Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ανατροπή στα οικονομικά των εργαζομένων

Σκηνικό πλήρους ανατροπής στα οικονομικά των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας αλλά και στον ΟΣΕ κομίζει το πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης με τις αλλαγές στα μισθολογικά και στα συνταξιοδοτικά.

Ανατροπή στα οικονομικά των εργαζομένων
Σε μειώσεις των μισθών του ιδιωτικού τομέα οδηγούν οι απαιτήσεις της τρόικας για τις συμβάσεις. Με τις αλλαγές που προωθούνται, οι κλαδικές συμβάσεις δεν θα επεκτείνονται -προκειμένου να καλύψουν όσους είναι εκτός συνδικάτων και όσους εργάζονται σε επιχειρήσεις μη μέλη των αντίστοιχων εργοδοτικών ενώσεων- για μία διετία. Παράλληλα, οι εργαζόμενοι δεν θα καλύπτονται από την ευνοϊκότερη διάταξη (σύμβαση), ενώ οι επιχειρησιακές συμβάσεις θα μπορούν να συνάπτονται και από ενώσεις προσώπων σε επιχειρήσεις κάτω των 50 ατόμων (από τα 2/3 των εργαζομένων).

Τα παραπάνω πρακτικά σημαίνουν ότι μοναδικό δίχτυ προστασίας για τους εργαζομένους θα είναι η Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Όσοι εργάζονται σε κλάδους με υψηλότερες κατώτερες αμοιβές απειλούνται άμεσα με προσγείωση. Να σημειωθεί ότι η ΕΣΣΕ προβλέπει περίπου 750 ευρώ για τους πρωτοδιοριζομένους.

Μέτωπο όμως έχει ανοίξει και στον χώρο των ΔΕΚΟ. Το σχέδιο νόμου στο άρθρο 31 ορίζει ότι το μέσο κατά κεφαλήν κόστος των πάσης φύσεως αποδοχών, επιδομάτων, αποζημιώσεων και αμοιβών γενικά, εξαιρουμένων των εργοδοτικών εισφορών, των ΔΕΚΟ απαγορεύεται να υπερβαίνει τα 1.900 ευρώ τον μήνα.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο: Στα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ) που ανήκουν στο κράτος ή σε ΝΠΔΔ ή σε ΟΤΑ, κατά την έννοια της επίτευξης κρατικού ή δημόσιου σκοπού, εποπτείας, διορισμού και ελέγχου της πλειοψηφίας της διοίκησής τους, ή επιχορηγούνται τακτικά, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, από πόρους των ως άνω φορέων κατά 50% τουλάχιστον του ετήσιου προϋπολογισμού τους, καθώς και των λοιπών δημόσιων επιχειρήσεων, οργανισμών και ανωνύμων εταιριών, που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του Κεφαλαίου Α΄ του ν. 3429/2005 (Α΄ 314) όπως έχουν τροποποιηθεί με τις διατάξεις της παραγράφου 1α του άρθρου 1 του ν. 3899/2010 (Α΄ 212), εφαρμόζεται ανώτατο όριο μέσου κατά κεφαλήν κόστους αμοιβών προσωπικού".

Μάλιστα, οι φορείς αυτοί θα είναι υποχρεωμένοι να ενημερώνουν τη γενική γραμματεία ΔΕΚΟ αναλυτικά για τα στοιχεία της μισθοδοσίας τους και σε περίπτωση όπου οι όροι αυτοί δεν ικανοποιούνται τότε θα διακόπτεται η κρατική επιχορήγηση.

Η επιβολή των όρων αυτών υπολογίζεται ότι θα προκαλέσει μείωση της τάξεως του 40% στους μισθούς μεγάλου αριθμού υπαλλήλων, ενώ οι μόνοι που εξαιρούνται είναι το ανώτερο διευθυντικό προσωπικό καθώς και το τεχνικό προσωπικό των εταιριών αυτών.

Η υιοθέτηση των διατάξεων του πολυνομοσχεδίου, όπως έχουν προταθεί από την κυβέρνηση, προβλέπει οριζόντιο «κούρεμα» των αμοιβών των εργαζομένων καθώς θεσπίζει μέσο όρο ανώτατων αμοιβών και καταργεί κάθε όρο ή διάταξη σύμβασης εργασίας που καθορίζει αποδοχές, πρόσθετες αμοιβές ή απολαβές που ξεπερνούν τα ανώτατα όρια που θέτει ο νόμος.

Αντιδράσεις

Τα σχέδια αυτά προκαλούν ήδη μεγάλη αντίδραση στους εργαζομένους στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, οι οποίοι σήμερα στο σύνολό τους πραγματοποιούν 24ωρη απεργία. Οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες άλλα και στον ΟΣΕ επισημαίνουν ιδιαίτερα ότι με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου καταργούνται, τύποις και ουσία, οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους ίδιους και κάνουν λόγο για επαπειλούμενο εργασιακό μεσαίωνα.

Επιπλέον, όπως επισημαίνουν, τίθεται σε πολύ σοβαρό κίνδυνο η λειτουργία των μέσων μαζικής μεταφοράς στην πρωτεύουσα αλλά και του ΟΣΕ αφού ήδη ένα πολύ μεγάλο μέρος του προσωπικού τους έχει αποχωρήσει το τελευταίο διάστημα μέσω είτε συνταξιοδότησης είτε των μετατάξεων που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο των σχεδίων εξυγίανσης.

ΟΣΕ: Περισσότερο από ορατή η αδυναμία λειτουργίας

Τον κίνδυνο να βρεθεί σε αδυναμία λειτουργίας ο σιδηρόδρομος επισημαίνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) Θανάσης Λεβέντης, ο οποίος σημειώνει ότι με το προσυνταξιοδοτικό καθεστώς υπολογίζεται ότι θα φύγουν από τον ΟΣΕ περίπου 400 - 500 άτομα. Ο αριθμός αυτός είναι μεγαλύτερος από το προσωπικό που θα αποχωρούσε με το πρόγραμμα εργασιακής εφεδρείας, το οποίο προέβλεπε την αποχώρηση του 10% του συνολικού προσωπικού των εταιριών του ομίλου ΟΣΕ.

Με δεδομένο όμως ότι από τον Σεπτέμβριο του 2010, οπότε και ψηφίστηκε το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ, έχει ήδη τεθεί εκτός Οργανισμού το 50% του προσωπικού, το οποίο είτε μετατάχθηκε σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου είτε συνταξιοδοτήθηκε, δημιουργείται πλέον ζήτημα λειτουργίας για τον ΟΣΕ, που χρειάζεται εξειδικευμένο προσωπικό για να λειτουργήσει.

Σύμφωνα με τον κ. Λεβέντη, δεν είναι δυνατόν από τη μια στιγμή στην άλλη να αντικατασταθούν ειδικότητες όπως μηχανοδηγοί, σταθμάρχες, κλειδούχοι, με αποτέλεσμα, αν το σχέδιο υλοποιηθεί και απομακρυνθεί από τον ΟΣΕ ένας μεγάλος αριθμός του προσωπικού, να μην είναι εφικτή η εκτέλεση των δρομολογίων.

Ο πρόεδρος της ΠΟΣ τονίζει επίσης ότι οι οικονομικές απώλειες για το προσωπικό του ΟΣΕ είναι τεράστιες κι ανατρέπει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς που είχαν καταρτίσει.
Στην ουσία, τονίζει ο κ. Λεβέντης, με το σχέδιο νόμου καταργούνται οι διαπραγματεύσεις και η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, αφού το σχέδιο θέτει πλαφόν στις αμοιβές του προσωπικού και η όποια διαπραγμάτευση χάνει την ουσία της.

Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ): Δραματικές αλλαγές στα οικονομικά

Δραματικές οικονομικές απώλειες θα επιφέρει στους εργαζομένους στα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας η υιοθέτηση των προβλέψεων του πολυνομοσχεδίου της κυβέρνησης, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του συνδικάτου εργαζομένων στον ΟΑΣΑ και τις θυγατρικές εταιρίες Αλέκο Κομίνη.

Σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς που έχουν γίνει, η οικονομική απώλεια των εργαζομένων στις συγκοινωνίες θα είναι της τάξεως του 15% - 20%, ενώ, αν ληφθεί υπόψη ότι το προηγούμενο διάστημα υπήρξε μείωση των μισθών κατά περίπου 30% με τις περικοπές που εφάρμοσε η κυβέρνηση στον στενό και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, τότε η συνολική απώλεια φτάνει σχεδόν στο 50%.

Κατά μέσο όρο, επισημαίνει ο κ. Κομίνης, οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες έχουν απώλειες από 1.300 έως 1.400 ευρώ σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα.

Το προσωπικό που υπάρχει σήμερα στην εταιρία, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν επαρκεί για την κάλυψη των αναγκών, με αποτέλεσμα από τα 350 τρόλεϊ που διαθέτει η εταιρία σε καθημερινή βάση να δουλεύουν μόνο τα 160, ενώ από τα 2.100 λεωφορεία στους δρόμους καθημερινά βγαίνουν μόνο τα 1.400.

Σταθερές Συγκοινωνίες: Δεν μπορεί όλοι να μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι

Την εκτίμηση ότι το πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης με την προβλεπόμενη κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας θα έχει ως αποτέλεσμα έναν εργασιακό μεσαίωνα για τους εργαζομένους εκφράζει ο πρόεδρος του Σωματείου Ηλεκτροδηγών της Αττικό Μετρό Χρήστος Κούκης.

Όσα προβλέπονται στο νομοσχέδιο τινάζουν στον αέρα τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και μετατρέπουν σε ομήρους τους εργαζομένους, σημειώνει τονίζοντας ότι είναι πολύ λανθασμένη η γενίκευση που επιχειρείται από την κυβερνητική πλευρά.

Δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται όλοι με τον ίδιο τρόπο, επισημαίνει ο κ. Κούκης, σημειώνοντας ότι οι συγκοινωνίες δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται το υπόλοιπο Δημόσιο καθώς υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις που αφορούν στους όρους εργασίας, π.χ. δουλειά με βάρδιες, σαββατοκύριακα, αργίες κ.λπ.

Παράλληλα, ο ίδιος σημειώνει ότι οι ευθύνες για τη λειτουργία των μέσων μαζικής μεταφοράς πρέπει να αναζητηθούν σε πολλά επίπεδα και όχι μονίμως στους εργαζομένους, αφού υπάρχουν πολλές γκρίζες ζώνες, όπως η λειτουργία των σταθμών του μετρό που δεν παραδίδονται στο επιβατικό κοινό, παρότι αυτοί είναι έτοιμοι εδώ και πολύ καιρό.


ΔΕΗ: Η «σφαγή» των μισθών

Πολύ μεγάλη απώλεια για τους μισθούς των εργαζομένων στη ΔΕΗ θα σημάνει η εφαρμογή των συγκεκριμένων διατάξεων, εφόσον τελικά αυτές γίνουν νόμος του κράτους. Σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς, οι απώλειες, κατά μέσο όρο, θα ξεπεράσουν τα 1.000 ευρώ για το κατώτερο διοικητικό προσωπικό, αφού από τις συγκεκριμένες προτάσεις εξαιρούνται το διευθυντικό αλλά και το τεχνικό προσωπικό της Επιχείρησης.

Για παράδειγμα, ένας διοικητικός υπάλληλος δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη ΔΕΗ, ο οποίος σήμερα εισπράττει 2.000 ευρώ μηνιαίες αποδοχές μαζί με επιδόματα και αποζημιώσεις, με βάση τη νέα πρόταση θα λαμβάνει βασικό μισθό 1.497 ευρώ, ενώ τα επιδόματα που θα πάρει δεν θα μπορούν σε καμία περίπτωση να τον ανεβάσουν πάνω από το πλαφόν των 1.900 ευρώ που ορίζεται σαφώς.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v