Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εμπόριο: "Ζόρια" εντός, ελπίδες εκτός συνόρων

Τις συνέπειες της ύφεσης στην εσωτερική αγορά αλλά και τις αυξήσεις κοστοβόρων παραγόντων όπως οι πρώτες ύλες, τα χρηματοοικονομικά κόστη και οι συναλλαγματικές διαφορές υφίστανται οι εισηγμένοι εμπορικοί όμιλοι.

Εμπόριο: Ζόρια εντός, ελπίδες εκτός συνόρων
Τις συνέπειες της ύφεσης στην εσωτερική αγορά αλλά και τις αυξήσεις κοστοβόρων παραγόντων, όπως οι πρώτες ύλες, τα χρηματοοικονομικά κόστη και οι συναλλαγματικές διαφορές, υφίστανται οι μεγαλύτεροι εισηγμένοι εμπορικοί όμιλοι της χώρας, σύμφωνα με τα αποτελέσματα εξαμήνου της χρήσης.

Οι διοικήσεις των περισσότερων από αυτούς αποφεύγουν τη διατύπωση πρόβλεψης για το σύνολο του έτους, εξετάζοντας την πορεία όλων των παραμέτρων τρίμηνο με τρίμηνο, στοχεύοντας στο να διατηρούν τις απώλειές του σε χαμηλότερο επίπεδο από τον μέσο όρο της αγοράς, να προφυλάσσουν τη χρηματοοικονομική τους ευρωστία και να δημιουργούν προϋποθέσεις ανάπτυξης στις ξένες αγορές, όπου η επιχειρηματική δραστηριότητα υπόσχεται αναπλήρωση.

Στο α΄ εξάμηνο ο όμιλος Φουρλή παρουσίασε μικρή πτώση στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών τους από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, με την ΙΚΕΑ -που καταλαμβάνει και το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών του- να παρουσιάζει μείωση του τζίρου κατά 2,4%, παρά την αύξηση της επισκεψιμότητας σε ποσοστό 7,8% στα έξι καταστήματα του ομίλου.

Η πτώση της μέσης απόδειξης εξηγεί, σύμφωνα με τον όμιλο, τη μείωση των πωλήσεων του κλάδου, ενώ οι αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών, άρα και στις τιμές των προϊόντων της αλυσίδας, επηρέασαν και το περιθώριο κέρδους του τομέα.

Αντίστροφα, η Intersport κινήθηκε ανοδικά από τη συγκυρία του Πάσχα στο β΄ τρίμηνο όπως και από την επέκταση του δικτύου της.

Σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου, και οι δύο αλυσίδες συνεχίζουν να κερδίζουν μερίδια αγοράς, γεγονός που στη συγκυρία αποτελεί ένδειξη μεγάλων αντοχών.

Σημειώνεται, μάλιστα, πως με βάση εκτιμήσεις του ομίλου η αγορά επίπλου και οικιακού εξοπλισμού έχει υποχωρήσει κατά 45% στα μέσα του 2011 από τα υψηλά επίπεδα του 2008.

Ο όμιλος συνεχίζει τις επενδύσεις εκτός Ελλάδας, με έμφαση στη Βουλγαρία (όπου θα εγκαινιάσει το πρώτο ΙΚΕΑ), στη Ρουμανία, (όπου "τρέχει" την Intersport και ξεκινά τη δραστηριότητα της New Look) και στην Τουρκία (μέσω της Intersport).

Παράλληλα, καταφέρνει να συγκρατεί τον καθαρό του δανεισμό αλλά και να εκμεταλλεύεται τις θετικές ταμειακές ροές που δημιουργούν οι δραστηριότητες στη λιανική και η απεμπλοκή από τη χονδρική ηλεκτρικών (Samsung), η οποία απαιτούσε υψηλά κεφάλαια κίνησης.

Με θετικό πρόσημο έκλεισε το εξάμηνο ο όμιλος Folli Follie κυρίως χάρη στην καλή πορεία των πρώην ΚΑΕ αλλά και στις πωλήσεις του εξωτερικού που πραγματοποιούν τα δίκτυα της Folli Follie και της Links of London.

Πίεση, ωστόσο, δέχτηκε ο κλάδος της χονδρικής και λιανικής, που παρουσίασε πτώση 4,7%, και των πολυκαταστημάτων με μείωση τζίρου κατά 9,7%.

Τα λειτουργικά κέρδη του ομίλου υποχώρησαν κατά 7%, τα κέρδη EBITDA κατά 5,4%, ενώ το περιθώριο κέρδους μειώθηκε στο 20% από 22,2%.

Αιτίες για την παραπάνω πίεση η διοίκηση του ομίλου θεώρησε τόσο την αρνητική πορεία του κλάδου ένδυσης (λόγω του μειωμένου τζίρου αλλά και των εκπτώσεων που πραγματοποιήθηκαν) όσο και την επίπτωση από την αύξηση των τιμών των πρώτων υλών (ασήμι, χρυσός), που επιβάρυνε κυρίως τη Links of London και δευτερευόντως τη Folli Follie.

Στους στόχους του ομίλου παραμένει η ανάπτυξη στη διεθνή αγορά και κυρίως στην Ασία, η ανάπτυξη των δραστηριοτήτων των ΚΑΕ στην εσωτερική αγορά και η ενδυνάμωση της λιανικής έναντι της χονδρικής στον τομέα της ένδυσης, προκειμένου να αποφευχθούν οι επισφάλειες, να ευνοηθεί το cash flow αλλά και να αυξηθούν τα μερίδια του ομίλου.

Η διοίκηση απέδωσε σε συγκυριακή επίπτωση από τις συναλλαγματικές διαφορές τις αρνητικές ταμειακές ροές των 21 εκατ. ευρώ στο εξάμηνο και εκτίμησε ότι τα χρηματοοικονομικά της κόστη θα μειωθούν περισσότερο όσο μειώνεται και ο καθαρός δανεισμός του ομίλου, που υπολογίζεται να υποχωρήσει στα 545 εκατ. ευρώ.

Σημαντική πίεση στο περιθώριο κέρδους EBITDA (στο 6,15% από 9,62% πέρυσι) και πτώση στα λειτουργικά κέρδη παρουσίασε ο όμιλος Σαράντη, ως αποτέλεσμα της αύξησης του κόστους παραγωγής (εξαιτίας της ανόδου των τιμών των πρώτων υλών), των αυξημένων εξόδων προώθησης και διαφήμισης καθώς και των χαμηλότερων εσόδων που παρουσίασε η συγγενής εταιρία Estee Lauder JV.

Ο όμιλος κατά το α΄ εξάμηνο του 2011 παρουσίασε υψηλές απαιτήσεις από πελάτες, γεγονός που οδήγησε σε αυξημένο κεφάλαιο κίνησης.

Το κεφάλαιο κίνησης ως προς τις πωλήσεις από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθε στο 33,19% συγκριτικά με το 28,77% το 2010.

Η αύξηση αυτή αποδίδεται στην εποχικότητα και εκτιμάται ότι είναι παροδική, ενώ αναμένεται εξισορρόπηση τα προσεχή τρίμηνα.

Οι πωλήσεις στο εξωτερικό συνέχισαν να αυξάνονται σε ποσοστό 3,88%, επιτρέποντας έτσι έστω μικρή αύξηση κατά 2,34% στον ενοποιημένο τζίρο του ομίλου.

Το εξωτερικό, που απορροφά και τα επενδυτικά κεφάλαια του ομίλου, αποτελεί το αντιστάθμισμα στην εσωτερική κρίση, αφού καταλαμβάνει σήμερα το 61% των πωλήσεων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v