Νέα παράταση για Θριάσιο

Σε μία ακόμη παράταση, τη δεύτερη συνεχόμενη, οδηγήθηκε ο διαγωνισμός για την κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, που αρχίζει και μοιάζει όλο και περισσότερο με… το γεφύρι της Άρτας.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Νέα παράταση για Θριάσιο
Σε μία ακόμη παράταση, τη δεύτερη συνεχόμενη, οδηγήθηκε ο διαγωνισμός για την κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, που αρχίζει και μοιάζει όλο και περισσότερο με… το γεφύρι της Άρτας, αφού παρά τις μεγαλόστομες κορώνες για τη σπουδαιότητα του έργου οδηγείται σε συνεχείς αναβολές, γεγονός που αναμφίβολα θα έχει τις επιπτώσεις του στον χρόνο ολοκλήρωσης του έργου.

Η νέα ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών είναι η 22α Νοεμβρίου και η ΓΑΙΑΟΣΕ οδηγήθηκε στην απόφαση αυτή καθώς υπήρξαν τροποποιήσεις σε όρους του διαγωνισμού, οπότε για λόγους ίσης μεταχείρισης των συμμετεχόντων η εταιρία ήταν υποχρεωμένη να προχωρήσει σε παράταση της ημερομηνίας κατάθεσης των προσφορών, ενώ, να θυμίσουμε, είχε ήδη δώσει παράταση ενός μήνα στην αρχική προθεσμία.

Σύμφωνα με τους νέους όρους του διαγωνισμού, αυξάνεται κατά 18 μήνες η διάρκεια της περιόδου Τ2, η οποία πλέον θα έχει διάρκεια 78 μηνών από την έναρξη ισχύος της παραχώρησης, και στο διάστημα αυτό θα κατασκευαστούν και θα λειτουργήσουν συνολικά κατ’ ελάχιστον κτίρια που αντιστοιχούν σε ποσοστό 90% των μέγιστων επιτρεπόμενων όρων και περιορισμών δόμησης και κατ’ όγκον εκμετάλλευσης που ισχύουν κατά τον χρόνο υποβολής της προσφοράς και θα ολοκληρωθεί το συνοδευτικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο. Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με τις αρχικές προβλέψεις η κατασκευή του έργου χωρίζεται σε τρεις περιόδους και η διάρκεια της περιόδου Τ2 οριζόταν στους 60 μήνες. Δηλαδή, πέντε χρόνια από την έναρξη ισχύος της παραχώρησης ο παραχωρησιούχος όφειλε να έχει κατασκευάσει τουλάχιστον το 90% των κτιρίων. Τώρα πλέον το διάστημα αυτό αυξάνεται κατά 1,5 χρόνο και ο παραχωρησιούχος θα είναι υποχρεωμένος να προχωρήσει στις κατασκευές αυτές σε διάστημα 6,5 χρόνων.

Αλλαγές στο κατασκευαστικό κομμάτι και στη χρηματοοικονομική επάρκεια

Αλλαγές υπήρξαν όμως και σε ό,τι αφορά τον κατασκευαστή που θα αναλάβει το κατασκευαστικό κομμάτι του έργου. Η αρχική προκήρυξη ανέφερε ότι το κατασκευαστικό μέρος του έργου θα υλοποιηθεί από εργοληπτική επιχείρηση (είτε είναι μέρος του διαγωνιζομένου είτε ως υπεργολάβος κατασκευαστής) που κατέχει πτυχίο εργοληπτικής επιχείρησης κατ’ ελάχιστον Στ΄ τάξης. Αυτό όμως πλέον αλλάζει και στο νέο κείμενο τίθενται περισσότεροι περιορισμοί για τον κατασκευαστή, αφού θα πρέπει να πληροί προϋποθέσεις όσον αφορά τόσο στον μέσο όρο του κύκλου εργασιών της τελευταίας τριετίας όσο και στα έργα που έχει κατασκευάσει.

Επίσης, αλλαγές προβλέπονται στον διαγωνισμό και σε ό,τι αφορά τα ελάχιστα στοιχεία απόδειξης της χρηματοοικονομικής επάρκειας των διαγωνιζομένων και σχετίζονται τόσο με χρήσεις των τριών τελευταίων ετών, κατά τις οποίες ο διαγωνιζόμενος θα πρέπει να είχε θετικά αποτελέσματα, όσο και με τον μέσο όρο των ιδίων κεφαλαίων της τελευταίας τριετίας.

Κινεζικός… εκνευρισμός

Οι δύο απανωτές παρατάσεις σε έναν διαγωνισμό, που θεωρείται εξαιρετικά σημαντικός για την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών στη χώρα μας, αν μη τι άλλο αποδεικνύουν προχειρότητα στον αρχικό σχεδιασμό, παρότι πρόκειται για έργο το οποίο βρίσκεται σε διαδικασία διαγωνισμών εδώ και πάρα πολλά χρόνια, χωρίς ωστόσο να έχει καταστεί δυνατή η ανάθεσή του.

Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειώσουμε ότι τουλάχιστον προβληματισμένη από τις διατάξεις του διαγωνισμού για το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου φέρουν οι πληροφορίες την κινεζική εταιρία Cosco, η οποία σαφέστατα έχει παραδεχτεί το ενδιαφέρον της για το συγκεκριμένο έργο.

Πληροφορίες λοιπόν αναφέρουν πως από την πλευρά της συγκεκριμένης επιχείρησης υπήρξαν επισημάνσεις για ασαφείς διατάξεις του διαγωνισμού που δημιουργούσαν πρόβλημα διαφάνειας στην όλη διαδικασία.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι δύο παρατάσεις αλλά και οι αλλαγές στις διατάξεις του διαγωνισμού αποδεικνύουν ότι υπήρξαν προβλήματα στη διαδικασία.

Προβλήματα αλλά και ενδιαφέρον

Ασφαλώς για το συγκεκριμένο έργο όλα τα προβλήματα δεν τελειώνουν με την επαναδιατύπωση των όρων του διαγωνισμού, καθώς πέρα από τον διαγωνισμό υπάρχουν ακόμη σημαντικές εκκρεμότητες που αναμένουν την επίλυσή τους. Τέτοια είναι η ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του Θριασίου με το λιμάνι του Ικονίου, έργο απαραίτητο για τη λειτουργία του εμπορευματικού κέντρου, που παραμένει άγνωστο αν θα ολοκληρωθεί μέσα στον επόμενο χρόνο ή θα παραπεμφθεί για το 2012.

Γεγονός πάντως παραμένει το ότι το έργο του εμπορευματικού κέντρου, του πρώτου σύγχρονου τέτοιου χώρου που θα αποκτήσει η Ελλάδα, συγκεντρώνει μεγάλο ενδιαφέρον της ελληνικής αλλά και της διεθνούς επιχειρηματικής σκηνής. Μεταξύ άλλων, τα τεύχη δημοπράτησης του έργου είχαν παραλάβει μεγάλες εταιρίες από το εξωτερικό, όπως η Cosco, η Vinci, η Alstom, αλλά και από τη χώρα μας, όπως ο ΟΛΠ, η Ελλάκτωρ, η J&P Άβαξ, η ΓΕΚΤΕΡΝΑ κ.ά. Το ενδιαφέρον μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων εκτιμάται ότι δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την επιτυχία του εγχειρήματος, το οποίο θα αναπτυχθεί σε έκταση 600 στρεμμάτων και θα έχει αρχικό προϋπολογισμό 150 εκατομμυρίων ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v