Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ολυμπία Οδός: Δύο έτη θα καθυστερήσει το έργο

Με δύο χρόνια καθυστέρηση από το αρχικό χρονοδιάγραμμα θα ολοκληρωθεί τελικά ο οδικός άξονας Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα. Δύο εκατομμύρια χασούρα τον μήνα για την κοινοπραξία.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Ολυμπία Οδός: Δύο έτη θα καθυστερήσει το έργο
Με δύο χρόνια καθυστέρηση από το αρχικό χρονοδιάγραμμα, με την προϋπόθεση όμως ότι σύντομα θα διευθετηθούν οι εκκρεμότητες με τις απαλλοτριώσεις - αρχαιολογικές ανασκαφές και θα παραδοθεί στην κατασκευάστρια κοινοπραξία το σύνολο των τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου, θα ολοκληρωθεί τελικά ο οδικός άξονας Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα.

Με βάση τις εκτιμήσεις της κοινοπραξίας Ολυμπία Οδός, που έχει αναλάβει και υλοποιεί το έργο, αυτό θα είναι έτοιμο στο σύνολό του (365 χιλιόμετρα) το 2014 και όχι το 2012, όπως προβλέπονταν αρχικά.

Η χρονική αυτή μετάθεση είναι αποτέλεσμα της μεγάλης καθυστέρησης με την οποία το ελληνικό δημόσιο ολοκληρώνει τις απαλλοτριώσεις και παραδίδει τα τμήματα του αυτοκινητοδρόμου στην Ολυμπία Οδό, προκειμένου αυτή με τη σειρά της να εκτελέσει τις απαραίτητες κατασκευαστικές εργασίες. Πάντως, τα στελέχη της κοινοπραξίας σημειώνουν ότι το υπουργείο Υποδομών τους έχει διαβεβαιώσει πως μέχρι τα μέσα του επόμενου έτους θα παραδοθούν όλα τα τμήματα του υπό κατασκευή δρόμου.

Όπως είναι φυσικό, η καθυστέρηση που σημειώνεται έχει άμεσες οικονομικές επιπτώσεις σε ό,τι αφορά τόσο στο ύψος των κεφαλαίων που επενδύονται από την Ολυμπία Οδό όσο και στα έσοδα που αυτή χάνει λόγω της αδυναμίας να εφαρμόσει το σύστημα της χιλιομετρικής χρέωσης στα τέλη διέλευσης (διόδια).

Ειδικότερα, σήμερα, η παραχωρησιούχος κοινοπραξία επενδύει σε καθημερινή βάση περί το 1 εκατομμύριο ευρώ για την υλοποίηση του έργου, ποσό που σύμφωνα με τους επικεφαλής της θα μπορούσε να είναι αρκετά μεγαλύτερο σε περίπτωση όπου βρίσκονταν σε εξέλιξη εργασίες κατά μήκος ολόκληρου του οδικού άξονα. Από τη στιγμή όπου δεν διαθέτει όλα τα τμήματα του αυτοκινητοδρόμου, προφανώς δεν μπορεί να εκτελέσει ταυτόχρονα όλα τα αναγκαία έργα.

Απώλειες δύο εκατομμυρίων ευρώ τον μήνα

Επιπλέον, η Ολυμπία Οδός χάνει έσοδα της τάξεως των 2 εκατομμυρίων ευρώ τον μήνα από τα διόδια, καθώς είναι αδύνατον να εφαρμόσει άμεσα το σύστημα της χιλιομετρικής χρέωσης από τη στιγμή όπου δεν έχουν ολοκληρωθεί μεγάλα ενιαία τμήματα του αυτοκινητοδρόμου.

Ωστόσο, η κοινοπραξία, στην οποία σημειωτέον συμμετέχουν η γαλλική εταιρία Vinci, η γερμανική Hochtief και η ελληνικές εταιρίες Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ και ΓΕΚ Τέρνα, εκτιμά ότι περί τα μέσα του 2011 θα καταφέρει να ολοκληρώσει τις εργασίες στο τμήμα Ελευσίνα - Κόρινθος και να θέσει σε εφαρμογή τη χιλιομετρική χρέωση (0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο), αναπροσαρμόζοντας ανάλογα το ύψος των διοδίων που θα καταβάλλουν οι οδηγοί.

Επισημαίνεται ότι το σύνολο των εσόδων που έχει η κοινοπραξία από την είσπραξη των διοδίων χρησιμοποιείται για τη χρηματοδότηση του έργου. Το κόστος του θα ανέλθει στα 2,17 δισ. ευρώ και εκτός των εσόδων από τα διόδια που θα καλύψουν το 32% ης δαπάνης το υπόλοιπο ποσό θα εξασφαλιστεί από τραπεζικά δάνεια (το 41%), από επιδοτήσεις του ελληνικού δημοσίου και της Ε.Ε. (το 20%) και από κεφάλαια της κοινοπραξίας Ολυμπία Οδός (το 7%).

Μείωση διελεύσεων

Εν τω μεταξύ, η οικονομική κρίση επηρεάζει άμεσα την απόδοση του έργου αφού τους τελευταίους έξι μήνες παρατηρείται μείωση των διελεύσεων οχημάτων, επομένως και  των εσόδων για την παραχωρησιούχο κοινοπραξία. Σύμφωνα με τα στελέχη της, από τον Απρίλιο του 2010 καταγράφεται μείωση της κυκλοφορίας οχημάτων στον αυτοκινητόδρομο σε ποσοστό 12% σε σχέση με πέρυσι. Η μείωση αυτή αφορά σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων. Σύμφωνα με την Ολυμπία Οδό, η εξέλιξη αυτή μεταβάλλει τα οικονομικά δεδομένα του έργου και εντείνει την πίεση για επίσπευση των εργασιών.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v