Ταξί: Ραντεβού στη ΔΕΘ

Στη Θεσσαλονίκη, λόγω ΔΕΘ, μεταφέρουν το σαββατοκύριακο το κέντρο των κινητοποιήσεών τους οι αυτοκινητιστές ταξί, οι οποίοι για αύριο έχουν προγραμματίσει νέα απεργία καθώς και ενημερωτική συγκέντρωση.

Ταξί: Ραντεβού στη ΔΕΘ
Στη Θεσσαλονίκη, λόγω της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, μεταφέρουν αυτό το σαββατοκύριακο το κέντρο των κινητοποιήσεών τους οι αυτοκινητιστές ταξί, οι οποίοι για αύριο έχουν προγραμματίσει νέα απεργία καθώς και ενημερωτική συγκέντρωση.

Ο νέος κύκλος κινητοποιήσεων που άνοιξαν οι αυτοκινητιστές, αντιδρώντας στο σχέδιο νόμου για την απελευθέρωση του κλάδου, προκαλεί ήδη και πολιτικές αντιπαραθέσεις και κύκλοι του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων σχολιάζουν εμφατικά πως έχει καταστεί πανελληνίως γνωστή η ταύτιση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, κ. Αντ. Σαμαρά, με τον κ. Θ. Λυμπερόπουλο, από την οποία προκύπτουν και οι θέσεις της Ν.Δ.

Κίνδυνος δημιουργίας καρτέλ

Την ίδια ώρα, από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης επισημαίνεται σε όλους τους τόνους ότι στις προθέσεις του κόμματος είναι η κατάργηση του σχεδίου νόμου, το οποίο, όπως αναφέρουν, στερείται κοινή λογική. Η κριτική της αντιπολίτευσης εστιάζει κυρίως στην αντισυνταγματικότητα διατάξεων του σχεδίου, όπως π.χ. αυτής που περιορίζει την ελευθερία άσκησης επαγγέλματος με οποιαδήποτε μορφή το επιθυμεί κάποιος.

Επιπλέον, ιδιαίτερη αναφορά γίνεται και στον σοβαρό κίνδυνο δημιουργίας καρτέλ στον κλάδου αφού, όπως επισημαίνεται, με την υποχρεωτική ένταξη σε εταιρικά σχήματα είναι βέβαιο ότι οι οικονομικά αδύναμοι αυτοκινητιστές, δηλαδή ο κύριος όγκος που κατέχει μία άδεια, μην μπορώντας να αντεπεξέλθουν στις υπέρογκες υποχρεώσεις θα υποχρεωθούν να πουλήσουν.

Non Paper από τη Νέα Δημοκρατία

Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης δεν διστάζει να παραλληλίσει διατάξεις του προτεινόμενου σχεδίου νόμου με ρυθμίσεις που είχαν υιοθετηθεί μόνο επί χούντας, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ειδικά για το θέμα του αμεταβίβαστου των αδειών. Στις παρατηρήσεις της για διατάξεις του σχεδίου νόμου η Νέα Δημοκρατία, μεταξύ άλλων, επισημαίνει τα σημεία στα οποία υπάρχει πλήρης διαφωνία με αυτά που προτίθεται να νομοθετήσει η κυβέρνηση. Ειδικότερα:

-Άσκηση επαγγέλματος ταξί μόνο με τη μορφή Α.Ε. ή ΕΠΕ. Η διάταξη είναι αντισυνταγματική γιατί περιορίζει την ελευθερία άσκησης επαγγέλματος με οποιαδήποτε μορφή το επιθυμεί κάποιος (άρθρο 5 του Συντάγματος).
Επιπλέον, προσκρούει στις διατάξεις του Ν. 3919/2011, με τις οποίες καταργήθηκαν οι περιορισμοί άσκησης οποιουδήποτε επαγγέλματος από εταιρίες συγκεκριμένης μορφής (εκτός από την άσκηση του επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων που έχει ρυθμιστεί με τις διατάξεις του Ν. 3887/2010, το οποίο ρητά αναφέρεται στον νόμο).

-Οι άδειες είναι αμεταβίβαστες. Η διάταξη αυτή θα μπορούσε να εφαρμοστεί μόνο για τις νέες άδειες που θα χορηγήσει το κράτος. Οι παλαιές είναι όλες αγορασμένες και επομένως η ρύθμιση αυτή απαξιώνει ατομική περιουσία. Τέτοια ρύθμιση είχε γίνει μόνο επί χούντας.

- Κυκλοφορία μεγάλου αριθμού ταξί. Σήμερα, στην Αθήνα κυκλοφορούν 13.500 ταξί, από τα οποία περίπου τα 7.000 είναι συνιδιοκτησίες (2 ιδιοκτήτες ή και περισσότεροι στις περιπτώσεις κληρονομιάς). Άρα, με την πρώτη εφαρμογή του νόμου θα κυκλοφορήσουν περίπου άλλα 7.500 ταξί. Δηλαδή, στην Αθήνα, μόνο εξ αυτού του λόγου, θα κυκλοφορούν 21.000 ταξί. Έτσι, η Αθήνα θα μετατραπεί σε ένα απέραντο parking, γεγονός που επισήμαναν και οι συγκοινωνιολόγοι, πριν ακόμη δημοσιοποιηθεί το νομοσχέδιο (δηλώσεις Σαμπράκου). Αν σε αυτά προστεθούν και μερικές χιλιάδες νέες άδειες, αντιλαμβάνεται κανείς τις επιπτώσεις τόσο στο κυκλοφοριακό όσο και στο περιβάλλον.

- Ο τρόπος χορήγησης αδειών ΕΔΧ οδηγεί στη δημιουργία ΚΑΡΤΕΛ. Συγκεκριμένα:
· Άρθρο 8 νομοσχεδίου: Καταβάλλεται παράβολο από 15.000 έως 40.000 ευρώ για τη χορήγηση άδειας παροχής υπηρεσιών, το οποίο αντιστοιχεί και σε ένα ΕΔΧ αυτοκίνητο. Προφανώς, η διαβάθμιση θα αφορά στην περιοχή που θα χορηγηθεί η συγκεκριμένη άδεια. Για κάθε επιπλέον άδεια θα καταβάλλεται παράβολο 5.000 ευρώ (άρθρο 9 παράγρ. 2). Αυτό θα δώσει το δικαίωμα σε όσους έχουν οικονομική δυνατότητα να αποκτήσουν όσες άδειες επιθυμούν με 5000 ευρώ.
· Άρθρο 16 του νομοσχεδίου: Επιτρέπεται, έπειτα από 1 χρόνο λειτουργίας σε συγκεκριμένη περιοχή για την οποία χορηγήθηκε η άδεια η αλλαγή της έδρας. Στην πράξη κάποιος μπορεί -για παράδειγμα- να πάρει άδειες για τον δήμο Γρεβενών με μειωμένη τιμή για να τις μεταφέρει, ύστερα από έναν χρόνο, στην Αθήνα ή στη Θεσσαλονίκη, που προφανώς οι άδειες θα έχουν πληρωθεί με μεγαλύτερη τιμή.
Άρα, ο αριθμός αυτός, που είναι προς το παρόν άγνωστος, θα προστεθεί στις μεγάλες πόλεις (Αθήνα , Θεσσαλονίκη κ.ά.).
· Με την ένταξη των αυτοκινητιστών σε εταιρίες είναι σίγουρο ότι οι οικονομικά αδύνατοι (με ένα αυτοκίνητο), μην μπορώντας να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους (ΤΣΑ, ασφάλειες, τέλη κυκλοφορίας κ.λπ.), θα αναγκαστούν να πωλήσουν τις μετοχές τους έναντι εξευτελιστικού τιμήματος, με αποτέλεσμα οι μετοχές ή τα εταιρικά μερίδια να συγκεντρωθούν στα χέρια λίγων (ΚΑΡΤΕΛ).

-Αυτοκίνητα ταξί ειδικής μίσθωσης. Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατ’ αρχάς συμφωνεί με τη θεσμοθέτηση των ταξί ειδικής μίσθωσης. Όμως, χαρακτηρίζει σκανδαλώδεις και ευνοϊκές τις ρυθμίσεις που υπάρχουν στο νομοσχέδιο Ραγκούση για τα αυτοκίνητα της κατηγορίας αυτής, για τα οποία θα χορηγηθούν άδειες σε συγκεκριμένα νομικά πρόσωπα.
Όπως επεξηγεί:
· Για τη χορήγηση των αδειών αυτών δεν προβλέπεται η καταβολή καμενός τιμήματος, αν και οι άδειες αυτές θα αφορούν σε ταξί ακόμα και 5 έως 9 θέσεων. Δηλαδή, σαν τα συμβατικά ταξί που κυκλοφορούν και σήμερα.
· Τα αυτοκίνητα αυτά θα αποσύρονται έπειτα από 12 χρόνια σε αντίθεση με τα υπόλοιπα ταξί, που θα αποσύρονται ύστερα από 10 χρόνια.
· Ενώ η προμίσθωση των κοινών ΕΔΧ αυτοκινήτων επιτρέπεται μόνο εντός των διοικητικών ορίων της έδρας τους και μόνο εφόσον ο προορισμός του επιβάτη είναι πάλι μέσα στα διοικητικά όρια, τα αυτοκίνητα ειδικής μίσθωσης επιτρέπεται να κυκλοφορούν με προμίσθωση σε όλη την επικράτεια. Το αποτέλεσμα των ρυθμίσεων αυτών, σημειώνεται, θα είναι όλα τα ενοικιαζόμενα επιβατικά αυτοκίνητα να μετατραπούν σε ταξί.

- Χρηματοδότηση για αγορά νέου οχήματος. Η αντικατάσταση οχήματος δεν μπορεί να εφαρμοστεί γιατί είναι αντίθετη στην κοινοτική νομοθεσία. Αυτό άλλωστε είχε ισχυριστεί η κυβέρνηση και στους ιδιοκτήτες φορτηγών όταν της είχε υποβληθεί αυτό το αίτημα.
Η αγορά ενός αυτοκινήτου κοστίζει σήμερα το πολύ 30.000 ευρώ (μεγάλου κυβισμού και γνωστής μάρκας). Επομένως, αναφέρεται, αν δεν κοροϊδεύουν τους αυτοκινητιστές, τότε δεν πρόκειται να το εφαρμόσουν. Τέλος, στις επισημάνσεις της Νέας Δημοκρατίας γίνεται λόγος για προχειρότητα του σχεδίου νόμου σε ό,τι αφορά τις ρυθμίσεις που σχετίζονται με τη δημιουργία μικτών κλιμακίων, πειθαρχικών συμβουλίων αλλά και των φορολογικών ρυθμίσεων, που βρίσκονται ουσιαστικά στον αέρα αφού δεν υπάρχουν συγκεκριμένες προτάσεις.

Για μακρύ αγώνα προειδοποιούν οι αυτοκινητιστές

Στην γενική συνέλευση των αυτοκινητιστών, που πραγματοποιήθηκε χθες στην Αθήνα, με ιδιαίτερα μεγάλη συμμετοχή, στο σύνολό τους οι εκπρόσωποι του κλάδου εξέφρασαν στην αντίθεσή τους στο σχέδιο νόμου, ενώ ξεκαθάρισαν ότι δεν προτίθενται να συμμετάσχουν σε διάλογο με βάση τη συγκεκριμένη πρόταση.

Οι αυτοκινητιστές διαβεβαίωσαν ότι δεν θα σημειωθούν ακραίες εκδηλώσεις διαμαρτυρίας, ενώ υπήρξαν συστάσεις προς όλες τις πλευρές για αυτοσυγκράτηση και πειθαρχία, εν όψει των κινητοποιήσεών τους, που πιστεύουν ότι θα τραβήξουν σε μάκρος.

Αύριο οι αυτοκινητιστές προτίθενται να πραγματοποιήσουν πορεία προς το Βελλίδειο Συνεδριακό Κέντρο της Θεσσαλονίκης. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει συνάντηση των μελών του Δ.Σ. της συνομοσπονδίας για περαιτέρω κλιμάκωση των κινητοποιήσεων, με τη μορφή 24ωρων ή 48ωρων απεργιών.

Οι ιδιοκτήτες ταξί στην κριτική τους στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου επισημαίνουν ότι αυτό κινείται προς την κατεύθυνση του ανοίγματος του κλάδου όχι με όρους κοινωνικούς, αλλά με οικονομικούς, γεγονός που όπως τονίζουν θα έχει ως αποτέλεσμα τη διάλυση του επαγγέλματος του αυτοαπασχολούμενου ιδιοκτήτη ταξί και τη συγκέντρωσή του στα χέρια λίγων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v