Πέφτουν οι μπάρες και στην Αττική Οδό...

Μορφή χιονοστιβάδας που απειλεί όλες τις οδικές συμβάσεις παραχώρησης -ακόμη και αυτή της Αττικής Οδού- παίρνει πλέον η κίνηση πολιτών "δεν πληρώνουμε διόδια", προκαλώντας πονοκέφαλο στο υπουργείο Υποδομών.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Πέφτουν οι μπάρες και στην Αττική Οδό...
Μορφή χιονοστιβάδας, που απειλεί όλες τις οδικές συμβάσεις παραχώρησης -ακόμη και αυτή της Αττικής Οδού- παίρνει πλέον η κίνηση πολιτών "δεν πληρώνουμε διόδια", προκαλώντας πονοκέφαλο στο υπουργείο Υποδομών και έντονη ανησυχία στους κατασκευαστές.

Η καθυστερημένη προσπάθεια του υπουργείου και των παραχωρησιούχων να περιορίσουν τις αντιδράσεις και να μαζέψουν την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί μέσω της επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων και της μείωσης του ύψους των διοδίων δεν φαίνεται να οδηγεί σε εκτόνωση, αφού το κίνημα ενάντια στα διόδια δυναμώνει περισσότερο και παράλληλα επιδιώκει την πλήρη κατάργησή τους.

Μάλιστα, οι κατά τόπους επιτροπές της κίνησης πολιτών έχουν καλέσει τους αγρότες που ετοιμάζονται για κινητοποιήσεις το προσεχές διάστημα να συνταχθούν μαζί τους και -σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια, όπου έκλειναν τους εθνικούς οδικούς άξονες- να αφήνουν ελεύθερη τη διέλευση των οδηγών από τους σταθμούς διοδίων.

"Αυτή η μορφή κινητοποίησης θα είναι σίγουρα αποτελεσματικότερη από τους κλειστούς δρόμους και επιπλέον θα επικροτηθεί από τον κόσμο", επισήμαναν τα μέλη της επιτροπής Φθιώτιδας κατά τη διάρκεια της συνέλευσης που πραγματοποίησαν το περασμένο Σάββατο στη Λαμία, στην κατάμεστη από πολίτες αίθουσα του τοπικού εργατικού κέντρου.

Ήδη, η πρόταση για… ορθάνοιχτους δρόμους με τη βοήθεια των τρακτέρ αντιμετωπίζεται ιδιαίτερα θετικά από τους αγρότες.

"Είσοδος ελεύθερη" και στην Αττική Οδό

Στο στόχαστρο της κίνησης κατά των διοδίων, η οποία μέχρι σήμερα είχε επικεντρώσει το ενδιαφέρον και τις κινητοποιήσεις της στους πέντε υπό κατασκευή άξονες που παραχωρήθηκαν το 2007 σε ιδιωτικές κοινοπραξίες (Ιονία Οδός και Μεταμόρφωση - Σκάρφεια, Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και Λεύκτρο  Σπάρτη, Μαλιακός  Κλειδί Ημαθίας, κεντρικής Ελλάδας), μπαίνει στο εξής και η Αττική Οδός.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η επιτροπή που δραστηριοποιείται στο Λεκανοπέδιο έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε συντονισμένο άνοιγμα όλων των διοδίων κατά μήκος της Αττικής Οδού τη μεθεπόμενη Παρασκευή 28 Ιανουαρίου 2011.

Σημειώνεται ότι, στο πλαίσιο των γενικότερων ενεργειών της κίνησης "δεν πληρώνουμε διόδια", είχε πραγματοποιηθεί συμβολικό άνοιγμα των μπαρών σε ορισμένους μόνο σταθμούς της Αττικής Οδού, ωστόσο στον ενάμιση χρόνο δράσης της οργάνωσης δεν υπήρξε ουσιαστική και συνολική αντίδραση για τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου από ιδιώτες.

Η σχεδιαζόμενη κινητοποίηση της 28ης Ιανουαρίου βάζει πλέον στο κάδρο και τη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Σύμφωνα με τα μέλη της επιτροπής Αττικής κατά των διοδίων, το συγκεκριμένο έργο υπερκοστολογήθηκε και επομένως υλοποιήθηκε κατά κύριο λόγο με χρήματα του Δημοσίου, ενώ εξακολουθεί να παραμένει στην εκμετάλλευση των ιδιωτών (της κοινοπραξίας Ελλάκτωρ - J&P Άβαξ - Αγροτικής Τράπεζας) με οικονομικά τερτίπια που αυτοί εφαρμόζουν (αυξημένα έξοδα θυγατρικών εταιριών). "Το έργο κανονικά έπρεπε να είχε ήδη επιτρέψει στο Δημόσιο", αναφέρουν τα μέλη της επιτροπής, δικαιολογώντας έτσι την απόφασή τους να μην καταβάλλουν πλέον διόδια ούτε σε αυτόν τον αυτοκινητόδρομο.

Η στοχοποίηση της Αττικής Οδού από την κίνηση των πολιτών έχει θορυβήσει τους ομίλους Ελλάκτωρ και J&P Άβαξ, οι οποίοι ωστόσο ελπίζουν ότι η πρόθεση της κυβέρνησης να επεκτείνει χρονικά τη σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου θα εξασφαλίσει την ανεμπόδιστη συνέχιση της διαχείρισής της από τον ιδιωτικό τομέα.

Πιέζεται το υπουργείο Υποδομών, ανησυχούν οι κατασκευαστές

Η ενδυνάμωση του κινήματος κατά των διοδίων, παρά τις απειλές για κυρώσεις σε όσους δεν καταβάλλουν τα τέλη χρήσης των αυτοκινητοδρόμων, έχει φέρει σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση τόσο το υπουργείο Υποδομών όσο και τους κατασκευαστικούς ομίλους που συμμετέχουν στις συμβάσεις παραχώρησης.

Οι δύο πλευρές επιδιώκουν να αλλάξουν ορισμένους όρους των συμβάσεων ώστε να κατευνάσουν τις αντιδράσεις, να καθησυχάσουν τις πιστώτριες τράπεζες και να αποφύγουν την ακύρωση των έργων. Ωστόσο, δεν είναι σίγουρο ότι θα πετύχουν τον στόχο τους, αφού η κίνηση των πολιτών δηλώνει ξεκάθαρα πως θα συνεχίσει να σηκώνει τις μπάρες, μέχρις ότου καταργηθούν εντελώς τα διόδια, χαρακτηρίζοντας παράλληλα προσπάθεια εκφοβισμού τις απειλές για κυρώσεις. "Καμία μείωση διοδίων και κανένα εκπτωτικό πρόγραμμα δεν θα ακυρώσει τον αγώνα που δίνουμε για ασφαλείς και ελεύθερους αυτοκινητοδρόμους", σημειώνουν μέλη του κινήματος και τονίζουν ότι, αν φτάσουν οι συμβάσεις στα δικαστήρια, θα αποδειχθεί πως είναι παράνομες.

Σημειώνεται ότι το σαββατοκύριακο συνεδρίασαν οι τοπικές επιτροπές των νομών Φθιώτιδας, Μαγνησίας και Μεσσηνίας και ενέκριναν νέες κινητοποιήσεις, ενώ την προσεχή Τετάρτη, 19 Ιανουαρίου, θα πραγματοποιήσουν ανοιχτή συνέλευση η επιτροπή της Αττικής και το πανελλαδικό συντονιστικό του κινήματος για να αποφασίσουν τις επόμενες κινητοποιήσεις τους. Μεταξύ των θεμάτων θα τεθεί και η πρόταση για διαδήλωση έξω από τη Βουλή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το κίνημα "δεν πληρώνουμε διόδια" θα επιδιώξει να επεκτείνει τη δράση του πέρα από το ζήτημα των διοδίων, και συγκεκριμένα στα μέσα μαζικής μεταφοράς (απαιτώντας χαμηλότερα εισιτήρια και καμία νέα αύξηση), και ακόμα στα νοσοκομεία (απαιτώντας εξετάσεις χωρίς την καταβολή των 5 ευρώ που επιβλήθηκε πρόσφατα).

Η διευρυνόμενη αντίδραση των πολιτών προβληματίζει το υπουργείο Υποδομών και την κυβέρνηση γενικότερα, καθώς ενδέχεται να θέσει σε κίνδυνο το σχέδιο για παραχώρηση σε ιδιώτες επενδυτές μιας σειράς έργων υποδομής της χώρας (Εγνατία Οδός, αεροδρόμια, λιμάνια κ.ά.).

Από την πλευρά τους, οι κατασκευαστικοί όμιλοι -και κυρίως οι ελληνικοί-, που συμμετέχουν στα οδικά έργα παραχώρησης, πιέζουν το υπουργείο να λάβει μέτρα ώστε να μπει τέλος στις αντιδράσεις και στη διαφυγή εσόδων.

Μάλιστα, αφήνουν να εννοηθεί πως, αν δεν γίνουν αμέσως ενέργειες εκ μέρους του κράτους (στο οποίο επιρρίπτουν τις ευθύνες για τη γιγάντωση του κινήματος κατά των διοδίων), τότε θα επανεξετάσουν τη στάση τους σε σχέση με την υλοποίηση των έργων.

Προς το παρόν, πάντως, επισήμως δηλώνουν ότι δεν σκοπεύουν να τα εγκαταλείψουν.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v