Ποιοι κυνηγούν το «αμερικάνικο όνειρο»

Ολοένα και περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις αναζητούν τρόπους να αποκτήσουν εύκολη πρόσβαση και να πολιορκήσουν τα 250 εκατομμύρια εν δυνάμει πελάτες τους στις ΗΠΑ. Χαρακτηριστικά παραδείγματα εταιριών.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Ποιοι κυνηγούν το «αμερικάνικο όνειρο»
Tην τύχη τους στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στις ΗΠΑ, αναζητούν κάποιοι μεγάλοι εγχώριοι βιομηχανικοί όμιλοι, οι οποίοι επιθυμούν να ζήσουν το δικό τους αμερικάνικο όνειρο.

Εταιρείες όπως η Creta Farm, η ΦΑΓΕ, η Frigoglass, η Gaea και η Chipita, με όπλο τα προϊόντα τους και με δούρειο ίππο οι περισσότερες εξ αυτών τοπικούς συνεργάτες, εισέρχονται ή έχουν εισέλθει με αξιώσεις στην αγορά των ΗΠΑ, ενώ παράλληλα θέτουν τις βάσεις για την περαιτέρω διεθνοποίησή τους.

Την ίδια ώρα, αρκετοί ακόμα όμιλοι ετοιμάζονται, με τη σειρά τους, να διεισδύσουν στη μεγάλη αυτή αγορά. Κόντρα στην κρίση, λοιπόν, οι ελληνικές επιχειρήσεις επιλέγουν τον δρόμο της δημιουργίας παραγωγικών εγκαταστάσεων, των εξαγορών, των joint ventures και των συνεργασιών, ώστε να αποκτήσουν εύκολη πρόσβαση και να πολιορκήσουν τα 250 εκατομμύρια εν δυνάμει πελάτες τους.

--- Συνεχίζει δυναμικά

Το δικό της όνειρο ζει τα τελευταία χρόνια στις ΗΠΑ η ΦΑΓΕ, η οποία κατάφερε όχι μόνο να βάλει στα ράφια των σούπερ μάρκετ το γιαούρτι της αλλά και να κάνει γνωστό το greek style yogurt σε αυτήν τη δύσκολη αγορά. Η επιτυχημένη συνταγή οδήγησε την ελληνική γαλακτοβιομηχανία στην απόφαση να δημιουργήσει παραγωγική μονάδα στο Johnstown Industrial Park, βορειοδυτικά της Νέας Υόρκης.

Παράλληλα, στοχεύει στον τετραπλασιασμό της παραγωγικής δυναμικότητας του εργοστασίου της μέχρι το 2013. Στόχος είναι να αυξηθεί η ετήσια παραγωγική δυναμικότητα από τα 16 εκατ. γαλόνια στα 65 εκατ. έως τότε. Στο πλαίσιο αυτό και προκειμένου να το καταφέρει, η εταιρεία σχεδιάζει νέες επενδύσεις για τη φετινή χρονιά.

Υπενθυμίζεται ότι η κατασκευή του εργοστασίου ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2008, οπότε και ξεκίνησε τη λειτουργία του, και σήμερα είναι μία επένδυση της τάξεως των 125 εκατ. δολ. Η αρχικά σχεδιαζόμενη παραγωγική δυναμικότητα των 6.000 τόνων ετησίως, τελικά, με την έναρξη της λειτουργίας του εργοστασίου, είχε φτάσει τους 12.000 τόνους, λόγω της αποδοχής του προϊόντος και της αυξημένης ζήτησης, και σύντομα σημειώθηκε άνοδος στους 18.000 τόνους ετησίως.

Σήμερα, πάντως, έπειτα από 2,5 περίπου χρόνια λειτουργίας του εργοστασίου, με τις επεκτάσεις των γραμμών παραγωγής, έχει ανέλθει στους 45.000 τόνους ετησίως. Αξίζει να αναφέρουμε πως στις ΗΠΑ, σε μία από τις πιο ανταγωνιστικές και απαιτητικές αγορές του κόσμου, το Total έχει ήδη κατακτήσει μερίδιο αγοράς 3%, ενώ με βάση έρευνα, την οποία πραγματοποίησε η Kairos Consumers για λογαριασμό του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, το γιαούρτι ΦΑΓΕ έχει αναγνωρισιμότητα στο 11% του αμερικανικού κοινού ως επώνυμο brand.

Αποτέλεσμα η συνολική αγορά του ελληνικού γιαουρτιού σε αξία να έχει διαμορφωθεί στις ΗΠΑ τον τελευταίο χρόνο στα 423.000.000 δολ. περίπου (Σεπτέμβριος 2009 - Αύγουστος 2010). Επίσης, η ειδική αυτή κατηγορία, υπολογιζόμενη ξεχωριστά, έχει φτάσει να αντιπροσωπεύει παραπάνω από το 10% σε αξία της συνολικής αγοράς γιαουρτιού στις ΗΠΑ, η οποία εκτιμάται σε 4 δισ. δολάρια.

Το πόσο σημαντική είναι για τη ΦΑΓΕ η αγορά των ΗΠΑ αποτυπώνεται και στα μεγέθη της. Σημειώνεται πως στη συγκεκριμένη περιοχή οι πωλήσεις σε όγκο ενισχύθηκαν στο εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου του 2010 κατά 65,5%, στην Ιταλία σε ποσοστό 3,3%, στη Βρετανία οι πωλήσεις της μειώθηκαν οριακά κατά 2,7%, ενώ οι εξαγωγές της στις υπόλοιπες αγορές αυξήθηκαν συνολικά σε ποσοστό 3%.

--- Σταθερή ανάπτυξη

Μπορεί πριν από λίγες ημέρες η Chipita να πούλησε μέρος των δραστηριοτήτων της αμερικανικής εταιρείας Nonni’s στο private equity Wind Point Partners, εντούτοις η συγκεκριμένη εξέλιξη δεν επηρεάζει τη δραστηριοποίησή της στην αμερικανική αγορά. Αντιθέτως, στα πλάνα της είναι η ενίσχυση της παρουσίας και των μεριδίων της στις κατηγορίες όπως είναι τα κρουασάν, τα «πίτα τσιπς» και τα bake rolls.

Παράλληλα, η εταιρεία προσανατολίζεται στη δημιουργία νέου εργοστασίου στη Σαουδική Αραβία ώστε να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση για τα προϊόντα της. Εκτός όμως από την ενίσχυση της παραγωγικής της βάσης στη Σαουδική Αραβία, η Chipita βρίσκεται κοντά στην περαιτέρω παραγωγική επέκταση των δραστηριοτήτων της μέσω joint ventures και σε άλλες αγορές. Για τον σκοπό αυτόν, άλλωστε, πραγματοποιεί έρευνα αγοράς, τα αποτελέσματα της οποίας θα κρίνουν σε μεγάλο βαθμό σε ποιες περιοχές και πότε θα κάνει τα επόμενα επενδυτικά της βήματα.

--- Νέα σελίδα

Νέα σελίδα στην παρουσία της στις ΗΠΑ έχει ανοίξει από το περασμένο φθινόπωρο και η Creta Farm με την εξαγορά του 30% της Creta Farms USA LLC. Πλέον η Creta Farm κατέχει το 80% της εταιρείας στις ΗΠΑ και με αυτόν τον τρόπο εδραιώνει την παρουσία της στην αμερικανική αγορά.

Την ίδια ώρα, η κρητική αλλαντοβιομηχανία στοχεύει σε υπερτριπλασιασμό των μεγεθών της έως το 2013. Ο φιλόδοξος αυτός στόχος στηρίζεται τόσο στην υπάρχουσα γεωγραφική της επέκταση όσο και στις επόμενες κινήσεις στις οποίες αναμένεται να προβεί το αμέσως προσεχές διάστημα.

Εκτός από τη δραστηριοποίησή της στην αγορά των ΗΠΑ, η επιχείρηση ανακοίνωσε πρόσφατα τη συνεργασία της με την ιταλική Grandi Salumifici Italiani SPA (GSI), μέσω της οποίας θα έχει πρόσβαση σε πέντε νέες αγορές και συγκεκριμένα της Ιταλίας, μέσα στο 2011, και της Ελβετίας, της Αυστρίας, της Σλοβενίας και της Κροατίας το 2012.

Η ανακοίνωση της συνεργασίας της με την ιταλική Grandi Salumifici Italiani έρχεται λίγους μόνο μήνες μετά την τοποθέτηση σειράς προϊόντων με ελαιόλαδο στην ισπανική αγορά, την υπογραφή συμφωνίας με τη σουηδική Parsons και την επέκταση στην αγορά της Σουηδίας και της Δανίας και την εξαγορά του 80% της Creta Farms USA. Το 2007 είχε προηγηθεί η είσοδός της στην αγορά των ΗΠΑ και το 2009 υπογράφηκε συμφωνία με την ισπανική Argal.

--- Στόχος η ενδυνάμωση

Σε διπλασιασμό των πωλήσεών της στις ΗΠΑ μέσα στην επόμενη διετία στοχεύει η εταιρεία τροφίμων Gaea του κ. Άρη Κεφαλογιάννη, μέσω της νέας συνεργασίας που υπέγραψε με την Ελληνοαμερικανίδα Iron Chef Cat Cora και του λανσαρίσματος της νέας σειράς προϊόντων CAT Cora’s Kitchen by Gaea.

Η νέα στρατηγική συνεργασία της Gaea με τη σεφ Cat Cora έχει στόχο την ενημέρωση των καταναλωτών για τα ελληνικά τρόφιμα, εξασφαλίζοντας παράλληλα στην Gaea σημαντική αύξηση των οικονομικών μεγεθών της στις αγορές της Αμερικής. Όπως υπολογίζεται, από τη νέα αυτή συνεργασία μέχρι το τέλος του 2012 οι πωλήσεις (retail sales) των προϊόντων αναμένεται να διαμορφωθούν στα 10 εκατ. δολ., ξεπερνώντας κατά πολύ τις πωλήσεις των 5 εκατ. δολ. του 2010.

Σημειώνεται ότι οι πωλήσεις της Gaea στην Αμερική πέρυσι κατέλαβαν μερίδιο της τάξεως του 15% των συνολικών πωλήσεων, ενώ μέσα στα επόμενα δύο χρόνια αναμένεται περαιτέρω ραγδαία ανάπτυξη, με τις πωλήσεις στις ΗΠΑ να διαμορφώνονται στο 20% - 21% των συνολικών.

Αυτή η ανάπτυξη συνάδει με την πορεία που έχει ακολουθήσει η πολυμετοχική αυτή επιχείρηση από την ίδρυσή της (το 1995) μέχρι και σήμερα. Σημειώνεται πως οι πωλήσεις της πέρυσι άγγιξαν τα 11,2 εκατ. ευρώ από 10,02 εκατ. ευρώ το 2009 (αύξηση 11,5%). Αυτή η άνοδος προήλθε κυρίως από τις εκτός Ελλάδος δραστηριότητές της, οι οποίες αντιστοιχούν στο 82% του συνολικού της τζίρου.

Για την τρέχουσα χρήση εκτιμάται ότι ο τζίρος της θα αγγίξει τα 12,9 εκατ. ευρώ και για το 2014 το πλάνο προβλέπει κύκλο εργασιών 19,6 εκατ. ευρώ, όταν την πρώτη χρονιά δραστηριοποίησής της ο τζίρος ήταν μόλις 0,2 εκατ. ευρώ.

--- Δυναμικό «παρών»

Όσον αφορά στη Frigoglass, σύμφωνα με τις προβλέψεις προχωρά η ενσωμάτωση της Universal Nolin LLC, η οποία βρίσκεται στη βόρεια Αμερική. Σχετικά με τις κεφαλαιακές δαπάνες του 2010, συμπεριλαμβανομένης της Αμερικής, ανήλθαν στα 30 εκατ. ευρώ και το μεγαλύτερο μέρος κατευθύνθηκε στον κλάδο ψύξης, κυρίως σε επενδύσεις σε δυναμικότητα και παραγωγικότητα και σε νέα προϊόντα.

Σε ό,τι αφορά την πορεία των μεγεθών της, οι πωλήσεις της Frigoglass στον κλάδο επαγγελματικής ψύξης το εννεάμηνο του 2010 ωθήθηκαν από την ανατολική Ευρώπη και την περιοχή της Ασίας - Ωκεανίας.

* Αναδημοσίευση από το 673ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 11 – 15 Φεβρουαρίου 2011.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v