Εισηγμένες: Στροφή στο εξωτερικό για... δουλειές!

Η αναμενόμενη επιδείνωση της ζήτησης μέσα στο 2011 στρέφει ολοένα και περισσότερους ομίλους στο να βρουν διέξοδο στις αγορές του εξωτερικού. Χαρακτηριστικά παραδείγματα κλάδων και εταιριών.

Εισηγμένες: Στροφή στο εξωτερικό για... δουλειές!
«Tο μεγαλύτερο διάστημα είμαι στο εξωτερικό γιατί αυτό απαιτεί η δουλειά μου. Εκεί υπάρχουν δυνατότητες για την εταιρεία να αναλάβει σημαντικές νέες συμβάσεις. Ήδη έχουμε υποβάλει μια σειρά προσφορές για την ανάληψη σημαντικών έργων στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στο Ομάν και στο Κατάρ, γεγονός που πιστεύω ότι θα ενισχύσει τις επιδόσεις μας μέσα στο 2011.

Στην Ελλάδα η ζήτηση στη λιανική είναι ιδιαίτερα περιορισμένη
και φοβάμαι ότι μέσα στο επόμενο έτος δεν θα είναι καθόλου λίγες οι εταιρείες στον κλάδο του επίπλου που θα περάσουν πολύ δύσκολες καταστάσεις».

Αυτά δήλωσε ο κ. Δημήτρης Βαράγκης, διευθύνων σύμβουλος της ομώνυμης εισηγμένης επιχείρησης, κατά την πρόσφατη γενική συνέλευση των μετόχων της. Παραδέχτηκε μάλιστα πως αν η εταιρεία του δεν άλλαζε δραστικά τα τελευταία χρόνια, τότε μάλλον θα είχε σταματήσει να λειτουργεί...

Και φυσικά δεν είναι μόνο ο κ. Βαράγκης που επισημαίνει την ανάγκη των επιχειρήσεων να απευθυνθούν στις αγορές του εξωτερικού, σε μια περίοδο όπου η εγχώρια αγορά εμφανίζεται χειρότερη μέρα με την ημέρα.

* Ας πάρουμε το παράδειγμα της Μέτκα, όπου από το 1,9 δισ. ευρώ, ποσό που αφορά στο υπόλοιπο των ανεκτέλεστων συμβάσεών της, το 90% σχετίζεται με έργα στο εξωτερικό! «Πρόκειται για διψασμένες ενεργειακά χώρες, όπως η Τουρκία και η Συρία», αναφέρει η Citigroup, συμπληρώνοντας ότι η χρηματοδότηση των συγκεκριμένων έργων είναι εξασφαλισμένη. Επομένως, κάποιος μπορεί να φανταστεί ποια αποτίμηση θα είχε η Μέτκα αν δεν υπήρχε το 90% των σημερινών της συμβάσεων, το οποίο οφείλεται στη στροφή που έχει επιχειρήσει τα τελευταία χρόνια προς τις ξένες αγορές.

* Αποτελεσματικό «μαξιλάρι ασφαλείας» για τον όμιλο Σαράντη είναι η δραστηριότητά του στο εξωτερικό. Η Πειραιώς Χρηματιστηριακή επισημαίνει για την εταιρεία ότι «η Ελλάδα αποτελεί τον αδύναμο κρίκο» καθώς προβλέπει μείωση των πωλήσεων στην εγχώρια αγορά σε ποσοστό 11% φέτος και κατά επιπλέον 5% το 2011. Παρ’ όλα αυτά, η κερδοφορία της προβλέπεται να διατηρηθεί σε ικανοποιητικά επίπεδα χάρη στις δραστηριότητές της στο εξωτερικό. Αν και πέρυσι οι εγχώριες δραστηριότητες έφερναν πάνω από το 70% των λειτουργικών κερδών (EBIT), το ποσοστό αυτό θα υποχωρήσει γύρω στο 55%, όπως εκτιμά ο ελληνικός οίκος.

* Το ευτύχημα για την Coca Cola Τρία Έψιλον είναι ότι μονοψήφιο ποσοστό του τζίρου της προέρχεται από την Ελλάδα. Έτσι, για φέτος αναμένει αύξηση του όγκου και της αξίας των πωλήσεών της (θα βοηθήσει σημαντικά το ζεστό καλοκαίρι της Ρωσίας), παρά το γεγονός ότι στην Ελλάδα και στην Ιταλία σημειώνεται κάμψη.

* Η κίνηση της Inform Λύκος προ τριετίας να εξαγοράσει το 80% της αυστριακής Austria Card είχε προκαλέσει ανησυχίες σε κάποιους μετόχους. Σήμερα, από τη θυγατρική αυτή προέρχεται το μεγαλύτερο μέρος των κερδών του εισηγμένου ομίλου, και μάλιστα οι θετικές ταμειακές ροές που παράγονται έχουν μειώσει σημαντικά και το ύψος του δανεισμού που απαιτήθηκε για τη συγκεκριμένη εξαγορά.

* Η Σιδενόρ θα βελτιώσει κατά πολύ φέτος το περυσινό της (έντονα ζημιογόνο) αποτέλεσμα. Κυριότερος λόγος θα είναι η βελτίωση της τιμής του μετάλλου. Πάντως, θα πρέπει να σημειωθούν και οι αυξημένες πωλήσεις που αναμένονται στο εξωτερικό, σε αντίθεση με την αδύναμη ζήτηση της εγχώριας αγοράς τόσο για φέτος όσο και για την επόμενη χρονιά (οικοδομική δραστηριότητα).

* Η περίπτωση της Alco Hellas είναι ένα ακόμα παράδειγμα για το πώς η δραστηριότητα στο εξωτερικό βοηθά φέτος τις οικονομικές επιδόσεις μιας ελληνικής εταιρείας. Κατά το πρώτο φετινό εξάμηνο, οι εγχώριες πωλήσεις της Alco Hellas υποχώρησαν από τα 8,5 εκατ. ευρώ στα 7,8 εκατ. ευρώ, όταν στη Γερμανία ο κύκλος εργασιών διευρύνθηκε από τα 101,5 εκατ. στα 116,9 εκατ. Χάρη στην ανάκαμψη των πωλήσεων στη συγκεκριμένη χώρα, η εισηγμένη σημείωσε κέρδη προ φόρων 2,7 εκατ. ευρώ (έναντι ζημίας 4,79 εκατ. το αντίστοιχο εξάμηνο του 2009), περιορίζοντας την καθαρή ζημία (ΕΑΤΑΜ) στις 399 χιλ. φέτος, έναντι 4,95 εκατ. πέρυσι.

Γενικότερη διαπίστωση, πάντως, είναι το γεγονός πως πολλές εισηγμένες δίνουν έμφαση στο να αυξήσουν τη δραστηριότητά τους στο εξωτερικό, λόγω της ύφεσης που επικρατεί στην εγχώρια αγορά. Τέτοια κινητικότητα έχουμε δει σε κλάδους όπως η ξυλεία (Ακρίτας, Shelman), οι κατασκευές και η πληροφορική (όπου η ρευστότητα, οι δυνατότητες και η χρηματοδότηση το επιτρέπουν) κ.λπ.

Να σημειωθεί επίσης ότι καλύτερη πορεία φέτος σημειώνουν οι παραδοσιακά εξαγωγικές εταιρείες του Χ.Α., όπως για παράδειγμα η S&B Βιομηχανικά Ορυκτά, οι εταιρείες πλαστικών (Πλαστικά Κρήτης, Πλαστικά Θράκης), η Frigoglass κ.ά.

--- Εξαγορές επίσης εκτός!

Δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις που επιδιώκουν μεν να προχωρήσουν σε εξαγορές άλλων εταιρειών, όμως όχι εντός των ελληνικών συνόρων. Ενδεικτική η περίπτωση της Profile, εταιρείας πληροφορικής, η οποία, σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλό της, κ. Χ. Στασινόπουλο, έχει στραμμένη την προσοχή της στη δυτική Ευρώπη. Η κερδοφόρος και με άριστη ρευστότητα (θα προχωρήσει και σε επιστροφή κεφαλαίου) Στ. Κανάκης μελετά το ενδεχόμενο εξαγοράς στα Βαλκάνια, ενώ η Inform Λύκος συζητά για εξαγορές μόνο στην κεντρική και στην ανατολική Ευρώπη και όχι στην Ελλάδα.

** Αναδημοσίευση από το 657ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ", 22 - 26 Οκτωβρίου 2010.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v