Ακτοπλοΐα: Η «καυτή πατάτα» της νέας κυβέρνησης

Αναμφίβολα, η ακτοπλοΐα δεν είναι η μόνη που αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα λόγω της οικονομικής κρίσης. Ωστόσο, ο συγκεκριμένος κλάδος χαρακτηρίζεται από σημαντικές ιδιαιτερότητες.

Ακτοπλοΐα: Η «καυτή πατάτα» της νέας κυβέρνησης
Αναμφίβολα, η ακτοπλοΐα δεν είναι η μόνη που αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα λόγω της οικονομικής κρίσης. Ωστόσο, ο συγκεκριμένος κλάδος χαρακτηρίζεται από σημαντικές ιδιαιτερότητες, που καθιστούν την περίπτωσή του ξεχωριστή.

Η πορεία του σχετίζεται άμεσα με τη δυνατότητα των Ελλήνων πολιτών να μετακινούνται στη νησιωτική Ελλάδα, καθώς επίσης και με την ανάπτυξη των νησιών μας. Αν σε αυτό συνεκτιμήσει κάποιος και τη σημασία των άγονων γραμμών (που από «φιλέτα» σήμερα θεωρούνται ανεπιθύμητες από τις εταιρείες), τότε αναμφίβολα η ακτοπλοΐα συγκαταλέγεται σε εκείνες τις περιπτώσεις που αναπόφευκτα θα απαιτήσουν γενναίες κυβερνητικές παρεμβάσεις τους επόμενους μήνες.

Ο παρατιθέμενος πίνακας (τα αποτελέσματα των τελευταίων πέντε ετών για τους τέσσερις εισηγμένους ομίλους του χώρου) παρουσιάζει εύγλωττα το μέγεθος του οικονομικού προβλήματος για το σύνολο του κλάδου, καθώς η κατάσταση στις μη εισηγμένες μάλλον χειρότερη είναι κατά μέσο όρο, παρά καλύτερη.

Από τα στοιχεία λοιπόν του παρατιθέμενου πίνακα, προκύπτει ότι την τελευταία πενταετία, και χωρίς να συνυπολογίζεται το παραδοσιακά αρνητικά τέταρτο τρίμηνο του 2011: 

* Το σύνολο των εισηγμένων εταιρειών κατέγραψε ζημίες 273,8 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, την τελευταία τριετία το ύψος τους ξεπέρασε τα 330 εκατ. ευρώ. 

* Το εννεάμηνο του 2011, οι ζημίες διαμορφώθηκαν στα 87 εκατ. ευρώ, παρά τις έντονες κινήσεις των εταιρειών να περιορίσουν με κάθε τρόπο τις δαπάνες τους, παρά τη συνεργασία της Attica Group και της ΑΝΕΚ στην Αδριατική και παρότι δύο εταιρείες (ΑΝΕΚ και Μινωικές) ευνοήθηκαν συγκυριακά από το μεταφορικό έργο που ανέλαβαν εκτάκτως λόγω των γεγονότων στη Λιβύη. 

* Καμιά από τις εταιρείες του κλάδου δεν κατάφερε να σημειώσει κερδοφόρο αποτέλεσμα.

Κατά γενική ομολογία, μάλιστα, τα αποτελέσματα θα ήταν πολύ χειρότερα, αν οι εταιρείες δεν περιόριζαν σε κάποιον βαθμό τα δρομολόγιά τους, αν η κυβέρνηση δεν περιόριζε κατά ένα μέρος τις κρατήσεις υπέρ τρίτων, αν ο αριθμός των ξένων τουριστών δεν εμφάνιζε αύξηση έναντι του 2010, αν τρεις από τις τέσσερις εισηγμένες (ΑΝΕΚ, Attica Group, ΝΕΛ) δεν προχωρούσαν σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου κ.λπ.

Ακόμη πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός πως τίποτε δεν φαίνεται να αλλάζει προς το καλύτερο το 2012. Η τιμή του πετρελαίου διατηρείται σε υψηλά επίπεδα (με φόβο να ανεβεί περισσότερο σε περίπτωση πολιτικών εντάσεων), ενώ η πτώση του ευρώ έναντι του δολαρίου λειτουργεί αρνητικά επί της τιμής του καυσίμου σε ευρώ.

Επιπλέον, οι μετακινήσεις των Ελλήνων πολιτών και των εμπορευμάτων αναμένεται να σημειώσουν και νέα πτώση λόγω της οικονομικής κρίσης, το κόστος του χρήματος παρουσιάζει ανοδική πορεία, ενώ η ροή των τουριστικών αφίξεων ενδεχομένως να επηρεαστεί αρνητικά λόγω του κλίματος οικονομικής ύφεσης που άρχισε να πλήττει ολόκληρη την Ευρώπη.

Με τις αντοχές, λοιπόν, πολλών ακτοπλοϊκών εταιρειών να είναι περιορισμένες, με τις πιστώτριες τράπεζες να βρίσκονται στα όριά τους, με τη συγκοινωνιακή διασύνδεση των νησιών να παρουσιάζει ήδη προβλήματα και με την όλη κατάσταση να επιδεινώνεται, όλα δείχνουν πως το σύστημα βρίσκεται στα όριά του

Το ζήτημα -θέλοντας και μη- θα ανοίξει για τα καλά τους επόμενους μήνες (με το... καλημέρα της νέας κυβέρνησης;), καθώς τέτοια πράγματα σε προεκλογικές περιόδους πολύ δύσκολα ανοίγουν (και πολύ δυσκολότερα επιλύονται). Οι κρατήσεις υπέρ τρίτων, οι εργασιακές σχέσεις, οι κρατικοί παρεμβατισμοί κ.λπ. θα βρεθούν στο στόχαστρο και οι όποιες αποφάσεις δεν θα είναι καθόλου εύκολες…


Ακτοπλοϊκές εταιρείες: Καθαρά κέρδη περιόδου 2007-2011

Εταιρεία

2007

2008

2009

2010

9μηνο 2011

Σύνολο

ΑΝΕΚ

12.314

-5.886

-5.788

-89.738

-1.049

-90.147

ATTICA GROUP

50.718

22.262

-27.449

-49.326

-26.451

-30.246

Μινωικές Γραμμές

16.360

3.308

32.360

-43.368

-22.168

-13.508

ΝΕΛ

-9.830

-29.105

-20.267

-43.365

-37.334

-139.901

Σύνολο

69.562

-9.421

-21.144

-225.797

-87.002

-273.802




ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v