Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κατασκευαστικές: "Σωσίβιο" οι οδικοί άξονες

Οι επιπτώσεις στις κατασκευαστικές από ένα ναυάγιο στα συγχρηματοδοτούμενα. Γιατί οι εταιρίες πιέζουν για άμεση λύση. Τι δείχνουν τα ανεκτέλεστα και πού προσανατολίζονται οι διοικήσεις των εταιριών.

Κατασκευαστικές: Σωσίβιο οι οδικοί άξονες
Ένα ναυάγιο στα πέντε συγχρηματοδοτούμενα οδικά έργα, που βρίσκονται πλέον επί ξυρού ακμής, δεν θα στερούσε μόνο 75.000 θέσεις εργασίας από την ελληνική περιφέρεια που δοκιμάζεται και περίπου 2,5 ποσοστιαίες μονάδες από το ΑΕΠ για την προσεχή πενταετία - εξαετία.

Θα προκαλούσε και σοβαρούς κραδασμούς στους τρεις ισχυρούς κατασκευαστικούς ομίλους, καθώς στην ουσία θα «εξαϋλωνόταν» μεγάλο τμήμα του ανεκτέλεστου υπολοίπου.

Περαιτέρω καθυστερήσεις ή οριστική ρήξη στα πέντε κρίσιμα έργα θα οδηγήσουν και σε σημαντική συρρίκνωση του κύκλου εργασιών των εισηγμένων ομίλων για το 2012.

Οι διοικήσεις των τεχνικών εταιριών ευελπιστούν πως θα βρεθεί φόρμουλα για να επιστρέψουν οι τράπεζες στη χρηματοδότηση των πέντε οδικών αξόνων (αν και στο τμήμα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα οι εργασίες προχωρούν έστω με πιο αργούς ρυθμούς).

Με βάση τα σημερινά δραματικά δεδομένα για την οικονομία, δεν βλέπουν και πολλά έργα στον ορίζοντα για το 2012. Μοναδική ελπίδα για τη στήριξη των ισχυρών ομίλων τον επόμενο χρόνο είναι τα συγχρηματοδοτούμενα.

Το ένα τρίτο (784 εκατ. ευρώ) του ανεκτέλεστου υπολοίπου του ομίλου Ελλάκτωρ (2,4 δισ. ευρώ) αποτελούν τα συγχρηματοδοτούμενα έργα. Άλλα 962 εκατ. ευρώ προέρχονται από το εξωτερικό, κυρίως από το Blue City στο Ομάν που προχωρά με ρυθμούς χελώνας.

Αντίστοιχα υψηλή είναι η συμμετοχή των οδικών αξόνων στο ανεκτέλεστο του ομίλου ΓΕΚΤΕΡΝΑ, που ανερχόταν σε 1,9 δισ. ευρώ στο τέλος Ιουνίου, αλλά και του ομίλου J&P ΑΒΑΞ, το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο του οποίου ανερχόταν σε 1,6 δισ. ευρώ στα τέλη εξαμήνου.

Η πρόσφατη κόντρα μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και της «Ολυμπία Οδός», που έχει αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση του τμήματος Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Τσακώνα, δείχνει πως η διαπραγμάτευση για τους νέους οδικούς άξονες είναι δύσκολη.

Κάποιοι προβλέπουν πως μόνο με γενναίες παραχωρήσεις (π.χ. αύξηση επιτοκίου ή ανάληψη του κυκλοφοριακού ρίσκου από το Δημόσιο) οι τράπεζες θα συνεχίσουν τη χρηματοδότηση.

Για τη συντήρηση, κατά το δυνατόν, του κύκλου εργασιών για το 2012, οι διοικήσεις των τριών ομίλων κινούνται σε δύο μέτωπα:

Πρώτον,
προσπαθούν να αναλάβουν περισσότερα έργα στο εξωτερικό, αν και οι αναταραχές στην Εγγύς Ανατολή - Βόρεια Αφρική εμποδίζουν τα σχέδιά τους. Για παράδειγμα, τόσο η J&P ΑΒΑΞ όσο και η ΓΕΚ Τέρνα είχαν φιλοδοξίες στη Λιβύη, αλλά τους πρόλαβε η εμφύλια σύρραξη.

Δεύτερον, κινούνται με μεγαλύτερη ταχύτητα σε τομείς όπως η ενέργεια. Ο τομέας των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) αναπτύσσεται ραγδαία παρά την κρίση. Η διοίκηση του ομίλου Ελλάκτωρ προσπαθεί να κερδίσει τον χαμένο χρόνο, ενώ ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα (με ισχυρότατη παρουσία στην Ελλάδα) κινείται προς τις αγορές της κεντρικής Ευρώπης (Πολωνία) και τις ΗΠΑ.

Ο τελευταίος στο εξάμηνο είχε έσοδα περί τα 75 εκατ. και κέρδη περί τα 12,5 εκατ. από τον τομέα της ενέργειας.

Για λόγους σύγκρισης, τα έσοδα του ομίλου Ελλάκτωρ από τα αιολικά ήταν μόλις 9,8 εκατ. ευρώ και τα κέρδη περί τα 2 εκατομμύρια. Η Ελλάκτωρ έχει, όμως, σημαντική παρουσία στα έργα περιβάλλοντος (διαχείριση χωματερών κ.λπ.), που της έφεραν έσοδα 40 εκατ. στο εξάμηνο και κέρδη 8,5 εκατ.

Οι συμπληρωματικές δραστηριότητες (ενέργεια, περιβάλλον κ.λπ.) δεν μπορούν, πάντως, να στηρίξουν τον κύκλο εργασιών των τριών ισχυρότερων κατασκευαστικών ομίλων. Γι’ αυτό και η προώθηση των πέντε οδικών αξόνων με συμβάσεις παραχώρησης θεωρείται κρίσιμη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v