Θριάσιο: Αναζητείται plan B

Άγονος αναμένεται να κηρυχτεί σήμερα ο διαγωνισμός της ΓΑΙΑΟΣΕ για το εμπορευματικό κέντρο ιδιωτών στο Θριάσιο. Κανένας δεν προσήλθε να καταθέσει δεσμευτική προσφορά. Τι σχεδιάζεται για την επόμενη ημέρα.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Θριάσιο: Αναζητείται plan B
Άγονος αναμένεται να κηρυχτεί σήμερα ο διαγωνισμός της ΓΑΙΑΟΣΕ για το εμπορευματικό κέντρο ιδιωτών στο Θριάσιο, αφού κανένας ενδιαφερόμενος δεν προσήλθε να καταθέσει δεσμευτική προσφορά χθες, ημέρα λήξης του διαγωνισμού.

Στην επόμενη μέρα πλέον αναζητείται plan B προκειμένου να μην οδηγηθεί σε τέλμα η προσπάθεια να αποκτήσει η χώρα μας ένα σύγχρονο, ολοκληρωμένο εμπορευματικό κέντρο. Οικονομικό το πρόβλημα.
 
Ο διαγωνισμός, που ξεκίνησε πριν από έναν χρόνο με μεγαλόστομες εξαγγελίες, οδηγήθηκε τελικά σε αποτυχία, παρά τις πολλές παρατάσεις που δόθηκαν σε μια προσπάθεια να περισωθεί το έργο.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις κύκλων που γνωρίζουν καλά το εν λόγω εγχείρημα, το βασικό πρόβλημα εξαιτίας του οποίου ο διαγωνισμός οδηγήθηκε σε αποτυχία έγκειται στο γεγονός ότι πρόκειται για ένα έργο πολύ μεγάλης κλίμακας, με αρχικό προϋπολογισμό 150 εκατομμυρίων ευρώ, σε μία περίοδο όπου η χρηματοδότηση έργων στην Ελλάδα έχει καταστεί εξαιρετικά δύσκολη.

Ενστάσεις
 
Επιπλέον, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι αρκετοί από τους ενδιαφερομένους για το έργο είχαν εκφράσει ενστάσεις σε σχέση με τους όρους του διαγωνισμού που προέβλεπαν ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ, θυγατρική του ΟΣΕ, θα λάμβανε ετήσιο εγγυημένο αντάλλαγμα, ποσοστό 15% επί του τζίρου της εταιρίας παραχώρησης αλλά και το 15% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας παραχώρησης μετά την ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής.

Plan B

Τις αποφάσεις για το τι μέλλει γενέσθαι αναφορικά με το συγκεκριμένο έργο θα λάβει το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων σε συνεργασία με τον ΟΣΕ. Ωστόσο, με δεδομένο ότι ολόκληρος ο όμιλος ΟΣΕ έχει ενταχθεί στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, το θέμα αναμένεται να απασχολήσει συνολικά την κυβέρνηση.

Σύμφωνα με κύκλους που γνωρίζουν καλά το έργο, στο πλαίσιο της επεξεργασίας του plan Β, ο βασικός στόχος του όλου σχεδιασμού πρέπει να παραμείνει η δημιουργία ενός εμπορευματικού κέντρου και όχι ενός εμπορικού στην ουσία κέντρου, όπως ζητούσαν και επιδίωκαν με έμφαση οι εκπρόσωποι της κινεζικής εταιρίας Cosco, η οποία έχει εκφράσει ενδιαφέρον για το έργο, αλλά ζητούσε την ικανοποίηση μιας σειράς όρων προκειμένου να «κατεβάσει» πρόταση στον διαγωνισμό.

Λύση ο τεμαχισμός σε μικρότερα έργα

Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, όπως επισημαίνουν πηγές του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, είναι καλύτερα το έργο να κατατμηθεί σε μικρότερα έργα προκειμένου να ξεπεραστεί το πρόβλημα της εξεύρεσης πόρων, αλλά και να δοθεί η δυνατότητα να συμμετάσχουν σε κοινοπρακτικά σχήματα και ελληνικές εταιρίες.

Με τον τρόπο αυτόν, σημειώνεται, όχι μόνο θα διασφαλιστεί η δημιουργία ενός σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου, που έχει ανάγκη η χώρα μας, αλλά και δεν θα «χαθούν» έργα αξίας άνω των 200 εκατομμύριων ευρώ που έχουν ήδη γίνει στην έκταση του ΟΣΕ στο Θριάσιο με ελληνικούς και κοινοτικούς πόρους.

Αξίζει να σημειώσουμε, τέλος, ότι ο διαγωνισμός, ο οποίος οδηγήθηκε σε αποτυχία, είχε συγκεντρώσει εξαιρετικά μεγάλο ενδιαφέρον από όλες τις σημαντικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε κατασκευές, logistics, μεταφορές.

Ενδεικτικό είναι ότι τα τεύχη δημοπράτησης του διαγωνισμού είχαν παραλάβει περισσότερες από 30 εταιρίες, μεταξύ αυτών οι γαλλικές Vinci και Alstom, η κινεζική Cosco αλλά και οι Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ Τέρνα, Μοχλός, Αττικάτ, Confide, Goldair, Πρόοδος, Sharmed κ.ά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v