Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σκληρά παζάρια για τους 5 οδικούς άξονες

Οι τράπεζες δεν ζητούν μόνο εγγύηση του Δημοσίου για τα δάνεια των παραχωρησιούχων στους πέντε οδικούς άξονες αλλά και μεγαλύτερο επιτόκιο. Οι θέσεις της κυβέρνησης. Τεταμένο κλίμα.

Σκληρά παζάρια για τους 5 οδικούς άξονες
Οι τράπεζες δεν ζητούν μόνο εγγύηση του Δημοσίου για τα δάνεια των παραχωρησιούχων στους πέντε οδικούς άξονες αλλά και μεγαλύτερο επιτόκιο.

Ο υφυπουργός Υποδομών κ. Γ. Μαγκριώτης επιβεβαίωσε χθες στη Βουλή όσα γράφει εδώ και εβδομάδες το Euro2day για τα σκληρά παζάρια ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή των πέντε κρίσιμων αξόνων. Απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Ιωαννίνων της Ν.Δ., κ. Στ. Καλογιάννη, ο κ. Μαγκριώτης είπε μεταξύ άλλων:

* "Στις προτάσεις που φέρνουν τώρα οι παραχωρησιούχοι και οι τράπεζες αρνούνται ότι ισχύουν όσα είχε δηλώσει ο πρώην υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς (σ.σ.: πως δεν υπάρχει εγγύηση του Δημοσίου για τα δάνεια των εργοληπτών), ζητώντας πρόσθετη ενίσχυση από το Δημόσιο, ύψους που παραβιάζει τις συμβάσεις και το Δημόσιο δεν μπορεί και δεν πρέπει να παρέχει".

* "Οι τράπεζες ζητούν να αλλάξουν βασικές ρήτρες των συμβάσεων, με αποτέλεσμα το κράτος να πληρώσει μεγαλύτερο επιτόκιο".

* Το κλίμα μεταξύ των δύο πλευρών είναι πολύ τεταμμένο και "οι παραχωρησιούχοι λένε ότι θα επιβάλουν ποινικές ρήτρες, σύμφωνα με τις συμβάσεις" ("για τα χρόνια της Ν.Δ.", λέει το υπουργείο Υποδομών). "Ποινικές ρήτρες, όμως, έχει επιβάλει και το Δημόσιο γιατί και οι παραχωρησιούχοι δεν τήρησαν σε ορισμένες περιπτώσεις τις συμβατικές τους υποχρεώσεις". Κατά την κυβέρνηση, "αυτά είναι θέματα που μπορούν να λυθούν με βάση τους κανόνες των συμβάσεων και σε καμιά περίπτωση δεν είναι αιτίες διακοπής της χρηματοδότησης".

* Οι τράπεζες και οι παραχωρησιούχοι ζήτησαν να μην εφαρμοστεί η ενδιάμεση λύση που είχαν σχεδιάσει τα υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών, με τη δημιουργία ενός εγγυητικού λογαριασμού (ύψους 500 εκατ. ευρώ) ώστε να είναι εξασφαλισμένη η κρατική συμμετοχή σε αυτό το στάδιο. Όπως σημείωσε ο υφυπουργός Υποδομών, "είπαν ότι θέλουν την οριστική λύση για τα επόμενα τριάντα χρόνια".

* Η εταιρία ειδικού σκοπού (SPV) Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι, στην οποία θα μεταβιβαστούν οι συμμετοχές και τα έσοδα του Δημοσίου από τους οδικούς άξονες που υλοποιούνται ή κατασκευάστηκαν με συμβάσεις παραχώρησης, "μπορεί τώρα που μιλάμε να έχει δημιουργηθεί από το υπουργείο Οικονομικών".

Ο κ. Μαγκριώτης γνωστοποίησε νέα πρόσκληση του υπουργείου Υποδομών προς τα πολιτικά κόμματα της Βουλής για να συζητηθούν οι απαιτήσεις των τραπεζών και των τεχνικών εταιριών που συμμετέχουν στους πέντε οδικούς άξονες (Μαλιακός - Κλειδί, Άξονας κεντρικής Ελλάδας, Ιονία Οδός, Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Τσακώνα και Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα).

Είναι πλέον σαφές πως η κυβέρνηση επιδιώκει διακομματική συναίνεση καθώς οι απαιτήσεις των ιδιωτών οδηγούν σε ριζικές ανατροπές των υφιστάμενων συμβάσεων που είχαν υπογραφεί επί Νέας Δημοκρατίας, αλλά είχαν ψηφιστεί στη Βουλή και από το ΠΑΣΟΚ.

Χθες ο υφυπουργός Υποδομών ανέφερε: "Τις συμβάσεις αυτές ψήφισε και το ΠΑΣΟΚ παρά την κριτική, γιατί ήταν μόνο ένα άρθρο και θέλαμε να ψηφίσουμε τα έργα. Αλλιώς θα κατηγορούμασταν από τη Ν.Δ. ότι δεν θέλουμε τα έργα. Ψηφίσαμε λοιπόν τις συμβάσεις, αλλά κάναμε αυστηρή κριτική τόσο το ΠΑΣΟΚ και εγώ προσωπικά όσο και τα άλλα κόμματα σε πολλές πλευρές των συμβάσεων. Δυστυχώς, επιβεβαιώθηκε η κριτική όλων των πτερύγων της Βουλής για την προχειρότητα αυτών των συμβάσεων".

Κατά τον κ. Μαγκριώτη, τα έργα σταμάτησαν με απόλυτη ευθύνη των τραπεζών, γιατί διέκοψαν τη χρηματοδότηση εδώ και καιρό επειδή θεωρούν ότι δεν είναι βιώσιμα.

Ισχυρίζονται ότι δεν είναι βιώσιμα γιατί άργησε το Δημόσιο να παραχωρήσει τις εκτάσεις ελεύθερες για την ανάπτυξη των κατασκευαστικών μετώπων και εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που περιορίζει τις διελεύσεις. Και στην περίπτωση των απαλλοτριώσεων η κυβέρνηση φορτώνει τις ευθύνες στη Ν.Δ. και ο υφυπουργός Υποδομών υποστηρίζει ότι "ως κυβέρνηση, το 2007, είχατε βάλει στις συμβάσεις όρο ότι θα παραδοθούν όλοι οι χώροι για τα έργα μέσα σε 12 μήνες από την έναρξη της παραχώρησης. Ο χρόνος αυτός ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2009, όταν ήσασταν ακόμα κυβέρνηση. Μέχρι τότε είχατε παραδώσει το 8% - 10%, μεσοσταθμικά, των απαλλοτριώσεων".

Ο κ. Μαγκριώτης υποστήριξε πως "έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα των απαλλοτριώσεων, ενεργοποιώντας τις ολυμπιακές διατάξεις. Σήμερα, δεν υπάρχει κανένα θέμα για τις απαλλοτριώσεις, κανένα θέμα για την ανάπτυξη κατασκευαστικών μετώπων". Οι εργολάβοι, όπως προκύπτει και από πρόσφατη ανακοίνωση της εταιρίας Ολυμπία Οδός (έχει αναλάβει το τμήμα Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα) υποστηρίζουν πως παραμένουν σοβαρές εκκρεμότητες για τις απαλοτριώσεις, περιβαλλοντικά, μετατόπιση δικτύων κοινής ωφέλειας, που εμποδίζουν την εκκίνηση των έργων, ακόμα και αν επιτευχθεί σήμερα συμφωνία με την κυβέρνηση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v