Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Έργα παραχώρησης: Στους ξένους ο πρώτος λόγος

Με τον ρόλο του… κομπάρσου θα πρέπει να συμβιβαστούν οι Έλληνες κατασκευαστές και τραπεζίτες στο «έργο» των νέων συμβάσεων παραχώρησης που προωθεί το υπουργείο Υποδομών.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Έργα παραχώρησης: Στους ξένους ο πρώτος λόγος
Με τον ρόλο του… κομπάρσου θα πρέπει να συμβιβαστούν οι Έλληνες κατασκευαστές και τραπεζίτες στο «έργο» των νέων συμβάσεων παραχώρησης που προωθεί το υπουργείο Υποδομών, αφήνοντας ξανά έπειτα από αρκετά χρόνια τους ξένους οίκους να πρωταγωνιστήσουν στην ανάπτυξη των υποδομών της χώρας.

Το εγχώριο χρηματοπιστωτικό σύστημα, όπως παραδέχονται πλέον χωρίς περιστροφές παράγοντες του κατασκευαστικού κλάδου, είναι αδύναμο και συνάμα απρόθυμο να χρηματοδοτήσει τις σχεδιαζόμενες συμβάσεις παραχώρησης, γεγονός που καθιστά όχι μόνο αναγκαία αλλά και επιβεβλημένη την ισχυρή παρουσία των Δυτικοευρωπαίων (Γάλλων, Γερμανών, Αυστριακών, Ολλανδών κ.ά.) στις κοινοπραξίες που θα διεκδικήσουν τα νέα projects κατά την προσεχή διετία.

Η προσπάθεια των ελληνικών ομίλων, αρχής γενομένης από το έργο της Αττικής Οδού και εν συνεχεία με τις συμβάσεις των εθνικών οδικών αξόνων, να εξασφαλίσουν τον πλειοψηφικό έλεγχο των παραχωρήσεων είναι αδύνατον να συνεχιστεί από τη στιγμή όπου οι εγχώριες τράπεζες δεν θα μπορούν να καλύψουν μέρος των απαραίτητων κεφαλαίων συμμετέχοντας ενεργά στα αντίστοιχα χρηματοδοτικά σχήματα.

Έτσι, η χρηματοδότηση των νέων συμβάσεων παραχώρησης (αεροδρόμιο Καστελίου, επεκτάσεις Αττικής Οδού, αυτοκινητόδρομος Ελευσίνας - Θήβας, υποθαλάσσια σύνδεση Θερμαϊκού και Περάματος - Σαλαμίνας, εμπορευματικός σταθμός Θριασίου, περιφερειακά αεροδρόμια κ.ά.) εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά από τις προθέσεις των ισχυρών χρηματοπιστωτικών οργανισμών του εξωτερικού, οι οποίοι προφανώς δεν θα ήταν αρνητικοί σε περίπτωση όπου μια διεθνούς εμβέλειας κατασκευαστική εταιρία όπως η Vinci ή η Hochtief τους ζητούσε την οικονομική συνδρομή τους. 

Και ασφαλώς, ο πλειοψηφικός έλεγχος ενός έργου παραχώρησης από ομίλους τους οποίους εμπιστεύονται αποτελεί συνήθως προαπαιτούμενο από τους τραπεζικούς οίκους πριν προβούν σε τέτοιου είδους χρηματοδοτήσεις…

Ανησυχία για τις συμβάσεις που «τρέχουν»

Εν τω μεταξύ, και παρά τις διαβεβαιώσεις των αρμόδιων κυβερνητικών φορέων ότι τα προβλήματα θα αντιμετωπιστούν, μετ’ εμποδίων συνεχίζεται η υλοποίηση των πέντε οδικών έργων παραχώρησης (Μαλιακός - Κλειδί, Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος, Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα, Ιόνια Οδός και αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας).

Η νομοθετική ρύθμιση που υποσχέθηκε το καλοκαίρι η Επιτροπή Μεγάλων Έργων για την επιτάχυνση των απαλλοτριώσεων και των αρχαιολογικών ερευνών δεν έχει ακόμη προωθηθεί, με αποτέλεσμα οι καθυστερήσεις στις εργασίες να αυξάνονται και το υπουργείο Υποδομών να βρίσκεται αντιμέτωπο ακόμη και με τον κίνδυνο καταγγελίας των συμβάσεων εκ μέρους των παραχωρησιούχων.

«Η υπομονή μας έχει ήδη εξαντληθεί. Αν μέχρι τα τέλη του έτους δεν διευθετηθούν τα προβλήματα, ίσως αναγκαστούμε να πάρουμε αποφάσεις τις οποίες δεν θα θέλαμε», αναφέρει στο euro2day.gr στέλεχος ξένου κατασκευαστικού οίκου που συμμετέχει σε κάποιο από τα οδικά έργα παραχώρησης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι περισσότερες ελληνικές τράπεζες που συμμετέχουν στη χρηματοδότηση αυτών των έργων επιθυμούν διακαώς να αποχωρήσουν από τα projects, καθώς η κρίση και η αύξηση των επιτοκίων έχουν καταστήσει ασύμφορες και δυσβάσταχτες τις εν λόγω χρηματοδοτήσεις. Μάλιστα, την κατάσταση επιδεινώνει ακόμα περισσότερο η σταδιακή υποχώρηση των διελεύσεων στους αυτοκινητοδρόμους, εξέλιξη που οδηγεί σε σοβαρή μείωση των εκτιμώμενων εσόδων.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v