Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κατάρρευση της ζήτησης «βλέπει» το λιανεμπόριο

Για κατάρρευση της εσωτερικής ζήτησης κάνει λόγο το εγχώριο λιανεμπόριο, εκτιμώντας ότι η νέα αβεβαιότητα που προέκυψε όσον αφορά τη διακυβέρνηση της χώρας θα επιταχύνει τα λουκέτα επιχειρήσεων.

Κατάρρευση της ζήτησης «βλέπει» το λιανεμπόριο
Για κατάρρευση της εσωτερικής ζήτησης κάνει λόγο το εγχώριο λιανεμπόριο, εκτιμώντας ότι η νέα αβεβαιότητα που προέκυψε όσον αφορά τη διακυβέρνηση της χώρας θα επιταχύνει τα λουκέτα, που ούτως ή άλλως αναμένονται, ενώ θα περιορίσει τη δραστηριότητα και υγιών επιχειρήσεων.

Αν κατά τους τελευταίους μήνες του 2011 και τους πρώτους του 2012 η ζήτηση επηρεάστηκε από την έκτακτη φορολογική επιβάρυνση και τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, σήμερα παράγοντες του εμπορίου θεωρούν ότι σε όλα τα παραπάνω προστίθεται και ο παράγοντας ψυχολογία.

Επικαλούνται την εμπειρία του περασμένου Ιουλίου και του Οκτωβρίου (κίνημα αγανακτισμένων, δημοψήφισμα, αναμονή της βραχύβιας κυβέρνησης Παπαδήμου), όπου η όποια ζήτηση πάγωσε εντελώς, και θεωρούν ότι στην παρούσα φάση η αντίδραση των καταναλωτών θα είναι αντίστοιχη.

Ήδη ο Απρίλιος υπήρξε κακός μήνας για το λιανεμπόριο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΕΕ, το Πάσχα καταγράφηκε κάμψη πωλήσεων 18%-21% στον κλάδο ένδυσης-υπόδησης και 11%-13% στα πολυκαταστήματα.

Οι εκτιμήσεις ακόμη και σε αμυντικούς κλάδους, όπως τα είδη ευρείας κατανάλωσης, προσωπικής φροντίδας και είδη καθαρισμού, προβλέπουν μεσοσταθμική κάμψη πωλήσεων 8%.

Η τάση αφορά το σύνολο του λιανεμπορίου, ανεξαρτήτως μεγέθους, αν και η κατάσταση ευνοεί σαφώς τις οργανωμένες επιχειρήσεις -γιατί καρπώνονται μερίδια σε αγορά που υποχωρεί- αλλά και για όσες διαθέτουν περιορισμένη έκθεση σε δανεισμό.

Ειδικότερα, κάμψη πωλήσεων 15% στο α΄ τρίμηνο του 2012 παρουσίασε η Αττικά Πολυκαταστήματα, ενώ το διάστημα της πασχαλινής περιόδου η πτώση του τζίρου άγγιξε το 17%.

Απώλειες της τάξης του 15% κατέγραψαν επίσης οι πωλήσεις
και στα πολυκαταστήματα Notos Galleries, ενώ τα πολυκαταστήματα Fokas βρέθηκαν σε αδυναμία καταβολής υποχρεώσεων προς τους εργαζομένους, οι οποίοι προχώρησαν σε κινητοποιήσεις.

H αλυσίδα Sprider πέρα από -20% στις πωλήσεις της, που κατέγραψε το 2011, συνεχίζει, με βάση πληροφορίες, και το 2012 σε αντίστοιχους ρυθμούς πτώσης, ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να ορθοποδήσει μετά την πυρκαγιά στην κεντρική της αποθήκη και στα κεντρικά της γραφεία.

Καλύτερη πορεία από τον μέσο όρο της αγοράς εμφανίζουν τα εμπορικά κέντρα, αν και οι παράγοντες των διοικήσεών τους εκτιμούν ότι η πολιτική αβεβαιότητα θα επηρεάσει εκ νέου την πορεία των μεγεθών στην παρούσα φάση.

Στο α΄ τρίμηνο του 2012 το The Mall παρουσίασε αύξηση επισκεψιμότητας 4% και η πτώση πωλήσεων των καταστημάτων περιορίστηκε κάτω από το 5%.

Το ίδιο χρονικό διάστημα, άνοδο επισκεψιμότητας και πτώση τζίρου καταστημάτων κοντά στο 10% σημείωσε το Golden Hall, ενώ το Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη σημείωσε πτώση τζίρου 8% το πρώτο τρίμηνο, με άνοδο όμως 10% τον Μάρτιο και έναν καλό διαγραφόμενο Απρίλιο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v