Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Καύσιμα: Πρωτοφανής πτώση της κατανάλωσης

Σε πρωτοφανή επίπεδα έπεσε η κατανάλωση καυσίμων τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με στελέχη των Ελληνικών Πετρελαίων, ενώ η αγορά συνεχίζει να μαστίζεται από τα φαινόμενα λαθρεμπορίας και χρήσης μηχανισμών κλοπής στις αντλίες.

Καύσιμα: Πρωτοφανής πτώση της κατανάλωσης
Σε πρωτοφανή επίπεδα έπεσε η κατανάλωση καυσίμων τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με στελέχη των Ελληνικών Πετρελαίων, ενώ η αγορά συνεχίζει να μαστίζεται από τα φαινόμενα λαθρεμπορίας και χρήσης μηχανισμών κλοπής στις αντλίες.

Με βάση τα πρώτα στοιχεία, στο σύνολο των καυσίμων η πτώση της κατανάλωσης ανέρχεται σε περίπου 17%, ενώ υπάρχουν κατηγορίες, όπως η άσφαλτος ή το ντίζελ για τη βιομηχανία και τα εργοτάξια, όπου η μείωση φτάνει και το 40%.

Σε ερωτήσεις για το πώς αντιμετωπίζουν οι εμπορικές εταιρίες των ΕΛΠΕ (ΕΚΟ και πρώην ΒΡ) τα φαινόμενα πρατηριούχων που κλέβουν τους καταναλωτές με την τοποθέτηση ηλεκτρονικών μηχανισμών στις αντλίες, οι επικεφαλής των επιχειρήσεων τονίζουν ότι πλέον οι μηχανισμοί αυτοί είναι ξεπερασμένοι.

Αναφέρουν συγκεκριμένα πως στην αγορά υπάρχουν αντλίες με συστήματα που είναι ενσωματωμένα στους ηλεκτρονικούς μηχανισμούς ογκομέτρησης. Και πάλι, όμως, με τηλεχειρισμό γίνεται η ρύθμιση της ροής του καυσίμου, δηλαδή η κλοπή του καταναλωτή, χωρίς να φαίνεται ότι υπάρχει ξεχωριστός μηχανισμός.

Έτσι, και με δεδομένο ότι η πρόσφατη νομοθεσία προβλέπει την επιβολή ποινής στον πρατηριούχο μόνο εφόσον βρεθεί στην αντλία μηχανισμός, στην περίπτωση των εξελιγμένων μηχανισμών κλοπής αυτή δεν μπορεί να εφαρμοστεί.

Οι ίδιοι προτείνουν, επιπλέον, την εκ νέου τροποποίηση της νομοθεσίας, ώστε να αποδεικνύεται η κλοπή ύστερα από ογκομέτρηση, ενδεχομένως και με την παρουσία εισαγγελικού λειτουργού, με τη χρησιμοποίηση ειδικά σχεδιασμένων αυτοκινήτων, που θα εμφανίζονται ως απλά Ι.Χ.

Σε κάθε περίπτωση, η κλοπή των καταναλωτών με συσκευές και το λαθρεμπόριο πετρελαίου συνεχίζουν να είναι η μάστιγα της αγοράς καυσίμων, καθώς, εκτός από τη ζημία που προκαλεί στα δημόσια έσοδα και στην τσέπη του καταναλωτή, νοθεύει τον ανταγωνισμό.

Επιπλέον, αρμόδια στελέχη των ΕΛΠΕ εκτιμούν πως η πετρελαιοκίνηση των Ι.Χ. στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη, η οποία σήμερα απαγορεύεται, σε καμία περίπτωση δεν θα μπορέσει να εφαρμοστεί αν δεν εξομοιωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης με του αντίστοιχου κίνησης, ώστε να μην υπάρχει κίνητρο για τη νόθευση του δεύτερου με το φθηνότερο πετρέλαιο θέρμανσης.

Τέλος, να σημειωθεί ότι η αγορά αναμένει τις οριστικές αποφάσεις της κυβέρνησης για την εξομοίωση του φόρου κατανάλωσης από τη νέα χειμερινή περίοδο, αν και με βάση εκτιμήσεις και ακριτομυθίες υπουργών και κυβερνητικών βουλευτών είναι πολύ πιθανό αυτή να αναβληθεί για ακόμη μία φορά, λόγω της άσχημης οικονομικής κατάστασης σημαντικού ποσοστού νοικοκυριών, της ανοδικής τάσης των τιμών πετρελαίου και ενδεχομένως της αδυναμίας του κρατικού μηχανισμού να θέσει σε ισχύ διαδικασία καταβολής επιδόματος θέρμανσης στους πραγματικούς δικαιούχους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v