Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Διόδια: Νέα μεγάλη βουτιά στα έσοδα το Q1

Η συνεχής πτώση στα έσοδα των ελληνικών οδικών αξόνων, όπως αποτυπώνεται και στα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου, καθιστά ολοένα και πιο δύσκολη την εύρεση λύσης για την επανεκκίνηση των βαλτωμένων έργων.

Διόδια: Νέα μεγάλη βουτιά στα έσοδα το Q1
Η συνεχής πτώση στα έσοδα των ελληνικών οδικών αξόνων, όπως αποτυπώνεται και στα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου, καθιστά ολοένα και πιο δύσκολη την εύρεση λύσης για την επανεκκίνηση των τεσσάρων βαλτωμένων έργων (Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Τσακώνα, Μαλιακός - Κλειδί, Ιονία Οδός και Άξονας Κεντρικής Ελλάδας).

Ακόμα και η Αττική Οδός, η οποία είχε δείξει αντοχές την τελευταία διετία, άρχισε να «ματώνει» σοβαρά από το πρώτο τρίμηνο του έτους με πτώση περί το 15%.

Στα 5 εκατ. ευρώ ανήλθαν τα έσοδα από διόδια της κοινοπραξίας Μορέας (που διαχειρίζεται το τμήμα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα), έναντι 6 εκατ. το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Η κοινοπραξία Γέφυρα που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου το πρώτο τρίμηνο είχε ζημίες 100.000 ευρώ, από κέρδη 200.000 το πρώτο τρίμηνο του 2011.

Συνολικά, ο κλάδος παραχωρήσεων της Ελλάκτωρ το πρώτο τρίμηνο είχε ενοποιημένα έσοδα 58,98 εκατ. από 69,19 εκατ. το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ μειώθηκαν κατά 11,3% και τα καθαρά κέρδη στα 11,6 εκατομμύρια.

Στο 0,6 εκατ. ανήλθαν στο πρώτο τρίμηνο τα έσοδα του ομίλου J&P ΑΒΑΞ από παραχωρήσεις έναντι 0,7 εκατ. στο περυσινό τρίμηνο. Στα 5,3 εκατ. περιορίστηκαν τα αντίστοιχα έσοδα του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα από 7,3 εκατ. στο αντίστοιχο διάστημα του 2011.

Τα μεγέθη του πρώτου τριμήνου δείχνουν πως οι ελπίδες των εργολάβων πως τα έργα θα ξεκινήσουν πάλι χωρίς να επηρεαστούν οι αποδόσεις των αρχικών συμβάσεων θα αποδειχθούν φρούδες. Όσο περνούν τα τρίμηνα, τόσο η μείωση των διελεύσεων από τους σταθμούς διοδίων στους εθνικούς άξονες αυξάνει. Εκτιμάται πως ξεπερνά το 35% σε ορισμένα τμήμα του εθνικού δικτύου, ποσοστό που τινάζει στον αέρα κάθε πρόβλεψη των αρχικών συμβάσεων που είχαν υπογραφεί την περίοδο 2007 - 2008.

Η εικόνα στην Ευρώπη

Αντίστοιχη τάση καταγράφεται στο πρώτο τρίμηνο και στην Ευρώπη. Τα έσοδα δύο εκ των μεγαλύτερων εταιρειών διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων στη Γηραιά Ηπειρο, της ισπανικής Abertis και της ιταλικής Atlantia, υποχώρησαν κατά 9%. Αλλά και τα έσοδα του ομίλου Vinci από τη διαχείριση των γαλλικών αυτοκινητοδρόμων, που εμφάνιζαν αξιοσημείωτη αντοχή από το 2008, παρουσίασαν κάμψη για πρώτη φορά στο τρίμηνο του 2012.

Η Vinci είναι γνώριμη στην Ελλάδα καθώς ηγείται των κοινοπραξιών Γέφυρα και Ολυμπία Οδός (άξονας Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Τσακώνα).

Στελέχη του υπουργείου Υποδομών υποστηρίζουν πλέον πως και οι τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης θα χρειαστούν «διάσωση» στα πρότυπα της Ισπανίας. Η τελευταία έχει δοκιμάσει διάφορες συνταγές για τις αντίστοιχες συμβάσεις, που ξεκινούν από τη συγχώνευση ζημιογόνων τμημάτων του οδικού δικτύου και φτάνουν μέχρι την κρατικοποίηση συμβάσεων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v