Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

"Φιλί της ζωής" από τα εμπορικά κέντρα

Σε νέα μοντέλα λιανικής ώστε να διατηρήσει την παρουσία του στρέφεται το εγχώριο λιανεμπόριο. Πώς εξηγείται η αντοχή που επιδεικνύουν τα υφιστάμενα εμπορικά κέντρα, γιατί "πιάνουν" τα καινούργια.

Φιλί της ζωής από τα εμπορικά κέντρα
H πτώση της καταναλωτικής ζήτησης μπορεί να υποχωρεί, ωστόσο το εγχώριο λιανεμπόριο δείχνει -παρά τη συρρίκνωση- να στρέφεται σε νέα μοντέλα λιανικής ώστε να διατηρήσει την παρουσία του.

Κάπως έτσι εξηγούνται ως έναν βαθμό η αντοχή που επιδεικνύουν τα υφιστάμενα εμπορικά κέντρα αλλά και η λειτουργία νέων μονάδων σε ένα έντονα υφεσιακό περιβάλλον. Οι παράγοντες του λιανεμπορίου, οι οποίοι ήδη εδώ και μία διετία κινούνται στη λογική της αναδιάρθρωσης των δικτύων τους, συνομολογούν πως η ένταξη σε εμπορικά κέντρα εξασφαλίζει μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα ανά τετραγωνικό έναντι ενός καταστήματος σε ανοιχτές αγορές, ακόμη και στις πιο κεντρικές και παραδοσιακές.

Στην εκπνοή του 2010 εγκαινιάστηκαν δύο νέα εμπορικά κέντρα, ενώ μέσα στο 2011 προγραμματίζεται η λειτουργία δύο ακόμη μεγάλων αντίστοιχων επενδύσεων. Αθροιστικά τα νέα εμπορικά κέντρα της πρωτεύουσας αντιστοιχούν σε επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ και προσελκύουν τα πλέον εδραιωμένα brands από τους κλάδους ένδυσης, εστίασης και ψυχαγωγίας.

Ήδη, προκειμένου να προλάβουν την εορταστική περίοδο, που όσο αναιμική κι αν εμφανίζεται αποδεικνύεται προσφορότερη για το λανσάρισμα, τον τελευταίο μήνα λειτούργησαν δύο νέα εμπορικά κέντρα στα Πατήσια και στον Άγιο Δημήτριο.

--- Οι νέες αφίξεις

Το εμπορικό κέντρο του ομίλου Χαραγκιώνη, με την επωνυμία Athenian Capitol, το οποίο βρίσκεται στη συμβολή των οδών 3ης Σεπτεμβρίου και Ιουλιανού, στο κέντρο της Αθήνας, εγκαινιάστηκε στις αρχές Δεκεμβρίου.
 
Το mall, συνολικής επιφάνειας 30.500 τ.μ., με εκμισθωμένους χώρους 13.000 τ.μ. και πάρκινγκ 800 θέσεων, φιλοξενεί καταστήματα όπως Carrefour, Sprider, Prestige Cafe, Κρέπες Κηφισιάς, Hellenic Motor Museum Store, Imaginarium, Ferrari Store, Διεθνής Αθλητική Α.Ε. (Admiral, Robe di Kappa).

Παράλληλα, λειτουργεί και κινηματογράφος 3D σε αμφιθέατρο ειδικό για εκδηλώσεις και συνέδρια. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της διοίκησης του ομίλου Χαραγκιώνη, στόχος είναι η επισκεψιμότητα του εμπορικού κέντρου να φτάσει τα 3,6 εκατομμύρια άτομα τον χρόνο.

Στον συγκεκριμένο χώρο λειτουργεί επίσης το πρώτο Μουσείο Ιστορικού Αυτοκινήτου με αυτοκίνητα άλλων εποχών, το οποίο θα στεγαστεί σε τρεις ορόφους και θα περιλαμβάνει και κέντρο κυκλοφοριακής αγωγής, προσομοιωτές κ.λπ. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 500.000 επισκέπτες ανά έτος, με έσοδα από τα εισιτήρια της τάξης των 3,5 εκατ. ευρώ. Το συνολικό ύψος της επένδυσης έφτασε τα 45 εκατ. ευρώ.

Νωρίτερα, στα τέλη Νοεμβρίου έκανε πρεμιέρα το Athens Metro Mall, το εμπορικό κέντρο της οικογένειας Κωνσταντίνου, το οποίο αναπτύχθηκε από την εταιρεία Talima Ventures Inc. και αποτελεί ουσιαστικά το πρώτο mall των νοτίων προαστίων, που εξυπηρετείται από τον ομώνυμο σταθμό του μετρό.

Η επένδυση, συνολικού ύψους 75 εκατ. ευρώ, έγινε με ίδια κεφάλαια από την οικογένεια Κωνσταντίνου, η οποία έχει επιχειρηματικές δραστηριότητες κυρίως στη Βενεζουέλα αλλά και σε άλλες χώρες της αμερικανικής ηπείρου.

Διαθέτει συνολική επιφάνεια 21.500 τ.μ., στα οποία φιλοξενούνται 85 καταστήματα, 18 χώροι εστίασης και πέντε κινηματογραφικές αίθουσες της Village. Για τον συγκεκριμένο χώρο έχουν δημιουργηθεί 1.000 νέες θέσεις εργασίας. Το εμπορικό διαθέτει υπόγειο πάρκινγκ 1.200 θέσεων και εκτείνεται σε 5 ορόφους. Μεταξύ των καταστημάτων που έχουν παρουσία στο κέντρο είναι τα εξής: ΑΒ Βασιλόπουλος, Octopus, Διάφανο, Imaginarium, Vodafone, Wind, Γερμανός, Benetton, Zara, H&M, Goody’s, Pizza Fun, Everest, La Pasteria, Flocafe, Friday’s, καθώς κι ένας μεγάλο παιδότοπος Volta.

--- Τα «προσεχώς»

Στο πρώτο τρίμηνο του 2011 και έως τον Μάρτιο αναμένεται να λειτουργήσει εμπορικό κέντρο που αναπτύσσει η Βιοχάλκο του ομίλου Στασινόπουλου στον Κηφισό, όπου ήδη λειτουργεί το δεύτερο αθηναϊκό ΙΚΕΑ.

Η συνολική επένδυση υπολογίζεται ότι θα αγγίξει τα 80 εκατ. ευρώ. Με την ολοκλήρωσή της θα έχει συνολική επιφάνεια άνω των 59.000 τ.μ. και το εμβαδόν του νέου εμπορικού θα είναι γύρω στα 20.000 τ.μ. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες συμφωνίες, εκεί θα λειτουργήσουν καταστήματα Carrefour, H&M, Nike, Sprider, ενώ ο συνολικός αριθμός τους θα ανέρχεται σε 75. Το νέο mall θα απευθύνεται σε 2,6 εκατ. καταναλωτές και η έδρα του θα βρίσκεται σε μια περιοχή που χαρακτηρίζεται αναπτυσσόμενη εμπορικά.

Η τέταρτη επένδυση, ύψους 100 εκατ. ευρώ, στον τομέα των εμπορικών κέντρων είναι το εκπτωτικό χωριό που αναπτύσσει ο όμιλος McArthour Glenn στα Σπάτα, ακριβώς δίπλα στο Αττικό Ζωολογικό Πάρκο. Πρόκειται στην ουσία για έναν χώρο όπου θα φιλοξενηθούν περισσότερες από 125 φίρμες του λιανεμπορίου, για ένα εκπτωτικό χωριό συνολικής επιφάνειας 21.000 τ.μ., το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο τον ερχόμενο Μάιο.

Οι εκτιμήσεις της διοίκησης του κέντρου κάνουν λόγο για έσοδα της τάξης των 100 εκατ. ευρώ ετησίως από την εκμετάλλευση της υποδομής. Μάλιστα, υποστηρίζει ότι, πέρα από το concept των εκπτωτικών προσφορών, το βασικό πλεονέκτημα του συγκεκριμένου κέντρου είναι ότι θα έχει μεγάλο target group (4 εκατομμύρια Αθηναίους) και επίσης ότι η θέση του είναι κομβική λόγω της γειτνίασής του με την Αττική Οδό.

Παράλληλα, η διοίκηση σημειώνει πως η συγκυρία της οικονομικής ύφεσης στην ελληνική αγορά θα ευνοήσει ακόμη περισσότερο τη λειτουργία του κέντρου, καθώς θα προσελκύσει καταναλωτές που ενδιαφέρονται για value for money αγορές και υπογραμμίζει ότι διεθνώς αντίστοιχα κέντρα αποτελούν τουριστικούς προορισμούς, γεγονός που προσδοκά να επιβεβαιωθεί και με τη νέα επένδυση.

* Αναδημοσίευση από το 667ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 30 Δεκεμβρίου 2010 – 3 Ιανουαρίου 2011.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v