Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αντιμέτωποι ΔΕΗ - μεγάλοι καταναλωτές

Προστασία από το μονοπώλιο της ΔΕΗ ζητούν οι μεγάλοι καταναλωτές μέσω των παρατηρήσεών τους στον νέο κώδικα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, που προτείνει η ΡΑΕ.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Αντιμέτωποι ΔΕΗ - μεγάλοι καταναλωτές
«Προστασία» από το μονοπώλιο της ΔΕΗ ζητούν οι μεγάλοι καταναλωτές, μέσω των παρατηρήσεών τους στον νέο κώδικα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, που προτείνει η ΡΑΕ.
 
Από την πλευρά τους, οι προμηθευτές επιδιώκουν «προστασία» από τους κακοπληρωτές πελάτες τους, αλλά και "όρια" στους κανόνες διαφάνειας που προτείνει ο κώδικας.

Αυτά προκύπτουν από τις παρατηρήσεις των φορέων της αγοράς στο κείμενο του σχεδίου Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, το οποίο έθεσε σε δημόσια διαβούλευση η ΡΑΕ.
 
Σχεδόν το σύνολο των μεγάλων καταναλωτών ζητά να περιληφθούν ρητές διατάξεις στο κείμενο, που θα υποχρεώνουν τον προμηθευτή σε διαπραγματεύσεις με τον πελάτη του για τις τιμές πώλησης, οι οποίες θα λαμβάνουν υπ' όψιν το καταναλωτικό προφίλ του κάθε πελάτη.

Όπως επισημαίνει σχετικά, η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας, παρότι το νέο σχέδιο συνιστά ένα αρχικό σημαντικό βήμα για την προστασία των καταναλωτών και την ανάπτυξη του υγιούς ανταγωνισμού, συνεχίζει να αφήνει χωρίς ουσιαστική προστασία τους μεγάλους πελάτες υψηλής και μέσης τάσης.

Ιδίως όταν κάποιοι πελάτες, όπως αυτοί στην υψηλή τάση, παραμένουν εκτεθειμένοι στη μονοπωλιακή δραστηριότητα του δεσπόζοντος προμηθευτή που είναι η ΔΕΗ. Έτσι, ακόμη και με τον νέο κώδικα ο ΕΒΙΚΕΝ θεωρεί ότι η απελευθέρωση της αγοράς γι' αυτήν την κατηγορία καταναλωτών παραμένει κενό γράμμα.

Κύρια επισήμανση της ΕΒΙΚΕΝ αφορά το ότι κατά την άποψή της ο νέος κώδικας δεν περιλαμβάνει κάποια ρητή διάταξη ως προς την υποχρέωση των προμηθευτών να προβαίνουν σε ουσιαστική διαπραγμάτευση των όρων της σύμβασης με τους μεγάλους πελάτες.

Οι σχετικές αναφορές είναι διάσπαρτες ως δυνατότητα εφαρμογής ειδικού τιμολογίου προσαρμοσμένου στα ειδικά χαρακτηριστικά του πελάτη (καταναλωτικό προφίλ).

Έτσι, προτείνει να υπάρξει στον κώδικα ειδική παράγραφος που να υποχρεώνει τον προμηθευτή να προσέρχεται σε διαπραγματεύσεις που θα στηρίζονται στις Βασικές Αρχές Τιμολόγησης της ΡΑΕ, με πρόβλεψη η διαπραγμάτευση να ολοκληρώνεται σε έναν μήνα, με δυνητική παράταση 15 ημερών.

Επίσης, η ΕΒΙΚΕΝ προβληματίζεται για τις διατάξεις του κώδικα που αφορούν την καταγγελία σύμβασης με τον προμηθευτή. Οι διατάξεις αυτές κατά την άποψή της λειτουργούν σε βάρος των πελατών, καθώς στην κατηγορία των μεγάλων καταναλωτών η καταγγελία της σύμβασης εκ μέρους τους δεν έχει καμία αξία, από τη στιγμή που δεν έχουν άλλες επιλογές πέραν της ΔΕΗ.

Τα ΕΛΠΕ εστιάζουν τις παρατηρήσεις τους στο ότι ο νέος κώδικας θα πρέπει να προσδιορίζει ως διακριτή κατηγορία τους πελάτες υψηλής τάσης, ώστε διατάξεις να διαφοροποιούνται γι' αυτούς λόγω του ειδικού καταναλωτικού προφίλ που τους χαρακτηρίζει.

Ο κώδικας εντάσσει τους καταναλωτές αυτούς στην κατηγορία «Μεγάλοι Πελάτες» άνω των 25 KVA. Ωστόσο, τα ΕΛΠΕ, που ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία, επισημαίνουν ότι με αυτήν τη γενίκευση δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά πολυσύνθετα και εξειδικευμένα θέματα που αφορούν την ηλεκτροδότηση της βαριάς βιομηχανίας.

Για το ίδιο θέμα ο όμιλος Μυτιληναίου επισημαίνει ότι ο τρόπος διαχωρισμού των πελατών, σε μία αγορά που διανύει το εμβρυακό στάδιο απελευθέρωσης της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, είναι προβληματικός. Θα πρέπει δε να υπάρξει πρόβλεψη για υποχρεωτική (αντί δυνητική) προσφορά εξατομικευμένου τιμολογίου, ιδίως για μεγάλους πελάτες, εκτός εάν ο ίδιος ο πελάτης επιλέξει ένα από τα διαθέσιμα τιμολόγια του προμηθευτή.

Οι προμηθευτές

Από την πλευρά των προμηθευτών, η ΔΕΗ προσπαθεί να περιορίσει τις επιπτώσεις από τους κανόνες διαφάνειας που εισάγει ο κώδικας, σε ό,τι αφορά τις τιμολογήσεις. Όπως αναφέρει στις παρατηρήσεις της, δεν μπορεί ο κώδικας να επιβάλει τη δημοσιοποίηση της μεθοδολογίας τιμολόγησης κάθε κατηγορίας καταναλωτών.

Κατά την άποψή της, η μεθοδολογία αυτή εμπεριέχει εμπιστευτικές εμπορικές πληροφορίες και ανάλογη τεχνογνωσία. Σύμφωνα με την ίδια, πρόσβαση στις σχετικές πληροφορίες μπορεί να έχει μόνο η ΡΑΕ και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να είναι προσβάσιμες στους ανταγωνιστές.

Επιπλέον, προτείνει η δημοσιοποίηση των τιμολογίων να γίνεται μόνο για την κατηγορία των καταναλωτών με ισχύ μικρότερη των 25 KVA, καθώς στους υπόλοιπους καθορίζονται μετά από διαπραγματεύσεις.

Τέλος, προτείνει μεγάλη αύξηση του ποσού εγγύησης έως το ποσό της κατανάλωσης 6 μηνών για τους καταναλωτές στους οποίους έγινε δύο φορές διακοπή λόγω απλήρωτων λογαριασμών, είτε συνέδεσαν παράνομα την παροχή, μετά από διακοπή λόγω απλήρωτων λογαριασμών.

Από την πλευρά της, η εταιρεία ΝΕΚΟ (ελληνοβουλγαρική) στις παρατηρήσεις της προτείνει το ποσό της εγγύησης του πελάτη να ανέρχεται στο αντίστοιχο κατανάλωσης 3 μηνών αντί για 2 μήνες, καθώς σύμφωνα με το σχέδιο κώδικα η καταγγελία της σύμβασης εκ μέρους του προμηθευτή λόγω μη εξόφλησης οφειλών μπορεί να γίνει μετά την παρέλευση 3,5 μηνών.
 
Δηλαδή, ο προμηθευτής μένει ακάλυπτος για κατανάλωση 1,5 μήνα, σε περίπτωση που ο πελάτης δεν είναι συνεπής στις υποχρεώσεις του.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v