερων προμηθευτών, της Energa και της Hellas Power τον περασμένο Ιανουάριο, και την αφαίρεση των αδειών από ακόμη δύο εταιρείες που επιχείρησαν να κινηθούν στα ίδια αχνάρια, (Εναλλακτική Ενεργειακή, Revma1), στον κλάδο έχουν παραμείνει εκτός από τη ΔΕΗ, σχεδόν αποκλειστικά θυγατρικές ενεργειακών ομίλων, είτε του εσωτερικού είτε του εξωτερικού οι οποίοι έχουν δραστηριότητα στην παραγωγή από συμβατικές πηγές και ΑΠΕ και στην εμπορία (εισαγωγές –εξαγωγές).

Όπως παρατηρούν στο Εuro2day.gr παράγοντες της αγοράς, η συνεχιζόμενη διατήρηση των στρεβλώσεων στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας (διαμόρφωση τιμών, χρεώσεις χρήσης δικτύου, φορολόγηση, επιβάρυνση λογαριασμών με άσχετα τέλη κ.λπ.), δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για ανάληψη ρίσκων με την άσκηση επεκτατικής εμπορικής πολιτικής. Ιδίως όταν τα εμπορικά περιθώρια στη δραστηριότητα αυτή είναι από μικρά έως ελάχιστα, συγκριτικά με τον πραγματοποιούμενο τζίρο.

Επιπλέον, η αυστηροποίηση των όρων που επέβαλαν η ΡΑΕ και οι διαχειριστές των δικτύων στις εταιρείες, προκειμένου να διατηρούν το δικαίωμα εκπροσώπησης πελατών, περιόρισαν ακόμη περισσότερο τα όρια ανοχής ως προς την κάλυψη των οικονομικών τους υποχρεώσεων.
Έτσι οι εταιρείες προμήθειας εστιάζουν κυρίως σε φερέγγυους πελάτες.

Κύριος στόχος τους να παραμείνουν ενεργοί στην αγορά, έως ότου εξορθολογιστούν οι συνθήκες με την επικείμενη πλήρη αλλαγή του μοντέλου λειτουργίας της αγοράς από το 2014 (target model) στο πλαίσιο του οποίου οι προμηθευτές συνάπτουν συμβάσεις με τους παραγωγούς, ή συμμετέχουν σε δημοπρασίες πώλησης ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας.

Aς σημειωθεί εδώ ότι η ΡΑΕ προετοιμάζεται για την οργάνωση λειτουργίας του νέου μοντέλου, το οποίο στην ουσία καταργεί το σημερινό του pool (υποχρεωτικά οι παραγωγοί πουλούν στο pool και οι προμηθευτές αγοράζουν από αυτό με τις τιμές που διαμορφώνονται σε ωριαία βάση).

Ήδη έχει αναθέσει σε Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα μελέτη για το πώς θα μπορούσαν να γίνουν δημοπρασίες πώλησης ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας από συγκεκριμένες μονάδες (λιγνίτες, νερά), ώστε οι προμηθευτές να αποκτούν πρόσβαση σε ηλεκτρική ενέργεια που θα προέρχεται από «καλάθι» καυσίμων και θα ικανοποιεί τις ανάγκες του καταναλωτικού προφίλ των δικών τους πελατών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v