Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αγορά ένδυσης: Η κρίση τρώει εταιρίες-μεσάζοντες

Το σκληρό πρόσωπο της κρίσης αντικρίζουν ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις στην αγορά ένδυσης, καθώς οι εποχές δεν αφήνουν πλέον περιθώρια εύκολου κέρδους. Στο 20-30% η πτώση του τζίρου για τον κλάδο.

Αγορά ένδυσης: Η κρίση τρώει εταιρίες-μεσάζοντες
Το σκληρό πρόσωπο της κρίσης αντικρίζουν ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις στην αγορά ένδυσης, καθώς οι εποχές δεν αφήνουν πλέον περιθώρια εύκολου κέρδους. Ο αφανισμός των μικρομεσαίων καταστημάτων έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια με την επικράτηση των επώνυμων μεγάλων αλυσίδων ένδυσης.

Οι εξελίξεις των τελευταίων μηνών, ωστόσο, αγγίζουν όλο και μεγαλύτερες επιχειρηματικές μονάδες της αγοράς αλλά και τους αντιπροσώπους επώνυμων σημάτων ένδυσης που μέχρι πρότινος εκπροσωπούσαν μεγάλους οίκους στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με την κοινή εκτίμηση των εμπόρων της αγοράς ένδυσης, η πτώση του τζίρου στη χρήση του 2010 αγγίζει το 20% - 30%, ποσοστό που «βαραίνει» επικίνδυνα στους ισολογισμούς των εταιρειών αν αναλογιστεί κανείς ότι η αγορά υποχωρεί σταθερά από τα τέλη του 2008.

Δεδομένης της αρνητικής συγκυρίας για την κατανάλωση, οι επιχειρήσεις εκείνες που βρίσκονταν εκτεθειμένες σε υψηλό δανεισμό ή σε αναποτελεσματικές δραστηριότητες αντιμετωπίζουν πλέον φανερό πρόβλημα ρευστότητας και κίνδυνο συρρίκνωσης έως και λουκέτου.

Ήδη, οι βασικοί μέτοχοι του ομίλου Γλου αναγκάστηκαν να ενεχυριάσουν ακίνητα της προσωπικής περιουσίας τους για να καλύψουν το άνοιγμά τους στην αγορά. Σε επίπεδο εμπορικής δραστηριότητας, ήδη από το 2009 ο όμιλος κατέγραψε σημαντική υποχώρηση πωλήσεων στα 66,7 εκατ. ευρώ από 79,5 εκατ. το 2008.

Όσον αφορά στα καθαρά αποτελέσματα, παρουσίασε ζημίες 15,7 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 1,7 εκατ. το 2008. Είναι επίσης χαρακτηριστική η απώλεια περιθωρίων κέρδους μέσω παραχώρησης εκπτώσεων προς τον τελικό καταναλωτή, καθώς το κόστος πωληθέντων το 2008 ήταν 46,2 εκατ., ενώ το 2009 (με μειωμένο τζίρο) άγγιζε τα 48 εκατ. ευρώ.

Σκοτεινό προδιαγράφεται το μέλλον και για τον όμιλο Ridenco, ο οποίος προσέφυγε σε προστασία από τους πιστωτές του μέσω του άρθρου 99. Ο όμιλος εδώ και αρκετό διάστημα αντιμετωπίζει προβλήματα τόσο στην εγχώρια όσο και στη διεθνή αγορά, όπου δραστηριοποιείται μέσω του δικτύου καταστημάτων του και των φιρμών Nautica, Timberland και La Martina.

Στο α΄ εξάμηνο του 2010, τα μεγέθη του ομίλου υπέστησαν δραματική επιδείνωση, καθώς εμφανίζει πλέον ζημίες από τη δραστηριότητα τόσο στις διεθνείς αγορές όσο και στην εγχώρια.

Πέρα από τις παραπάνω περιπτώσεις, η κρίση μετατοπίζεται και στο χονδρεμπόριο. «Η αγορά δεν αντέχει πλέον το κέρδος του μεσάζοντα», συμφωνούν παράγοντες της αγοράς, εξηγώντας γιατί βαθμηδόν μεγάλοι οίκοι του εξωτερικού αναλαμβάνουν απευθείας δραστηριότητα στην Ελλάδα, παρακάμπτοντας τους μέχρι πρότινος συνεργάτες τους, ή αποφασίζουν να αναθέσουν την αντιπροσώπευσή τους σε μεγάλους ομίλους.

Ήδη ο γερμανικός οίκος Hugo Boss διακόπτει τη συνεργασία του με την ελληνική εταιρεία Traco Moda, του κ. Σπ. Πινακουλάκη, αναλαμβάνοντας να συνεχίσει τη δραστηριότητά του στην Ελλάδα αυτόνομα, συστήνοντας μια ομάδα εγχώριων συνεργατών.

Ο ιταλικός οίκος Εrmenegildo Zegna, ο οποίος εκπροσωπούνταν έως πρότινος από τον όμιλο Carouzos, ανέθεσε στον ισχυρό εμπορικό όμιλο της Folli Follie την ανάπτυξη του οίκου στην Ελλάδα. Αλλά και η γερμανική Puma, όπως δήλωσε σε επίσημες ανακοινώσεις της, αποφάσισε την αυτόνομη δραστηριοποίησή της στη χώρα μας, καταγγέλλοντας μάλιστα τους μέχρι πρότινος συνεργάτες της αδελφούς Γλου για σοβαρές ατασθαλίες.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, εκτός από κακές επιχειρηματικές πρακτικές, οι ξένοι όμιλοι δεν ανέχονται πλέον να πωλούν προϊόντα ακριβότερα στην Ελλάδα απ’ ό,τι σε άλλες αγορές, θεωρώντας ότι το κέρδος του μεσάζοντα αντιπροσώπου αφενός αποτρέπει τον ενημερωμένο πλέον αγοραστή και αφετέρου «δυσφημίζει» κατά μία έννοια το προϊόν τους ως δυσανάλογα ακριβό σε μια εποχή όπου ο ανταγωνισμός αφορά σε όλους.

Σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον, οι μεγάλες και λιγότερο εκτεθειμένες σε υψηλά κόστη λειτουργίας και δανεισμό επιχειρήσεις αφενός αντιστέκονται, συγκρατώντας τη μείωση πωλήσεων σε ανεκτά επίπεδα, και αφετέρου προχωρούν σε νέες επενδύσεις ώστε να κερδίσουν μερίδια σε μια αγορά που φθίνει.

«Οι ανάγκες δεν θα πάψουν να υπάρχουν, απλώς μειώνεται η πίτα, την οποία πλέον μοιράζονται όλο και λιγότερες αλλά καλύτερα οργανωμένες και ανταγωνιστικές επιχειρήσεις», υποστηρίζει ο κ. Κ. Λαμπρόπουλος, διευθύνων σύμβουλος των πολυκαταστημάτων Attica και μέτοχος της εταιρείας LT Apparel, που αναπτύσσει στην Ελλάδα τη φίρμα Brooks Brothers.

Σε ό,τι αφορά την πορεία των Attica, το μεν αθηναϊκό πολυκατάστημα κινείται με πτώση πωλήσεων της τάξης του 8% - 9% στο δεκάμηνο του 2010, ενώ το αντίστοιχο στο Golden Hall με αύξηση πωλήσεων σε ποσοστό 6%, επηρεασμένο από έναν «κακό» εμπορικά Οκτώβριο, που συγκράτησε τους ρυθμούς πωλήσεων.

Πέρα από τις μεγάλες αυτές εγκαταστάσεις, ωστόσο, ο κ. Λαμπρόπουλος και το ζεύγος Τσουβελεκάκη προχώρησαν επίσης στη δημιουργία του τέταρτου καταστήματος της αλυσίδας Brooks Brothers στο προβεβλημένο City Link.
 
«Η κρίση θα ταλαιπωρεί την αγορά και το 2011», εκτιμά ο κ. Κ. Τσουβελεκάκης, που αναπτύσσει επίσης τη φίρμα Replay στην αγορά. «Η κρίση όμως δεν ανακόπτει τον επεκτατικό σχεδιασμό μας, καθώς δημιουργεί ευκαιρίες για καλύτερη και φθηνότερη τοποθέτηση στην αγορά, ώστε το τέλος της ύφεσης να μας βρει ενισχυμένους», συμπληρώνει.

Πρόσφατα, πανηγυρικά εγκαίνια της νέας μπουτίκ Ermenegildo Zegna στη Βουκουρεστίου πραγματοποίησε η Elmec Sport, μέλος του ομίλου Folli Follie. Παράλληλα, η εταιρεία ανέλαβε να δημιουργήσει corner Z ZEGNA εντός του Attica στο Golden Hall, ενώ εντός του α΄ εξαμήνου του 2011 θα λειτουργήσει κατάστημα στα βόρεια προάστια καθώς και corner Z ZEGNA μέσα στο Attica, στο κέντρο της Αθήνας.

Παρά την πτωτική ζήτηση και τις δυσοίωνες προβλέψεις όσον αφορά στην εγχώρια κατανάλωση, η στρατηγική του ομίλου Elmec Sport επικεντρώνεται στην κατάκτηση μεγαλύτερων μεριδίων αγοράς, μέσω της προσάρτησης και της ανάπτυξης νέων επώνυμων σημάτων.

Έτσι, μετά τις αντιπροσωπείες των Juicy Couture, Ugg και Samsonite, ο όμιλος συνεχίζει να βρίσκεται σε επαφές για τη διεύρυνση του χαρτοφυλακίου του. Σημειώνεται, τέλος, ότι πρόσφατα εγκαινιάστηκε στην Αθήνα η νέα μπουτίκ Max Mara από την οικογένεια Τσαβδάρογλου.

Και στο επίπεδο των μεγάλων αναπτύξεων, έως το τέλος του μήνα θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια του νέου εμπορικού κέντρου στον Άγιο Δημήτριο, ενώ την άνοιξη του 2011 αναμένεται η λειτουργία του μεγάλου εκπτωτικού εμπορικού κέντρου της McArthurGlen στα Μεσόγεια, σχετικά με το οποίο οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για έσοδα της τάξης των 100 εκατ. ευρώ ετησίως.

* Αναδημοσίευση από το 660ό φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ", 12 - 16 Νοεμβρίου 2010.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v