Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ηλεκτρικά: Η κρίση πλήττει και τους «μεγάλους"

H απόφαση της θυγατρικής του γερμανικού ομίλου Media Markt να κλείσει καταστήματα και να καταργήσει την παρουσία του δικτύου Saturn καταδεικνύει ότι η πτώση της ζήτησης αφορά πλέον και στους μεγάλους παίκτες.

Ηλεκτρικά: Η κρίση πλήττει και τους «μεγάλους
H απόφαση της ελληνικής θυγατρικής του γερμανικού ομίλου Media Markt να κλείσει καταστήματα και να καταργήσει την παρουσία του δικτύου Saturn καταδεικνύει ότι η πτώση της ζήτησης στην εγχώρια αγορά αφορά πλέον και στους μεγάλους παίκτες της λιανικής ηλεκτρικών.

Αν έως σήμερα το πλήγμα δέχονταν οι μικροί μεμονωμένοι παίκτες, οι εταιρείες χονδρικής και οι εγχώριες αλυσίδες που λόγω μεγέθους δεν έχουν πρόσβαση σε μεγάλα προμηθευτικά συμβόλαια, ούτε στη ρευστότητα που διαθέτουν από τους μητρικούς ομίλους τους οι ξένες αλυσίδες, η βίαιη υποχώρηση της κατανάλωσης φαίνεται ότι πλήττει και τους ισχυρούς.

* Η διοίκηση της ηγετικής αλυσίδας Κωτσόβολος (η οποία ελέγχεται από το βρετανικό πολυεθνικό group Dixons) έκανε πρόσφατα λόγο για «πρωτοφανή» πτώση της αγοράς σε σχέση με τις αγορές της Ευρώπης όπου δραστηριοποιείται, προσθέτοντας πως, αν και φέτος θα ανέμενε σχετική σταθεροποίηση, η εύθραυστη καταναλωτική διάθεση δεν επιτρέπει αισιοδοξία.

Έτσι, μετά την πτώση κατά 15% το 2009 και σε ποσοστό 25% το 2010, η διοίκηση της Κωτσόβολος εκτιμά ότι και το 2011 η αγορά θα υποχωρήσει κατά 10%-15%, πρόβλεψη με την οποία συνάδουν και οι εκτιμήσεις παραγόντων της ευρύτερης αγοράς.

Η Κωτσόβολος διατήρησε στη χρήση που έληξε στις 30 Απριλίου 2011, θετική λειτουργική κερδοφορία στα 5-6 εκατ. ευρώ. Η ρευστότητα του ομίλου στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 5% στην κλειόμενη χρήση, ενώ επίσης η αλυσίδα παρά τις επενδύσεις ύψους 15 εκατ. ευρώ διατηρεί μηδενικό δανεισμό.

Η Κωτσόβολος σύμφωνα με πληροφορίες κερδίζει μερίδια αγοράς από τον ανταγωνισμό, τα οποία αγγίζουν το 2% κατά την τελευταία χρήση. Η αλυσίδα αναπτύσσει επίσης b2b πωλήσεις, ενώ δραστηριοποιείται και μέσω συνεργασιών franchise στην περιφέρεια, έχοντας σήμερα 33 συνεργάτες.

Παράλληλα, έχει μετατρέψει την ομόσταβλη Electroworld σε αποκλειστικά διαδικτυακό κατάστημα, το οποίο σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας αυξάνει διαρκώς επισκεψιμότητα. Τα τρία παραπάνω κανάλια συμμετέχουν εξάλλου με 15% στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών του ομίλου Κωτσόβολος.

* Η Media Markt-Saturn, στο οικονομικό έτος 2010 σε ενοποιημένη βάση παρουσίασε κύκλο εργασιών της τάξης των 246 εκατ. ευρώ και ζημίες 14 εκατ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του δικτύου του τελευταίους μήνες του 2011, η πτώση πωλήσεων είναι της τάξης του 12%-15%, ωστόσο η εξέλιξή τους στο δ’ τρίμηνο του 2011, το οποίο αποτελεί και το πλέον εμπορικό διάστημα της χρήσης, δεν μπορεί να προβλεφθεί.

Σημειώνεται ότι ο Δεκέμβριος αφορά στο 15% του ετήσιου τζίρου της αλυσίδας, αλλά δεδομένης της κάθετης πτώσης της κατανάλωσης, αλλά και των εξελίξεων γύρω από την ελληνική οικονομία, είναι αδύνατον να εκτιμήσει κανείς την πορεία.
 
Σε επιχειρησιακό επίπεδο ο όμιλος Media Markt τόσο διεθνώς όσο και στην Ελλάδα εφαρμόζει εδώ και μια διετία προγράμματα περιορισμού του κόστους και αύξησης της αποτελεσματικότητας.

Στην Ελλάδα, ως απόλυτο νούμερο έχει επιτευχθεί μείωση λειτουργικού κόστους κατά 16%, ενώ ο στόχος του δικτύου είναι το λειτουργικό κόστος να ανέρχεται στο 15% του κύκλου εργασιών προκειμένου αυτό να παραμένει ανταγωνιστικό.

* Η εισηγμένη στο Χ.Α. Ηλεκτρονική, με σημαντική μείωση τζίρου κατά 25% περίπου (από 171 εκατ. ευρώ στα 129,2 εκατ. ευρώ) στη χρήση 2010-2011, συνεχίζει να δέχεται τις πιέσεις της κρίσης.

Κατάφερε ωστόσο το ίδιο χρονικό διάστημα να περιορίσει τις ζημίες της, ώστε τα αποτελέσματα προ φόρων και τόκων να διαμορφωθούν σε ζημίες 6,17 εκατ. (έναντι ζημιών 10,5 εκατ. ευρώ) και τα αποτελέσματα μετά από φόρους σε ζημίες 11,4 εκατ. ευρώ, έναντι -14,9 εκατ. ευρώ.

Η διοίκηση της εταιρείας προχωρά σε επαναπροσδιορισμό όλων των προϋπολογιστικών, μεγεθών ανά διεύθυνση. Επίσης, λόγω της έγκαιρης συμφωνίας με τις τράπεζες, η διοίκηση εκτιμά υπάρχουν κεφάλαια για να στηριχτεί ο όμιλος και να ξεπεράσει τις τυχόν δυσκολίες.

Ήδη από το Μάιο του 2011, η Ηλεκτρονική υπέγραψε προσύμφωνο με τρεις τράπεζες για αναχρηματοδότηση του βραχυπρόθεσμου τραπεζικού δανεισμού, ενώ παράλληλα συμφωνήθηκε κεφαλαιακή ενίσχυση κατά 13,5 εκατ. ευρώ μέσα από sale and lease back και κατά 6,5 εκατ. ευρώ μέσα από αύξηση μετοχικού κεφαλαίου (τα 5,5 εκατ. έχουν ήδη καταβληθεί από τον βασικό μέτοχο κ. Γ. Στρούτση).

Οι ανακατατάξεις μεριδίων αγοράς θεωρούνται δεδομένες, ενώ ήδη το περιβάλλον είναι ασφυκτικό για τις επιχειρήσεις λιανικής, οι οποίες βλέπουν τη ρευστότητά τους να μειώνεται σε σημείο που να μην μπορούν να καλύψουν ούτε τα λειτουργικά τους έξοδα.

Μετά τις «αποχωρήσεις» των μικρών μεμονωμένων καταστημάτων, και οι συνεταιρισμοί και οι όμιλοι επιχειρήσεων άρχισαν να δέχονται σοβαρές πιέσεις με αποτέλεσμα ήδη η Magnet Electric να έχει κλείσει, η Εικόνα Ήχος να αντιμετωπίζει χρόνια προβλήματα, ενώ η Expert που την ελέγχει ζήτησε προστασία προσφεύγοντας στο άρθρο 99.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v