Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

"Χέρι" σε ΔΕΗ από ΡΑΕ για μεγάλους καταναλωτές

"Τάξη" στον τρόπο με τον οποίο κάθε εταιρία παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρισμού καθορίζει τα τιμολόγιά της προσπαθεί να βάλει η ΡΑΕ. Οι παροτρύνσεις προς τη ΔΕΗ για μεγάλους καταναλωτές και δεσπόζουσα θέση.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Χέρι σε ΔΕΗ από ΡΑΕ για μεγάλους καταναλωτές
«Τάξη» στον τρόπο με τον οποίο κάθε εταιρία παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρισμού καθορίζει τα τιμολόγιά της προσπαθεί να βάλει η ΡΑΕ, με τη δημοσιοποίηση της μεθοδολογίας που πρέπει να ακολουθείται για τον υπολογισμό τους.

Κύριο μέλημα της Αρχής είναι η διαμόρφωση όρων διαφάνειας και συγκρίσιμων χρεώσεων στα τιμολόγια, ώστε να μην παραπλανώνται στο παραμικρό οι πελάτες κάθε κατηγορίας. Ειδικά δε για τους μεγάλους βιομηχανικούς καταναλωτές, για τους οποίους δεν ισχύουν τιμολόγια, η ΡΑΕ καλεί τη ΔΕΗ να προχωρήσει αμέσως σε ξεχωριστές διαπραγματεύσεις με τον καθένα, λαμβάνοντας υπόψη το ειδικό «προφίλ» που έχει ως καταναλωτής.

Βασική αρχή που θέτει η ΡΑΕ είναι τα τιμολόγια να αντανακλούν το πραγματικό κόστος προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας. Δηλαδή, επιπλέον των ρυθμιζόμενων χρεώσεων που μετακυλίονται στους πελάτες, πρέπει να καλύπτουν: το κόστος παραγωγής, όπως αυτό αποκαλύπτεται στη χονδρεμπορική αγορά και στους επιμέρους μηχανισμούς της, το κόστος της δραστηριότητας εμπορίας και διαχείρισης πελατών και ένα εύλογο κέρδος.

Επίσης, τα τιμολόγια δεν θα πρέπει να δημιουργούν διακρίσεις μεταξύ καταναλωτών της ίδιας κατηγορίας και με ανάλογα χαρακτηριστικά, και να αποφεύγονται οι άμεσες ή έμμεσες σταυροειδείς επιδοτήσεις μεταξύ καταναλωτών και μεταξύ των διαφορετικών δραστηριοτήτων της ηλεκτρικής ενέργειας.

Σε ό,τι αφορά τη διαφάνεια, η ΡΑΕ συνιστά να εμφανίζονται στους λογαριασμούς με σαφήνεια οι χρεώσεις που αφορούν στις ΑΠΕ και στις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας και να παρέχεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να αναγνωρίζουν το κόστος που έχει κάθε παρεχόμενη υπηρεσία, επιτρέποντας τον υπολογισμό των επιμέρους χρεώσεων με ευχέρεια και διαφάνεια.

Ακόμη, συνιστάται στις εταιρίες προμήθειας (ΔΕΗ και ανεξάρτητοι προμηθευτές) να καθιστούν εκ των προτέρων γνωστό κάθε μηχανισμό αναπροσαρμογής των τιμολογίων και να αποφεύγεται η υπερβολική μεταβλητότητα ως προς το ύψος της κατανάλωσης.

Για μεγάλους πελάτες (στη μέση και υψηλή τάση), η ΡΑΕ προτείνει να προσφέρονται εξατομικευμένες χρεώσεις, προσαρμοσμένες στα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά τους και στις προσφερόμενες υπηρεσίες που έχουν συμφωνηθεί, με τήρηση των αρχών του ελεύθερου ανταγωνισμού και της αποφυγής σταυροειδών επιδοτήσεων.

Υψηλή τάση

Ειδικότερα δε για μεγάλους πελάτες που δεν εντάσσονται σε συγκεκριμένη κατηγορία (μεγάλοι καταναλωτές στην υψηλή τάση), οι οποίοι τροφοδοτούνται αποκλειστικά από τη ΔΕΗ, η ΡΑΕ συνιστά να διαφοροποιούνται οι χρεώσεις ανά πελάτη ανάλογα με την ύπαρξη ειδικών όρων στις συμβάσεις μεταξύ ΔΕΗ και καταναλωτή.

Αναφέρει ως παράδειγμα ειδικούς όρους όπως «Διακοπτόμενου Φορτίου». Στην περίπτωση δηλαδή όπου ο πελάτης δεχτεί να είναι διαθέσιμος να διακόψει το φορτίο του για ορισμένες ώρες μέσα στο έτος, ο προμηθευτής μπορεί να του προσφέρει κάποια έκπτωση ή επιστροφή χρημάτων ή πίστωση. Το όφελος στον προμηθευτή προκύπτει από το ότι, ενδεχομένως, δεν έχει συμβολαιοποιήσει αρκετές ποσότητες για να καλύψει τις ανάγκες των πελατών του, ή πιθανώς να θέλει να αποφύγει τις πολύ υψηλές τιμές χονδρικής που διαμορφώνονται τις ώρες αιχμής κ.λπ.

Πάντως, η ΡΑΕ επισημαίνει ότι οι όροι θα πρέπει να είναι σαφείς και προσυμφωνημένοι στη σύμβαση πελάτη - προμηθευτή, ενώ στην περίπτωση πολύ μεγάλων καταναλώσεων πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και το όποιο θετικό ή αρνητικό αποτέλεσμα μπορεί να έχει η λειτουργία τους στην οικονομική λειτουργία του συστήματος.

Στη ΔΕΗ

Ακόμη μία παρότρυνση προς τη ΔΕΗ απηύθυνε με επιστολή της η ΡΑΕ, αναφορικά με το θέμα της διαπραγμάτευσης με τους μεγάλους καταναλωτές της υψηλής τάσης.

Πρόκειται για περίπου 30 μεγάλους καταναλωτές (χαλυβουργίες, μεταλλουργίες, τσιμεντοβιομηχανίες κ.λπ.), για τις οποίες ίσχυε το καταργημένο πλέον τιμολόγιο Α150. Η κατάργηση του τιμολογίου επέβαλε στη ΔΕΗ να προσέλθει σε ξεχωριστές διαπραγματεύσεις με κάθε καταναλωτή ξεχωριστά, ώστε να συμφωνηθούν όροι προμήθειας προσαρμοσμένοι στο καταναλωτικό προφίλ του κάθε σημείου κατανάλωσης (εργοστασίου).

Ωστόσο, όπως επανειλημμένα έχει καταγγείλει η ένωση των μεγάλων καταναλωτών (ΕΒΗΚΕΝ), διαπραγμάτευση επί της ουσίας δεν μπόρεσε να γίνει, καθώς η ΔΕΗ, εκμεταλλευόμενη τη δεσπόζουσα θέση της, άφηνε ελάχιστα περιθώρια διαπραγμάτευσης, ενώ στην ουσία εφάρμοζε με μικρές διαφοροποιήσεις το καταργημένο τιμολόγιο Α150.

Έτσι, έπειτα από συνεχείς παραστάσεις των μεγάλων καταναλωτών προς τη ΡΑΕ και το υπουργείο, η πρώτη απέστειλε προς τη ΔΕΗ επιστολή στην οποία την καλεί να εφαρμόσει στην κατηγορία αυτή τις αρχές τιμολόγησης που περιλαμβάνονται στην απόφασή της, και τα τελικά τιμολόγια που θα συμφωνήσει η ΔΕΗ με τον κάθε πελάτη ή κατηγορία πελατών να είναι αποτέλεσμα ουσιαστικής διαπραγμάτευσης.

Επιπλέον, καλεί τη ΔΕΗ να ελέγξει κατά πόσον τα προτεινόμενα τιμολόγια για τους πελάτες υψηλής τάσης ακολουθούν τις βασικές αρχές της ΡΑΕ και να κοινοποιήσει αμέσως τις προτάσεις της στους συγκεκριμένους πελάτες, ώστε να αποτελέσουν βάση για τη διαπραγμάτευση επί των τιμολογίων και των όρων προμήθειας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v