Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γυρνούν την πλάτη στο Κέντρο οι καταναλωτές

Το μέγεθος της υποχώρησης πωλήσεων και αν αυτό συμβαδίζει με τις προβλέψεις του, υπολογίζει το λιανεμπόριο. Εκμηδενίστηκαν οι προσδοκίες για -έστω και μικρή- ανάκαμψη εντός της εορταστικής περιόδου.

Γυρνούν την πλάτη στο Κέντρο οι καταναλωτές
Το μέγεθος της υποχώρησης των πωλήσεων και αν αυτό συμβαδίζει με τις προβλέψεις του υπολογίζει το λιανεμπόριο, το οποίο δεν προσδοκά σε ανάκαμψη τις επόμενες ημέρες.

Κερδισμένοι εμφανίζονται εκείνοι που κατέχουν θέση σε εμπορικά κέντρα -τα οποία δείχνουν σχετικές αντιστάσεις-, όμως, απ' την άλλη πλευρά, η πορεία της αγοραστικής κίνησης στο αθηναϊκό κέντρο είναι ανησυχητική. Εκτός από τις διαδηλώσεις, καταλυτικό ρόλο για την απομάκρυνση των καταναλωτών παίζουν η αυξημένη εγκληματικότητα και η εικόνα εγκατάλειψης.

Είναι χαρακτηριστική η κίνηση του ομίλου Inditex να κλείσει το κατάστημά του στην Ομόνοια (στη γωνία της Αγ. Κωνσταντίνου), επικαλούμενος την επιδείνωση της κατάστασης στην περιοχή. Στον ίδιο λόγο αποδίδουν την πτώση των πωλήσεων και τα πολυκαταστήματα της περιοχής (Hondos Center, Notos Galleries, Fokas).

Πιέσεις, ωστόσο, ασκούνται και στο πιο εξευγενισμένο εμπορικό σημείο, στην επάνω πλευρά του τριγώνου, κοντά στο Σύνταγμα. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Αττικά Πολυκαταστήματα, στο 11μηνο του 2011 οι πωλήσεις στο City Link υποχώρησαν κατά 15%, στο 66,5%, ενώ αντίθετα το ομόσταβλο πολυκατάστημα στο Golden Hall παρουσίασε πτώση πωλήσεων μόνον 2%. Ο ίδιος επισημαίνει ότι η υποχώρηση πωλήσεων στο αθηναϊκό πολυκατάστημα προέρχεται σε ποσοστό 10% από τις διαρκείς κινητοποιήσεις, που πλήττουν στο σύνολο της αγοράς (Ερμού και Κολωνάκι).

Η απόδοση, αντίθετα, του πολυκαταστήματος στο Μαρούσι, σύμφωνα με τον ίδιο, δείχνει την προτίμηση των καταναλωτών στους εμπορικούς πολυχώρους και στις συνοδευτικές υπηρεσίες τους, καθώς αυτοί βρίσκονται μακριά από τη... διακεκαυμένη ζώνη του ιστορικού κέντρου.

Αντοχές αλλά και σαφή πίεση από την ύφεση καταγράφουν τα εμπορικά κέντρα, σύμφωνα με τον Οδ.Αθανασίου, διευθύνοντα σύμβουλο της εισηγμένης Lamda Development, ο οποίος σημειώνει ότι αθροιστικά έχουν καταγράψει απώλειες της τάξης του 20% από την αρχή της κρίσης, όταν ο μέσος όρος του λιανεμπορίου αντιμετωπίζει μείωση τζίρου σε ποσοστό 50%.

Για το σύνολο του 2011, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για αντίστοιχες επιδόσεις με εκείνες του εννεαμήνου σε ό,τι αφορά τα τρία εμπορικά κέντρα του ομίλου. Έτσι, η κερδοφορία στο εμπορικό κέντρο Golden Hall αναμένεται να διαμορφωθεί στο 1%-2% και στο The Mall Athens και στο Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη αναμένεται να υποχωρήσει 1%.

Σε επίπεδο κύκλου εργασιών των καταστημάτων που φιλοξενούν, το μεν Golden Hall αναμένεται να διατηρηθεί στα επίπεδα του 2010, ενώ στο Mediterranean Cosmos εκτιμάται ότι θα μειωθεί 8%-9% και στο The Mall Athens θα υποχωρήσει κατά 10%-11%, σύμφωνα με τη διοίκηση της Lamda Development.

Με επιδόσεις που αναθεωρούν προς τα πάνω τις εκτιμήσεις για τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του κινείται το Athens Metro Mall, το οποίο εγκαινιάστηκε τον Νοέμβριο του 2010. Ειδικότερα, η κίνηση στο δίμηνο Ιουλίου - Αυγούστου ήταν θετική, ωθώντας τις συνολικές πωλήσεις του κέντρου στα 60 εκατ. ευρώ για το πρώτο οκτάμηνο λειτουργίας του. Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, η διαχειρίστρια εταιρία του κέντρου, η Talima Venture, εκτιμά ότι ο αρχικός στόχος για κύκλο εργασιών της τάξεως των 75 εκατ. ευρώ θα ξεπεραστεί άνετα και εκτιμάται ότι μπορεί να αγγίξει ακόμη και τα 95 εκατ. ευρώ.

Μερίδιο της κατανάλωσης κατοχυρώνουν και τα νέα εμπορικά κέντρα στην Ανατολική Αττική, στερώντας τους καταναλωτές και τον τζίρο από παραδοσιακές αγορές. Το τριήμερο 17-19 Δεκεμβρίου το Smart Park εκτιμάται ότι υποδέχθηκε 80.000 καταναλωτές, ενώ αυξανόμενη επισκεψιμότητα εμφανίζει και το γειτονικό MacArthurGlenn.

Παρά την ανακατανομή, ωστόσο, της καταναλωτικής κίνησης και αντιστοίχως των μεριδίων, είναι κοινή διαπίστωση του εμπορίου ότι η πίτα της αγοράς έχει μείνει μισή. Είναι δε χαρακτηριστικά τα πρόσφατα πορίσματα καταναλωτικών ερευνών, όπου αποτυπώνεται ότι ένας στους τρεις Έλληνες δεν περιμένει επιπλέον εισόδημα τα Χριστούγεννα, ενώ η πλειονότητα εκείνων που θα λάβουν εορταστικό δώρο δεν σκοπεύει να το διαθέσει για δώρα ή για προσωπική ευχαρίστηση, αλλά για να καλύψει τρέχουσες ανάγκες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v