Βενιζέλος στα "Νέα": Πώς θα βρούμε τα 50 δισ.

Tην άποψη ότι η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ?ηµοσίου συνιστά έναν εξαιρετικά φιλόδοξο στόχο που πρέπει να υπερβεί µεγάλα εµπόδια διατυπώνει µε συνέντευξή του στα "Νέα" ο υπουργός Εθνικής Άµυνας.

Βενιζέλος στα Νέα: Πώς θα βρούμε τα 50 δισ.
Tην άποψη ότι η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δηµοσίου συνιστά έναν εξαιρετικά φιλόδοξο στόχο που πρέπει να υπερβεί µεγάλα εµπόδια διατυπώνει µε συνέντευξή του στα «Νέα» ο υπουργός Εθνικής Άµυνας κ. Ευάγγελος Βενιζέλος, χαρακτηρίζοντας «ανάσα» για τη χώρα τις πρόσφατες αποφάσεις του Συµβουλίου Κορυφής. Παράλληλα, όµως, ο υπουργός τονίζει ότι ο στόχος µπορεί να επιτευχθεί και µε έµµεσους τρόπους, όπως για παράδειγµα µέσα από τις µετοχές µιας εταιρίας διαχείρισης ενός «καθαρού» τµήµατος της δηµόσιας περιουσίας. Ο κ. Βενιζέλος επισηµαίνει ότι για το θέµα του Μεγάρου Υπατία είπε τα αυτονόητα, τάσσεται κατά της προσφυγής στις κάλπες, ενώ για το ενδεχόµενο χρεοκοπίας απαντά ότι µε την τεχνική έννοια του όρου δεν κινδυνεύουµε.

Πώς κρίνετε τη δέσµη των αποφάσεων της Συνόδου Κορυφής της ευρωζώνης από ελληνικής πλευράς;

Η επιµήκυνση του χρόνου αποπληρωµής όλου του δανείου των 110 δισ. ευρώ, η µείωση του επιτοκίου κατά 1% και η πρόβλεψη για τη δυνατότητα του µηχανισµού στήριξης να παρεµβαίνει στην πρωτογενή αγορά οµολόγων, στηρίζοντας χώρες που βρίσκονται σε αδυναµία άντλησης κεφαλαίων, είναι ένα σηµαντικό βήµα προς την κατεύθυνση που θέλουµε. Η χώρα µας πήρε µια µεγάλη ανάσα στο δηµοσιονοµικό επίπεδο. Μια ανάσα που µας επιτρέπει να στρέψουµε ακόµα πιο έντονα το ενδιαφέρον µας στο επίπεδο της πραγµατικής οικονοµίας, εκεί που οι επιχειρήσεις, οι εργαζόµενοι, τα νοικοκυριά βιώνουν το πρόβληµα της καθηµερινότητας. Πρόκειται για µια «ανάσα» που µας επιτρέπει και µας επιβάλλει να κάνουµε εθνική προτεραιότητα τις διαρθρωτικές αλλαγές και παράλληλα να εφαρµόσουµε το εθνικό σχέδιο ανασυγκρότησης για τα πέραν του μνηµονίου. Χωρίς άλλου τύπου κράτος και άλλου τύπου σχέση κράτους και οικονοµίας είναι προφανές ότι δεν µπορούµε να πορευθούµε πια.

Τέθηκε, όµως, ως όρος «η ισχυρή δέσµευση της Ελλάδας να ολοκληρώσει πλήρως και ταχέως το πρόγραµµα ιδιωτικοποιήσεων και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Δηµοσίου, ύψους 50 δισ. ευρώ, που έχει αναγγείλει η κυβέρνηση»...

Είναι εθνική ανάγκη το δηµόσιο χρέος να καταστεί διαχειρίσιµο. Για να επιτευχθεί αυτό πρέπει να χρησιµοποιήσουµε όλα τα διαθέσιµα εργαλεία, σε συµφωνία µε τους εταίρους µας και κατά τρόπο αποδεκτό από τη διεθνή αγορά, που δυστυχώς έχει το πάνω χέρι και αξιολογεί τα πάντα, τις πιο πολλές φορές µε σκληρό και κακόπιστο τρόπο.

Ένα από τα εργαλεία είναι και η αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου και της ακίνητης περιουσίας του ?ηµοσίου. Αυτός ο στόχος είναι εξαιρετικά φιλόδοξος, καθώς πρέπει να ξεπεράσει µεγάλα εµπόδια νοµικά, κοινωνικά, συνδικαλιστικά και άλλα.

Χρειάζεται αποφασιστικότητα και ευρηµατικότητα.
Για παράδειγµα, ο στόχος αυτός µπορεί να προωθηθεί όχι µόνο άµεσα αλλά και έµµεσα µε χρηµατοοικονοµικές µεθόδους, µέσα από τις µετοχές ή τα οµόλογα µιας εταιρίας που θα αναλάβει να διαχειριστεί ένα επιλεγµένο και «καθαρό» τµήµα της δηµόσιας περιουσίας. Αναµένουµε ακόµη τη φυσιολογική - στατιστική αναπροσαρµογή του µεγέθους του ΑΕΠ που θα αυξήσει τον παρονοµαστή του κλάσµατος του δηµοσίου χρέους, ενώ η σταθεροποίηση της κατάστασης θα µας επιτρέψει να µιλήσουµε µε πιο καλούς όρους µε τους ιδιώτες -τράπεζες, επενδυτικά κεφάλαια, ταµεία- που είναι κοµιστές του τµήµατος εκείνου του δηµοσίου χρέους που δεν έχει περιέλθει ακόµα στα χέρια των εταίρων µας στην ευρωζώνη και διεθνών θεσµών, όπως η ΕΚΤ και το ?ΝΤ. Όλα αυτά φυσικά χρειάζονται ισχυρή πολιτική και κοινωνική στήριξη.

Άρα, τι είναι αυτό που περιµένουµε στις 25 Μαρτίου;

Θα έλεγα πως είναι η επιβεβαίωση των αποφάσεων της 11ης Μαρτίου, που τελούν τώρα υπό τον αυστηρό έλεγχο των αγορών. Η αντίδραση των αγορών µεταξύ 11ης και 25ης Μαρτίου θέλω να ελπίζω ότι θα καταστήσει τη δέσµη των αποφάσεων για την Ελλάδα καλύτερη. Σίγουρα, δεν θα γίνει χειρότερη.

Θεωρείτε ότι η χώρα έχει ξεφύγει από τον κίνδυνο χρεοκοπίας;

Με την τεχνική έννοια του όρου ναι. Το ζήτηµα είναι να ξαναβρούµε τη θέση που µας αξίζει και που αναλογεί στον όγκο και στα συγκριτικά πλεονεκτήµατα της ελληνικής οικονοµίας. Θέλουµε να ξαναβρούµε τον δυναµισµό µας και να αποκαταστήσουµε το αίσθηµα αξιοπρέπειας και δικαιοσύνης, τα εισοδήµατα και τις προοπτικές των Ελλήνων και κυρίως των χαµηλών και των µεσαίων στρωµάτων που έκαναν και κάνουν τις µεγαλύτερες θυσίες.

Όλοι περιµένουν µετά τις 25 Μαρτίου εκλογές ή ανασχηµατισµό. Ποια είναι η γνώµη σας;

Η χώρα χρειάζεται πολιτική και κοινωνική σταθερότητα και συναίνεση, αίσθηµα ασφάλειας, καθαρή και απτή προοπτική. Η δεύτερη ερώτησή σας για τον ανασχηµατισµό µπορεί να απευθυνθεί µόνο στον πρωθυπουργό.

Ο κ. Νταβούτογλου στην πρόσφατη επίσκεψή του επέµεινε, µε νέο ίσως λεξιλόγιο, στο παλιό τουρκικό επιχείρηµα ότι στο Αιγαίο δεν µπορεί να ισχύσει η Διεθνής Σύµβαση του Δικαίου της Θάλασσας και ότι το Καστελόριζο είναι µεν ελληνικό, αλλά δεν διαθέτει ούτε πλήρη υφαλοκρηπίδα ούτε πλήρη ΑΟΖ. Ποια είναι η δική σας εκτίµηση;

Για την Ελλάδα, η στρατηγική της προσέγγισης µε την Τουρκία αντικρίζεται µε τη στρατηγική επιλογή της γείτονος να ενταχθεί πλήρως στους δυτικούς θεσµούς, µε ό,τι αυτό συνεπάγεται από πλευράς διπλωµατικής και κυρίως στρατιωτικής συµπεριφοράς και πρακτικής. Εµείς θέλουµε στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο να ισχύει ό,τι ισχύει και στις άλλες περιοχές του ΝΑΤΟ και της Ε.Ε. Να ισχύουν οι ίδιοι κανόνες και να τηρούνται οι ίδιες πρακτικές, π.χ. ως προς τις πτήσεις των στρατιωτικών αεροσκαφών και τους πλόες των πολεµικών πλοίων. Να ισχύουν οι ίδιοι κανόνες ως προς την κατανοµή της ευθύνης για έρευνα και διάσωση, σε περίπτωση αεροπορικού ή ναυτικού ατυχήµατος. Να ισχύουν οι ίδιοι κανόνες και οι ίδιες πρακτικές ως προς τη διεξαγωγή θαλάσσιων και υποθαλάσσιων ερευνών.

Θέλουµε επίσης τα Μέτρα Οικοδόµησης Εµπιστοσύνης να εφαρµόζονται και µάλιστα να εµπλουτίζονται, αλλά να είναι ισορροπηµένα και να αφορούν όχι µόνο στο Αιγαίο αλλά και στην ανατολική Μεσόγειο. Όλα δε αυτά συνδέονται και µε την ανάγκη να είναι καλόπιστη η λειτουργία των δύο χωρών και στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, που τώρα καλείται να αποφασίσει τη γεωγραφική εφαρµογή της Νέας ?οµής ?ιοίκησης.

Ο κ. Νταβούτογλου γνωρίζει συνεπώς το ελληνικό στρατηγικό πλαίσιο. Γνωρίζει ότι ζητήµατα εθνικής κυριαρχίας και εθνικών κυριαρχικών δικαιωµάτων δεν µπορεί να θιγούν και ότι τα ζητήµατα των διεθνών δικαιοδοσιών και αρµοδιοτήτων µπορεί να αντιµετωπιστούν µόνο µέσα στο ασφαλές πλαίσιο του ?ιεθνούς ?ικαίου.

Μετείχατε στη Σύνοδο των υπουργών Άµυνας του ΝΑΤΟ για τη Λιβύη. Τι µήνυµα νοµίζετε ότι στάλθηκε;

Είναι προφανές ότι κανείς -ούτε οι ΗΠΑ, ούτε οι µεγάλες ευρωπαϊκές χώρες- δεν θέλει να εµπλακεί σε έναν πόλεµο στη βόρεια Αφρική. Σε πολιτικό, συνεπώς, επίπεδο υπάρχουν σκληρές δηλώσεις καταδίκης του καθεστώτος Καντάφι και στήριξης της αντιπολίτευσης. Σε στρατιωτικό όµως επίπεδο οι κινήσεις είναι πολύ µετρηµένες, προκαταρκτικές και παραµένουν αυστηρά µέσα στο πλαίσιο της απόφασης του Συµβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ.

Είναι βέβαια φανερό ότι έχει επέλθει ήδη µία ριζική αλλαγή και στη Λιβύη. Όχι µε τον ήπιο τρόπο που είχαµε στην Αίγυπτο ή ακόµη και στην Τυνησία, αλλά πάντως επήλθε. Ανεξάρτητα συνεπώς από την εξέλιξη των στρατιωτικών επιχειρήσεων που διεξάγονται, η πολιτική κατάσταση θα είναι πλέον διαφορετική.

Για την Ελλάδα, βέβαια, το πιο κρίσιµο θέµα είναι τα νέα µεταναστευτικά ρεύµατα που πρέπει να ανακοπούν στην πηγή τους, µέσω ισχυρής ανθρωπιστικής παρέµβασης και της δηµιουργίας επαρκών υποδοµών επί τόπου, για παράδειγµα στην Τυνησία ή στην Αίγυπτο.

Έχοντας απόσταση πια από τα γεγονότα του προηγούµενου δεκαηµέρου, µπορείτε να µας πείτε τι συνέβη και ήρθατε σε αντιπαράθεση µε τον υπουργό Εσωτερικών για την υπόθεση του Μεγάρου Υπατία;

Εγώ δεν ήρθα σε αντιπαράθεση µε κανέναν. Βρισκόµενος στη Βουλή, απάντησα, ως όφειλα, σε παρέµβαση του κ. Καρατζαφέρη που ζήτησε από την κυβέρνηση να προσέξει για να µην υπάρξει θάνατος απεργού πείνας. Είπα τα αυτονόητα. Οι δηµόσιες παρεµβάσεις µου είναι πολύ περιορισµένες και προσεκτικές, µε στόχο τη στήριξη της πολιτικής της κυβέρνησης σε κρίσιµες στιγµές και την προάσπιση της ανάγκης για εθνική και κοινωνική συνοχή. Με καλύπτει συνεπώς η σχετική δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου.

Ο νέος νόµος για τις αµυντικές προµήθειες που παρουσιάσατε περιλαµβάνει ασφαλιστικές δικλίδες διαφάνειας;

Το νοµοσχέδιο µεταφέρει στην ελληνική έννοµη τάξη τη σχετική κοινοτική οδηγία 2009/81 και είναι ακόµη ένα βήµα στην αλυσίδα των µέτρων διαφάνειας που λαµβάνουµε στον χώρο των αµυντικών προµηθειών. Έχουν ήδη ληφθεί και εφαρµόζονται πάρα πολλά µέτρα, το σηµαντικότερο από τα οποία είναι ο διαρκής και απόλυτος έλεγχος της Βουλής που ήδη έχει συγκροτήσει Ειδική Επιτροπή Αµυντικών Εξοπλισµών και Συµβάσεων, η οποία ενηµερώνεται και παρακολουθεί τα πάντα, έχοντας πλήρη πρόσβαση στους φακέλους.

Ο κώδικας δεοντολογίας και οι ρήτρες ακεραιότητας που εφαρµόζουµε, τώρα εντάσσονται και στον νόµο, το σηµαντικότερο όµως µέτρο διαφάνειας είναι αυτό που αφορά στον ίδιο τον σχεδιασµό του προγράµµατος αµυντικών εξοπλισµών, που αντιστοιχεί στις πραγµατικές επιχειρησιακές ανάγκες των Ενόπλων ?υνάµεων µε πάρα πολύ αυστηρά κριτήρια, και ως εκ τούτου το ίδιο το πρόγραµµα «κόβει την όρεξη» σε όσους πίστευαν στο παρελθόν ότι στον χώρο της Άµυνας υπάρχει ένα πεδίο εύκολης ή γκρίζας οικονοµικής δραστηριότητας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v