Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΕ: Στο 10,5% το έλλειμμα του ΑΕΠ το 2010

Στο 10,5% του ΑΕΠ (24,2 δισ.) εκτοξεύτηκε το έλλειμμα του προϋπολογισμού του 2010, ενώ το χρέος αυξήθηκε στο 142,8%, σύμφωνα με τη Eurostat. Αναθεώρησε και το έλλειμμα του 2008. Τι απαντά το ΥΠΟΙΚ.

ΕΕ: Στο 10,5% το έλλειμμα του ΑΕΠ το 2010
* Αναλυτικά οι πληροφορίες της ΕΛΣΤΑΤ που αφορούν στα Δημοσιονομικά στοιχεία (1η κοινοποίηση) 2007-2010, καθώς και το σχετικό Γράφημα, δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη: "Συνοδευτικό Υλικό".

Στην αναθεώρηση προς τα πάνω του ελληνικού ελλείμματος και του χρέους για το 2010 προχώρησε πριν από λίγο η Eurostat, όπως αναμενόταν. Το έλλειμμα αναπροσαρμόστηκε στο 10,5% του ΑΕΠ και το χρέος στο 142,8% του ΑΕΠ.

Η Ευρωπαική Στατιστική Υπηρεσία αναθεώρησε προς τα πάνω και το έλλειμμα του 2008 στο 9,8% (από 9,4%), κυρίως λόγω, «επικαιροποιημένων στοιχείων για τις οφειλές σε ασφαλιστικά ταμεία». Το χρέος του 2008 αναπροσαρμόστηκε επίσης στο 110,7% του ΑΕΠ, από 110,3%.

Οι αναθεωρήσεις των δημοσιονομικών στοιχείων του 2010, δεν συνοδεύονται από επεξηγηματικές σημειώσεις ως προς το γιατί χρειάστηκαν και σε ποια στοιχεία βασίστηκαν, καθώς η eurostat προχωρά σε αναλυτικές εκθέσεις κάθε Σεπτέμβριο.

Η ανακοίνωση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής

H Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) ανακοινώνει τα δημοσιονομικά στοιχεία των ετών 2007-2010 τα οποία καταρτίστηκαν, στα πλαίσια της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ), για την πρώτη κοινοποίηση του έτους 2011 και υποβλήθηκαν προς εκπλήρωση των υποχρεώσεων της Ελλάδας στη Eurostat κατ’ εφαρμογή του Κοινοτικού Κανονισμού (EC) 479/2009, όπως ισχύει.

Σύμφωνα με προσωρινά στοιχεία από τις πηγές, το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης για το έτος 2010, όπως υπολογίζεται στα πλαίσια της ΔΥΕ, εκτιμάται στα 24,2 δισ. ευρώ (10,5% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος), ενώ το ενοποιημένο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, στο τέλος του 2010 ανήλθε στα 328,6 δισ. ευρώ, (142,8% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος).

Τα στοιχεία για τη πρώτη κοινοποίηση ΔΥΕ του 2011 καταρτίσθηκαν από την ΕΛΣΤΑΤ και ευθυγραμμίζονται πλήρως με τους κανόνες του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών (ΕΣΛ) 95. Κατά την παραγωγή των αποτελεσμάτων, η ΕΛΣΤΑΤ ήταν σε στενή συνεργασία με τη Eurostat, η οποία πραγματοποίησε επίσκεψη διαλόγου ΔΥΕ στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του 2011.

Μετά την τελευταία κοινοποίηση ΔΥΕ (το Νοέμβριο 2010), υπήρξε συνεχής επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ της Eurostat και της ΕΛΣΤΑΤ, συμπεριλαμβανομένων δύο αποστολών της Eurostat στην Αθήνα.

Συγκεκριμένα, κατά το 2011 διεξήχθη μία αποστολή της Eurostat στο διάστημα 14 έως 16 Φεβρουαρίου 2011, ώστε να εκτιμηθεί από τη Eurostat η ετοιμότητα και το έργο της ΕΛΣΤΑΤ αναφορικά με τη ΔΥΕ Απριλίου 2011, καθώς και να αξιολογηθεί η ετοιμότητα των φορέων που της παρέχουν δεδομένα προκειμένου να εκπληρωθούν οι απαιτήσεις της ΔΥΕ.

Επίσης, κατά το διάστημα 21 με 23 Μαρτίου 2011, διεξήχθη επίσκεψη διαλόγου ΔΥΕ της Eurostat, προκειμένου να γίνει εξέταση της ολοκλήρωσης των εργασιών για την κατάρτιση των πινάκων της κοινοποίησης ΔΥΕ.

Επιπροσθέτως, η ΕΛΣΤΑΤ έχει θέση σε ισχύ ένα Κοινό Σχέδιο Στατιστικής Δράσης για την Ελλάδα (Joint Overall Statistical Greek Action Plan) το οποίο συμφωνήθηκε με τη Εurostat τον Απρίλιο του 2010. Ο τρίτος πυλώνας του Σχεδίου αυτού αποσκοπεί στη βελτίωση των δημοσιονομικών στατιστικών της Ελλάδας.

Η αναθεώρηση του ελλείμματος για το έτος 2008 οφείλεται μεταξύ των άλλων στην αύξηση των εγγεγραμμένων πληρωτέων υποχρεώσεων των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης και αναθεώρηση στοιχείων Δημοσίων Επιχειρήσεων.

Οι αναθεωρήσεις των ποσοστών του χρέους κατά κύριο λόγο οφείλονται στην ανάληψη από το Δημόσιο του χρέους της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) και των Ολυμπιακών Αερογραμμών (ΟΑ) μετά από τρεις συνεχόμενες καταπτώσεις των εγγυήσεων των δανείων τους καθώς επίσης και από την ανάληψη του χρέους για τη χρηματοδοτική μίσθωση (financial leasing) τεσσάρων αεροσκαφών από την ΟΑ.

Η ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών

Η Eurostat ανακοίνωσε σήμερα τα δημοσιονομικά στοιχεία για το 2010.

Τα δημοσιονομικά στοιχεία του συνόλου της Γενικής Κυβέρνησης παρακολουθούνται στο πλαίσιο της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ) από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), τη Γενική Διεύθυνση Θησαυροφυλακίου και Προϋπολογισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και την Τράπεζα της Ελλάδος.

Στη συνέχεια η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), στο πλαίσιο της ίδιας διαδικασίας, υπολογίζει το έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης ακολουθώντας τη διαδικασία ΕΣΛ 95 (ESA 95) και διαβιβάζει στη Eurostat τη σχετική κοινοποίηση για τελικό έλεγχο και ανακοίνωση.

Σε ετήσια βάση διαβιβάζονται δύο κοινοποιήσεις στη Eurostat (προσωρινά και οριστικά στοιχεία).

Τονίζεται ότι μέσα από μια σειρά θεσμικών παρεμβάσεων που υλοποίησε η Κυβέρνηση, με προεξέχουσα εκείνη της ανεξαρτητοποίησης της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), η Εurostat δεν αμφισβητεί πλέον τα ελληνικά στατιστικά στοιχεία για το ύψος του ελλείμματος.

Τα ελληνικά στατιστικά στοιχεία χαρακτηρίζονται πλέον από απόλυτη διαφάνεια και αξιοπιστία.
Σύμφωνα με τη σημερινή ανακοίνωση για το 2010, η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) έχει διαβιβάσει στη Eurostat την 1η ετήσια κοινοποίηση (προσωρινά στοιχεία), όπου αναφέρει ότι το έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης για το 2010 διαμορφώνεται στο 10,5% του ΑΕΠ.

Με βάση τα στοιχεία αυτά η Ελλάδα το 2010 είχε το δεύτερο μεγαλύτερο έλλειμμα στην Ε.Ε. μετά την Ιρλανδία (-32,4%) και κοντά στην Μεγάλη Βρετανία (-10,4%), ακολουθούμενη από την Ισπανία (-9,2%) και την Πορτογαλία (-9,1%). Είχε δε την μεγαλύτερη μείωση του ελλείμματος οποιασδήποτε χώρας της Ε.Ε. το 2010 - κατά 5 μονάδες.

Η μείωση αυτή είναι η μεγαλύτερη που έχει επιτευχθεί ποτέ στην Ελλάδα ή σε οποιοδήποτε κράτος μέλος της ευρωζώνης σε ένα έτος.

Ως προς το δημόσιο χρέος, με βάση τα στοιχεία της Eurostat για το 2010, η Ελλάδα είχε το υψηλότερο χρέος στην Ε.Ε. (142,8% του ΑΕΠ) με δεύτερη την Ιταλία (119% του ΑΕΠ) ακολουθούμενη από το Βέλγιο (96,8% του ΑΕΠ) και την Ιρλανδία (96,2%).

Η παρατηρούμενη απόκλιση σε σχέση με τις προβλέψεις του κειμένου της Εισηγητικής του Προϋπολογισμού 2011 (9,4% ΑΕΠ) για το έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης για το 2010 οφείλεται κύρια στους παρακάτω λόγους:

α) Στην μεγαλύτερη της αναμενόμενης επίπτωσης της ύφεσης, στο ΑΕΠ του 2010. Σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό του 2011, το ΑΕΠ του 2010 εκτιμάτο σε 231.888 εκ. € ενώ σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ η σχετική εκτίμηση είναι 230.173 εκ. €. Η αρνητική αυτή εξέλιξη οδηγεί σε επιβάρυνση του ελλείμματος του 2010 κατά 0,1 %.

β) Στην επιδείνωση στα φορολογικά έσοδα (0,6% του ΑΕΠ), απόρροια της μεγαλύτερης από την προβλεπόμενη κατά την περίοδο σύνταξης του Προϋπολογισμού 2011 ύφεσης το τελευταίο τρίμηνο του έτους 2010. Υπενθυμίζεται ότι το συνολικό αποτέλεσμα επί των εσόδων του 2010 σε εθνικολογιστική βάση καθορίζεται και από την πορεία συγκεκριμένων κατηγοριών εσόδων κατά το πρώτο δίμηνο του 2011, τα οποία σε μεγάλο βαθμό αντανακλούν την οικονομική δραστηριότητα του τελευταίου τριμήνου του προηγούμενου έτους.

γ) Στην επιδείνωση στο ισοζύγιο των ΟΤΑ (0,25% του ΑΕΠ), που σχετίζεται με αποπληρωμή παρελθουσών υποχρεώσεων στο τέλος του έτους.

δ) Στην επιδείνωση στο οικονομικό αποτέλεσμα των ΟΚΑ (0,5% του ΑΕΠ), καθώς η μεγαλύτερη από το αναμενόμενο αύξηση της ανεργίας οδήγησε σε μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Υπενθυμίζεται ότι, όπως στην περίπτωση των φορολογικών εσόδων, το αποτέλεσμα των ΟΚΑ του 2010 σε εθνικολογιστική βάση καθορίζεται και από την πορεία συγκεκριμένων κατηγοριών εισφορών κατά το πρώτο δίμηνο του 2011.

ε) Στην επιδείνωση στο οικονομικό αποτέλεσμα των νοσοκομείων (0,3% του ΑΕΠ).
Από την άλλη πλευρά, βελτίωση παρατηρείται στο ισοζύγιο των επαναταξινομημένων ΔΕΚΟ (0,35% του ΑΕΠ), καθώς και στην προσαρμογή σε εθνικολογιστική βάση των δεδουλευμένων τόκων (0,3% του ΑΕΠ).

Συνεπώς, είναι προφανές ότι η παραπάνω απόκλιση έρχεται κυρίως ως αποτέλεσμα της βαθύτερης, από το αναμενόμενο, ύφεσης της ελληνικής οικονομίας που επηρεάζει τα φορολογικά έσοδα, αλλά και τις ασφαλιστικές εισφορές.

Ταυτόχρονα, υπογραμμίζει τις πραγματικές δυσκολίες για τη μείωση του ελλείμματος σε περιοχές του Προϋπολογισμού ή της Δημόσιας Διοίκησης όπου χρειάζονται μεγαλύτερες προσπάθειες, όπως π.χ. αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής, δαπάνες σε νοσοκομεία, ΟΚΑ, αυτοδιοίκηση, ΔΕΚΟ.

Σε κάθε περίπτωση, η Ελληνική Κυβέρνηση παραμένει προσηλωμένη στους στόχους του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής και όλα τα αναγκαία μέτρα για την επίτευξή τους έχουν ήδη προβλεφθεί στο πλαίσιο του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή μέχρι τις 15 Μαΐου 2011.

* Αναλυτικά οι πληροφορίες της ΕΛΣΤΑΤ που αφορούν στα Δημοσιονομικά στοιχεία (1η κοινοποίηση) 2007-2010, καθώς και το σχετικό Γράφημα, δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη: "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v