Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πρεμιέρα για τις θερινές εκπτώσεις

Πρεμιέρα για τις επίσημες θερινές εκπτώσεις σήμερα, οι οποίες θα διαρκέσουν έως τις 31 Αυγούστου. Ωστόσο και παρά τις προσφορές που πλησιάζουν το 70% οι προσδοκίες των εμπόρων βρίσκονται στο ναδίρ.

Πρεμιέρα για τις θερινές εκπτώσεις
Πρεμιέρα για τις επίσημες θερινές εκπτώσεις σήμερα, οι οποίες θα διαρκέσουν έως τις 31 Αυγούστου, την ώρα όπου οι προσδοκίες των εμπόρων βρίσκονται στο ναδίρ.

Έχοντας προηγηθεί ένας ολόκληρος χρόνος κατά τη διάρκεια του οποίου το λιανεμπόριο κινείται υπό το καθεστώς των προσφορών, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πενιχρά έσοδα, παρά τις προθέσεις για υψηλά ποσοστά εκπτώσεων, που σε εποχικά είδη αναμένεται να αγγίξουν το 70%.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, κ. Βασίλη Κορκίδη, η αγορά της λιανικής τη θερινή περίοδο κινείται σε έντονα αρνητικούς ρυθμούς και η πτώση των τζίρων είναι 25% - 35%.

Με βάση τα στοιχεία της ΕΣΕΕ, ο σχετικός δείκτης εκτίμησης των πωλήσεων παραμένει στα πολύ χαμηλά επίπεδα των -56 μονάδων. Οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές των πωλήσεων επίσης σημειώνουν επιδείνωση και το 57% των εμπορικών επιχειρήσεων αναμένει μείωση των πωλήσεων το επόμενο διάστημα, ακόμα και κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων.

Δεδομένου ότι αρκετοί Ελληνες δηλώνουν ότι δεν θα κάνουν φέτος θερινές διακοπές (ποσοστό που με βάση σφυγμομετρήσεις ξεπερνά το 50%), αλλά θα αρκεστούν σε ολιγοήμερες αποδράσεις, ο εμπορικός κόσμος εκτιμά ότι ίσως τα καταστήματα στα μεγάλα αστικά κέντρα θα διατηρήσουν τους τζίρους τους, σε αντίθεση με τα αντίστοιχα της περιφέρειας, που δεν θα ενισχυθούν φέτος από το τουριστικό κύμα.

Από την άλλη πλευρά, οι έμποροι θεωρούν ότι η αδυναμία πραγματοποίησης θερινών διακοπών είναι κακό σημάδι και σαφώς θα περιορίσει ακόμη περισσότερο τις καταναλωτικές δαπάνες, αφού οι ανάγκες για εποχικά είδη θα μειωθούν.

Επίσης, σημειώνουν ότι σε ένα τέτοιο κλίμα ο καταναλωτής θα περιορίσει κάθε δαπάνη, φοβούμενος τις εξελίξεις του φθινοπώρου.

Η ψυχολογία αλλά και τα μέτρα περιορισμού του εισοδήματος αποτελούν σαφώς εμπόδια στην κατανάλωση, ωστόσο οι εμπορικές αλυσίδες συνεχίζουν να εκμεταλλεύονται το όπλο των εκπτώσεων για να προσελκύσουν τζίρους.

Έτσι, ακόμα και ο όμιλος Inditex (Zara) προχώρησε για πρώτη φορά φέτος σε δεκαήμερο προσφορών, ακριβώς πριν από την έναρξη των εκπτώσεων, ενώ αντίστοιχες κινήσεις κάνουν όλες οι αλυσίδες ένδυσης και υπόδησης. Εκπτώσεις όμως, με υψηλά ποσοστά, τα οποία αγγίζουν ακόμη και το 50%, πραγματοποιούνται πλέον και σε άλλους κλάδους όπως τα έπιπλα, ο οικιακός εξοπλισμός και τα ηλεκτρικά, οι οποίοι δεν είναι εποχικοί και επομένως τα προηγούμενα χρόνια προσέφεραν χαμηλές εκπτώσεις.

Οι παραπάνω εμπορικές πολιτικές καταδεικνύουν μια εναγώνια προσπάθεια των επιχειρήσεων να πείσουν πως προσαρμόζονται στο νέο μοντέλο κατανάλωσης αλλά και ότι έχουν επανεξετάσει ταυτόχρονα την τιμολογιακή τους πολιτική.

Σύμφωνα με στέλεχος της αγοράς καλλυντικών, η αγορά προσαρμόζεται βίαια προς τα κάτω, έπειτα από μια μακρά περίοδο όπου κινούνταν πάνω από τα παραδεκτά επίπεδα από άποψη τιμών.

Υπογραμμίζει ότι η ισορροπία θα έρθει σταδιακά, καθώς στη συγκυρία η πίεση τιμών προς τα κάτω αγγίζει την υπερβολή, ενοχλώντας ακόμη και τους πολυεθνικούς παίκτες, οι οποίοι διαθέτουν σαφώς μεγαλύτερες αντοχές στον στίβο του ανταγωνισμού.

Στελέχη του ΣΕΛΠΕ και του ΕΣΑ σημειώνουν ότι την τελευταία διετία έχει γίνει σοβαρή προσπάθεια περικοπής του κόστους μέσω αναδιαρθρώσεων δικτύων, μειώσεων των ενοικίων και του λειτουργικού κόστους αλλά και στροφής σε φθηνότερο προϊοντικό μίγμα, ώστε η προσφορά να εναρμονιστεί με τη ζήτηση. Έτσι, υποστηρίζουν ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις δημιουργούν το περιθώριο να προσφέρουν ανταγωνιστικότερες τιμές.

Αρκετοί παράγοντες της αγοράς, ωστόσο, παρατηρούν πως η κρίση έχει δημιουργήσει και φαινόμενα εμπορικών πρακτικών-καμικάζι, όπου οι επιχειρήσεις για να κρατηθούν στην αγορά σκοτώνουν τις τιμές, πλήττοντας καίρια τα μικτά περιθώρια κέρδους τους, με αμφίβολο μεσοπρόθεσμο αποτέλεσμα για τη βιωσιμότητά τους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v