Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στα χαρτιά η επιτάχυνση του ΕΣΠΑ

Στον... δρόμο προς τις υπηρεσίες της Κομισιόν φαίνεται πως χάθηκε ο περίφημος κατάλογος με τα 151 έργα του ΕΣΠΑ, τα οποία, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του ΥΠΑΝ, θα είχαν μπει σε τροχιά προκήρυξης από τις αρχές του φθινοπώρου.

Στα χαρτιά η επιτάχυνση του ΕΣΠΑ
Στον... δρόμο προς τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής φαίνεται πως χάθηκε ο περίφημος κατάλογος με τα 151 έργα του ΕΣΠΑ, τα οποία, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του υπουργείου Ανάπτυξης, θα είχαν μπει σε τροχιά προκήρυξης από τις αρχές του φθινοπώρου.

Ο κατάλογος, που τελικά παρουσιάστηκε στα μέσα Σεπτεμβρίου κατά την επίσκεψη του κοινοτικού επιτρόπου περιφερειακής πολιτικής, Γιοχάνες Χαν, στην Αθήνα, αναζητείται έκτοτε από τις τεχνικές εταιρίες.

Οι διοικήσεις τους υποστηρίζουν πως ο τότε ο υπουργός Ανάπτυξης Μιχ. Χρυσοχοΐδης και ο κ. Χαν είχαν παρουσιάσει από κοινού το σχέδιο δράσης για την επιτάχυνση του ΕΣΠΑ, «προκειμένου να δρομολογηθούν έως το τέλος του 2011 σημαντικές επενδύσεις σε κρίσιμους τομείς, όπως είναι οι μεταφορές, το περιβάλλον, η ενέργεια, οι ψηφιακές υποδομές, ο τουρισμός, ο πολιτισμός και η καινοτομία».

Τα περισσότερα έργα χάθηκαν στον δρόμο εξαιτίας της πολιτικής αστάθειας, της συνεχούς βύθισης της οικονομίας και του περιορισμένου ενδιαφέροντος από την τοπική αυτοδιοίκηση, η οποία βρίσκεται σε σχετική... αφασία.

Ως παράδειγμα αναφέρεται η σημαντικότερη ομάδα έργων του καταλόγου που αφορά έργα διαχείρισης υγρών αποβλήτων σε οικισμούς από 2.000 - 15.000 κατοίκους, συνολικού ύψους 2,4 δισ. ευρώ.

Μια άλλη ομάδα έργων, συνολικού ύψους περίπου 150 εκατ. ευρώ, συνδέεται με το κλείσιμο και την αποκατάσταση των παράνομων χωματερών. Υποτίθεται πως μέχρι τον Ιούνιο του 2012 θα έχουν κλείσει οι συγκεκριμένοι χώροι και θα έχουν αποκατασταθεί.

Τελικά, οδηγούμαστε σε νέα παράταση ώστε να αποφύγουμε το βαρύ ημερήσιο πρόστιμο. Στην ίδια ομάδα έχουν ενταχθεί η αποκατάσταση της λίμνης Κάρλας (150 εκατ. ευρώ) και το μεγάλο έργο διαχείρισης απορριμμάτων στην Αττική με ΣΔΙΤ, η τύχη του οποίου είναι άγνωστη.

Μέχρι το τέλος του έτους πρέπει να έχει δημοπρατηθεί από τον ΟΣΕ η ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Τιθορέας - Λιανοκλαδίου - Δομοκού, προϋπολογισμού 612 εκατ. ευρώ. Το έργο είναι άμεσης προτεραιότητας για την ολοκλήρωση του σιδ/κού άξονα της χώρας. Αποτελεί τμήμα του άξονα προτεραιότηατς 22 (TEN-T) και με την ολοκλήρωσή του η γραμμή σε όλο το μήκος του άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης θα είναι διπλή και παράλληλα θα έχει εκσυγχρονιστεί, ούτως ώστε να επιτυγχάνεται σημαντική μείωση του χρόνου διαδρομής (η μείωση στο συγκεκριμένο μόνο τμήμα εκτιμάται σε 50 λεπτά περίπου, ενώ ο χρόνος για το σύνολο της διαδρομής Αθήνα - Θεσσαλονίκη υπολογίζεται σε 3,5 ώρες, στόχος που εξαγγέλλεται εδώ και χρόνια!).

Στον κατάλογο περιλαμβάνονταν και άλλα έργα υποδομών, όπως κάθετοι άξονες της Εγνατίας Οδού, η αναβάθμιση των λιμένων Πατρών και Ηγουμενίτσας, αλλά και η συνεισφορά του Δημοσίου για την απεμπλοκή των πέντε συγχρηματοδοτούμενων οδικών αξόνων. Ειδικά για τα πέντε τελευταία, η κυβέρνηση βρίσκεται κοντά σε συμφωνία με τους εργολάβους και τις τράπεζες, όμως το κλίμα των τελευταίων ημερών δεν ευνοεί. Στις θετικές εξελίξεις ήταν η επιλογή αναδόχου για την επέκταση του μετρό στο τμήμα Χαϊδάρι - Πειραιάς, προϋπολογισμού άνω των 500 εκατ. ευρώ.

Ειδικά για τα περίπου 70 έργα του καταλόγου, που είναι στην αρμοδιότητα των περιφερειών, οι υπηρεσίες πρέπει να τρέξουν γιατί κάποια εντάσσονται τώρα στο ΕΣΠΑ και κάποια άλλα έχουν σταματήσει εξαιτίας οφειλών από το Δημόσιο. Χαρακτηριστικά αναφέρεται το παράδειγμα της Πελοποννήσου, η οποία εντάσσει σειρά νέα έργα στο ΕΣΠΑ (από την ολοκλήρωση της ύδρευσης του Ναυπλίου, μέχρι την ανάδειξη του Κάστρου της Καρύταινας) και η περιφέρεια Δυτ. Μακεδονίας, τα έργα της οποίας έχουν σταματήσει λόγω οφειλών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v