Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σειρά παρεμβάσεων για μειώσεις τιμών στην αγορά

Σειρά παρεμβάσεων που στόχο έχουν την απελευθέρωση της αγοράς, τη μείωση των τιμών και την ελάφρυνση των επιχειρήσεων από διοικητικά κόστη ανακοίνωσε πριν από λίγο ο ΥΠΑΑ Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Σειρά παρεμβάσεων για μειώσεις τιμών στην αγορά
Σειρά παρεμβάσεων που στόχο έχουν την απελευθέρωση της αγοράς, τη μείωση των τιμών και την ελάφρυνση των επιχειρήσεων από διοικητικά κόστη ανακοίνωσε πριν από λίγο ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ο οποίος σημείωσε ότι οι παρεμβάσεις αυτές έχουν ως στόχο την ουσιαστική απλοποίηση της νομοθεσίας, τη μείωση των διοικητικών βαρών για τις επιχειρήσεις, την πραγματική ενίσχυση του ανταγωνισμού και κατ’ επέκταση την προστασία του εισοδήματος των καταναλωτών

Συγκεκριμένα μέσα από τις παρεμβάσεις που ανακοινώθηκαν μειώνεται κατά 20% τουλάχιστον η τιμή του βρεφικού γάλακτος πρώτης ηλικίας από 2 Ιουλίου, καταργείται το περιθώριο εμπορικών και βιομηχανικών κερδών για τα οπωροκηπευτικά, καταργείται η υποχρεωτική υποβολή στις υπηρεσίες του Υπουργείου των συμφωνιών μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπόρων, προωθείται η εφαρμογή ολοκληρωμένου συστήματος ιχνηλασιμότητας για νωπά οπωροκηπευτικά ενώ αλλάζει το καθεστώς των προσφορών.

Ειδικότερα και σε ότι αφορά στην κατάργηση περιθωρίων κέρδους (Άρθρο 67, Α.Δ. 9/2007) τα οποία σήμερα κυμαίνονται από 8 -12% στη χονδρική και από 20-40% στη λιανική πώληση φρούτων και λαχανικών, μέσω αυτής της ρύθμισης επιδιώκεται να μειωθούν οι τιμές και να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός.

Σύμφωνα με τον υπουργό τα περιθώρια κέρδους αποτρέπουν την ανάπτυξη του ανταγωνισμού στην αγορά και συμβάλουν στη δημιουργία ενός τεχνητά υψηλού επιπέδου τελικών τιμών για τον καταναλωτή. Απόδειξη όπως είπε αποτελεί το γεγονός ότι τα πορτοκάλια ή τα μήλα, που έχουν απελευθερωθεί εδώ και χρόνια από τη συγκεκριμένη ρύθμιση, λειτουργούν απολύτως ανταγωνιστικά στην αγορά τροφίμων.

Αντιθέτως η ύπαρξη περιθωρίων κέρδους σε όλα τα υπόλοιπα προϊόντα δημιουργεί, όπως ανέφερε, ένα πλέγμα αδιαφάνειας στις συναλλαγές μεταξύ παραγωγών-χονδρεμπόρων και λιανοπωλητών, αποτρέπει την είσοδο υγιών επιχειρηματικών δυνάμεων στην συγκεκριμένη αγορά και αφαιρεί οικονομικά κίνητρα για εισαγωγές φθηνών και ποιοτικών προϊόντων.

Επίσης ανακοινώθηκε η δημιουργία ενός νέου ολοκληρωμένου συστήματος ιχνηλασιμότητας για τα νωπά οπωροκηπευτικά προϊόντα. Βασική διαφορά του νέου συστήματος από το ισχύον, είναι ότι εστιάζει όπως είπε σε 12 κατηγορίες προϊόντων (μήλα, εσπεριδοειδή, ακτινίδια, μαρούλια, ροδάκινα-νεκταρίνια, αχλάδια, φράουλες, πιπεριές, σταφύλια, ντομάτες, πατάτες και κρεμμύδια) τα οποία και συνθέτουν το βασικό καλάθι ενός νοικοκυριού.

Για τις 12 αυτές κατηγορίες, οι απαιτήσεις ενδείξεων είναι πλέον εξαντλητικές όπως ανέφερε ο υπουργός να ελέγχει τις τιμές των αγαθών αλλά και να εντοπίζει εύκολα και αποτελεσματικά το παρεμπόριο, τις «ελληνοποιήσεις προϊόντων» και τους ψευτοπαραγωγούς στις λαϊκές αγορές.

Ριζικές αλλαγές προβλέπονται και για τους τιμοκαταλόγους χονδρικής (Άρθρο 9, Κεφ. 1, Α.Δ. 9/2007). Συγκεκριμένα ο υπουργός ανακοίνωσε ότι προωθείται μια σημαντική ελάφρυνση του διοικητικού τους κόστους μέσα από την απλοποίηση του τρόπου υποβολής των τιμοκαταλόγων χονδρικής και την κατάργηση της υποχρεωτικής υποβολής στις υπηρεσίες του Υπουργείου των συμφωνιών μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπόρων.

Τα οφέλη που προκύπτουν από τη ρύθμιση όπως σημείωσε ο υπουργός είναι η μείωση του διοικητικού κόστους για τις επιχειρήσεις με την κατάργηση της υποχρεωτικής τήρησης κοστολογικών στοιχείων. Παράλληλα μειώνονται και εξορθολογίζονται τα πρόστιμα που επιβάλλονταν μέχρι σήμερα στις επιχειρήσεις για καθυστερημένη ή ελλιπή υποβολή κοστολογικών στοιχείων και οδηγούσαν σε πρόστιμα ύψους έως και 1,5 εκ. ευρώ.

Επίσης μειώνεται σημαντικά ο αριθμός των εταιριών που υποχρεούνται να υποβάλουν κοστολογικά στοιχεία από 275 σήμερα σε 153, αυξάνοντας τον πήχη του τζίρου για τις επιχειρήσεις που εμπίπτουν στις διατάξεις του νόμου από 5 εκ σε 10 εκ ευρώ και περιορίζοντας τις κατηγορίες αγαθών σε αυτές των βασικών τροφίμων & καταναλωτικών προϊόντων νοικοκυριού. Παράλληλα προστίθενται στις υπόχρεες εταιρίες τα διαγνωστικά κέντρα ώστε να υπάρχει έλεγχος των τιμών στις ιδιωτικές υπηρεσίες υγείας.

Αναφορικά με τις προωθητικές ενέργειες με τη νέα ρύθμιση, επιτρέπεται κάθε μορφή προωθητικής ενέργειας με την προϋπόθεση α) ότι η τιμή μονάδος του υπό προώθηση προϊόντος δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη από την τιμή μονάδος του προϊόντος πριν την προώθηση. Για την διασφάλιση επιτρέπονται προωθητικές ενέργειες μόνο σε προϊόντα που δεν έχουν αυξήσει την τιμή τους το προηγούμενο διάστημα (έναν ή δύο μήνες) και ότι αναγράφεται υποχρεωτικά στην πινακίδα η τιμή ανά μονάδα μέτρησης (π.χ. κιλό) πριν και μετά την προωθητική ενέργεια.

Ο υπουργός επεσήμανε επίσης ότι επανεξετάζεται από την αρχή, εν λευκώ όλες τις αγορανομικές διατάξεις που εφαρμόζουν τον Αγορανομικό Κώδικα, ώστε μέχρι τις αρχές του 2012 να έχουμε καταλήξει σε ένα ριζικά νέο, σύγχρονο Κώδικα που θα απηχεί τις ανάγκες τις εποχής, θα αντιστοιχεί στις πραγματικές δυνατότητες των Υπηρεσιών και θα αποβάλει όλες τις ρυθμίσεις που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό και προσθέτουν περιττά διοικητικά βάρη στις επιχειρήσεις.

Ο κ. Χρυσοχοΐδης σημείωσε ότι το 70% των προμηθειών των σούπερ μάρκετ καλύπτεται από 25-30 επιχειρήσεις, ενώ επισήμανε ότι η ΕΠΑΝΤ αναλαμβάνει ακόμη μεγαλύτερο ρόλο στην αγορά. Αναφερόμενος στο πλαφόν στις τιμές των υγρών καυσίμων σημείωσε ότι η αγορά λειτουργεί και οι τιμές πέφτουν επισημαίνοντας ότι το προσεχές διάστημα θα εξεταστεί εάν υπάρχει λόγος να αρθεί ή όχι.

Σε ότι αφορά στους ελέγχους στην αγορά και στα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί ο αρμόδιος ειδικός γραμματέας Γιώργος Στεργίου σημείωσε ότι από τις αρχές του έτους μέχρι και τις 19 Μαΐου έχουν διαπιστωθεί 664 παραβάσεις και έχουν επιβληθεί πρόστιμα ύψους 528.400 ευρώ όταν καθ’ όλη τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς είχαν διαπιστωθεί 452 παραβάσεις και είχαν επιβληθεί 362.400 ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v