Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κλειδί στον προϋπολογισμό το haircut

Το κούρεμα του δημόσιου χρέους είναι ο παράγοντας-κλειδί για την επιτυχία του προϋπολογισμού του 2012, που αναμένεται να κατατεθεί σήμερα στη Βουλή μετά την έγκρισή του από το υπουργικό συμβούλιο.

Κλειδί στον προϋπολογισμό το haircut
Το κούρεμα του δημόσιου χρέους είναι ο παράγοντας-κλειδί για την επιτυχία του προϋπολογισμού του 2012, που αναμένεται να κατατεθεί σήμερα στη Βουλή μετά την έγκρισή του από το υπουργικό συμβούλιο, την ώρα όπου το υψηλόβαθμο κλιμάκιο της τρόικας φτάνει στην Αθήνα για έναν ακόμα κύκλο διαπραγματεύσεων.

Αν το «κούρεμα» κλείσει και υλοποιηθεί στο 50% επί των 206 δισ. ευρώ εμπορεύσιμου δημόσιου χρέους, το ελληνικό δημόσιο μπορεί να προσδοκά ανάσα τόκων 5 δισ. ευρώ το 2012 και 4,5 δισ. ευρώ το 2013, απομακρύνοντας το ενδεχόμενο λήψης πρόσθετων μέτρων. Αν το «κούρεμα» δεν… βγει, τότε δυστυχώς καμία από τις προβλέψεις του νέου προϋπολογισμού δεν θα έχει την παραμικρή αξία και η κατάσταση θα είναι απολύτως απρόβλεπτη.

Ο νέος προϋπολογισμός στοχεύει σε περιορισμό της ύφεσης από περίπου 5,5% (ή και κάτι παραπάνω φέτος) σε επίπεδα χαμηλότερα από το 3%. Πρόκειται για μία από τις βασικές προκλήσεις της νέας χρονιάς. Η δεύτερη και σημαντικότερη αφορά στον στόχο της συρρίκνωσης του ελλείμματος χαμηλότερα από το 7% (6,8% έλεγε το προσχέδιο), αλλά δυστυχώς η αφετηρία θα είναι μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη στο προσχέδιο επίδοση του 8,5% φέτος.

Η Κομισιόν προ ημερών προέβλεψε ότι το έλλειμμα θα κλείσει στο 8,9% του ΑΕΠ, εκτίμηση την οποία αναμένεται να υιοθετήσει στον προϋπολογισμό του 2012 .

Κεντρικό σημείο του νέου προϋπολογισμού είναι και μια νέα εικόνα για τις ΔΕΚΟ. Έπειτα από δεκαετίες διεύρυνσης των ελλειμμάτων τους, ο νέος προϋπολογισμός προβλέπει μείωση 62% ή 902 εκατ. ευρώ για το έλλειμμα που θα πρέπει να παρουσιάσουν οι 134 ΔΕΚΟ και ΝΠΙΔ το 2012. Ο φιλόδοξος αυτός στόχος εκτιμάται ότι θα επιτευχθεί μέσω της αύξησης των εσόδων τους κατά 9,6% και της μείωσης των δαπανών κατά 14%. Μάλιστα, οι δαπάνες για τις αμοιβές των εργαζομένων αναμένεται να υποχωρήσουν περισσότερο κατά 21,7%.

Σε αντιδιαστολή με φέτος, ο προϋπολογισμός δεν προβλέπει οριζόντιες παρεμβάσεις, αλλά αποχωρήσεις, οι οποίες θα προέλθουν μέσω συνταξιοδοτήσεων, εφεδρείας, ενίσχυσης του προγράμματος μετατάξεων και διατήρησης του αυστηρού κανόνα για τις προσλήψεις (μία για κάθε δέκα αποχωρήσεις).

Από την αναδιοργάνωση των συγκοινωνιακών φορέων, το επόμενο έτος στον ΟΣΕ το έλλειμμα εκτιμάται ότι θα υποχωρήσει στα 336,7 εκατ. ευρώ από 684,4 εκατ. ευρώ φέτος και 818,8 εκατ. ευρώ το 2010. Στον ΟΣΥ (δηλαδή στην ΕΘΕΛ και στον ΗΛΠΑΠ) οι ζημίες από 201,9 εκατ. ευρώ φέτος θα μειωθούν του χρόνου στα 63,7 εκατ. ευρώ, ενώ πέρυσι στις δύο επιχειρήσεις ήταν 352,7 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τη ΣΤΑΣΥ -που προήλθε από τη συνένωση των ΑΜΕΛ, ΗΣΑΠ και ΤΡΑΜ-, εκτιμάται ότι το 2012 θα έχει πλεόνασμα 29,1 εκατ. ευρώ, από ζημίες 44 εκατ. ευρώ φέτος και 146 εκατ. ευρώ που είχαν μαζί και οι τρεις ΔΕΚΟ το 2010.

Όσον αφορά στο κόστος μισθοδοσίας, στο σύνολο των 134 ΔΕΚΟ και ΝΠΙΔ, από 1,58 δισ. ευρώ το 2010 φέτος μειώθηκε στο 1,18 δισ. ευρώ και του χρόνου θα περιοριστεί στα 924,5 εκατ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v