Μαχαίρι στις επενδύσεις από τις εταιρείες

Aυτοσυγκράτηση, ορθολογική ανάπτυξη του δικτύου, μείωση του κόστους και περιορισμό των επενδύσεων φέρνει η οικονομική κρίση, η οποία οδηγεί ήδη τις επιχειρήσεις, τη μία μετά την άλλη, στη χάραξη νέας στρατηγικής επιβίωσης.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Μαχαίρι στις επενδύσεις από τις εταιρείες
Aυτοσυγκράτηση, ορθολογική ανάπτυξη του δικτύου, μείωση του κόστους και περιορισμό των επενδύσεων φέρνει η οικονομική κρίση, η οποία οδηγεί ήδη τις επιχειρήσεις, τη μία μετά την άλλη, στη χάραξη νέας στρατηγικής επιβίωσης.
 
Την ίδια ώρα, το 86% των εταιρειών που συμμετείχαν σε πρόσφατη έρευνα του ΕΒΕΑ δήλωσε ότι αντιμετωπίζει πρόβλημα ρευστότητας, το 89% ότι έχει δυσκολία πρόσβασης στην τραπεζική χρηματοδότηση, το 93% ότι σημειώνει πτώση στον κύκλο εργασιών λόγω της οικονομικής κρίσης και 9 στις 10 πως αντιμετωπίζουν προβλήματα στην αποπληρωμή οφειλών πελατών τους προς την επιχείρησή τους.

Και σαν να μην έφταναν αυτά τα δυσοίωνα στοιχεία, 1 στις 5 επιχειρήσεις (ποσοστό 20,9%) που συμμετείχαν σε πρόσφατη αντίστοιχη έρευνα της ΓΣΕΒΕΕ δήλωσε ότι είναι πολύ πιθανόν να προχωρήσει σε κλείσιμο το επόμενο διάστημα, με αποτέλεσμα στο τέλος του 2011 να έχουν υπάρξει περίπου 175.000 λουκέτα, ενώ σε ένα μετριοπαθές σενάριο υπολογίζεται πως μέχρι τότε υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να χαθούν πάνω από 300.000 θέσεις απασχόλησης.

Από τις εταιρείες που έχουν αποφασίσει να παραμείνουν στο επιχειρείν, σε ποσοστό 26% αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο αλλαγής της έδρας τους για φορολογικούς λόγους, ενώ οι 4 στις 10 εμφανίζονται να έχουν εξαντλήσει τα περιθώρια φορολογικής ικανοποίησης και σκέφτονται να προχωρήσουν σε στάση πληρωμών προς το Δημόσιο!

Από την έρευνα προκύπτει επίσης ότι οι 8 στις 10 εταιρείες (80,2%) καταγράφουν επιδείνωση της γενικής οικονομικής τους κατάστασης αλλά και όλων των επιμέρους οικονομικών δεικτών τους. Ειδικότερα, το 77,8% εμφανίζει επιδείνωση στον κύκλο εργασιών, το 77% στη ζήτηση, το 79% στη ρευστότητα, το 76,1% στις παραγγελίες και το 52,3% στις επενδύσεις.

Κόβουν ρυθμό

Η μείωση των επενδυτικών - αναπτυξιακών προγραμμάτων αποτυπώνεται ήδη και σε αρκετές εισηγμένες στο Χ.Α., οι οποίες έχουν αποφασίσει να... κατεβάσουν ταχύτητα.

Ήδη η ΑΒ Βασιλόπουλος, που το πρώτο εξάμηνο του έτους υλοποίησε επενδύσεις 29,09 εκατ. ευρώ, ανακοίνωσε πως το δεύτερο εξάμηνο θα προσθέσει στο δίκτυό της 6 - 8 νέα σημεία πώλησης -ένα εκ των οποίων θα είναι κατάστημα Red, όπως έχει ήδη ανακοινώσει επισήμως ο βελγικός όμιλος-, συμπεριλαμβανομένων των καταστημάτων του δικτύου δικαιόχρησης.

Σημειώνεται ότι ο αρχικός σχεδιασμός της εταιρείας ήταν η προσθήκη στο δίκτυό της 13 - 18 νέων σημείων πώλησης για την τρέχουσα χρήση, στόχος ο οποίος μειώθηκε στα 10 - 12 αφού το πρώτο εξάμηνο λειτούργησαν μόνο τέσσερα νέα.

Η αναθεώρηση προς τα κάτω της επέκτασης του δικτύου συνάδει με την αλλαγή πολιτικής που επέλεξε να ακολουθήσει η Delhaize, όπως ανακοίνωσε η διοίκησή της κατά τη διάρκεια του πρόσφατου conference call. Υπενθυμίζεται πως γνωστοποιήθηκε η μείωση του επενδυτικού της πλάνου από 800 εκατ. ευρώ σε 700 εκατ. ευρώ, εξέλιξη η οποία επηρεάζει και την ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων της.
 
Έτσι ο βελγικός όμιλος φέτος σχεδιάζει να ανοίξει 82 - 92 νέα σημεία πώλησης από 102 - 112 που υπολόγιζε πριν από λίγο διάστημα. Βέβαια, πάντα παραμένει ανοιχτό το ενδεχόμενο η ΑΒ Βασιλόπουλος να επιλέξει, αντί να επενδύσει χρήματα για τη δημιουργία νέων καταστημάτων, να εξαγοράσει μέρος ή όλο το δίκτυο που διαθέτει στην ελληνική αγορά η Aldi, κίνηση άλλωστε που έπραξε κατά το πρόσφατο παρελθόν όταν η Plus αποφάσισε να αποχωρήσει από το ελληνικό έδαφος.
 
Σε μια τέτοια πιθανότητα, φυσικά, τα κεφάλαια που θα απαιτηθούν σίγουρα θα είναι πολλά, όμως αναμένεται να είναι περισσότερα τα οφέλη, καθώς ο όμιλος ΑΒ Βασιλόπουλος θα αυξήσει σημαντικά το δίκτυό του από τη μία μέρα στην άλλη.

Αναφορικά με την αλυσίδα Sprider, με περαιτέρω περιορισμό των λειτουργικών εξόδων, με ενεργή διαχείριση αποθεμάτων και με συγκράτηση των επενδύσεων σκοπεύει να αντιμετωπίσει τις πιέσεις από την πτωτική ζήτηση. Ωστόσο, καταγράφει τόνωση της ζήτησης στις αγορές του εξωτερικού όπου διατηρεί θέση. Παρ’ όλα αυτά, η διοίκησή της εκτιμά ότι καθ’ όλη τη διάρκεια του 2010 η ζήτηση θα παραμείνει χαμηλή.

Γι’ αυτό συνεχίζει να υλοποιεί στρατηγική μείωσης του κόστους και συγκράτησης των επενδύσεών της και πιο ενεργή διαχείριση αποθεμάτων, ώστε να αποφύγει τη δημιουργία απαξιωμένου στοκ, όπως συνέβη το 2009. Όσον αφορά στις επεκτάσεις, η αλυσίδα έχει ήδη εγκαινιάσει δύο νέα καταστήματα στην ελληνική αγορά και διατηρεί χαμηλό στόχο για την προσθήκη τριών ακόμη στο δίκτυό της έως το τέλος του έτους.

Όσον αφορά στον όμιλο Κλουκίνα - Λάππα, με αφορμή την πορεία του πρώτου εξαμήνου, σε συνδυασμό με τις εκτιμήσεις για το δεύτερο εξάμηνο, ανακοίνωσε την απόφασή του να μην προχωρήσει στη δημιουργία επιπλέον καταστημάτων Mothercare και ELC, εκτός κι αν προκύψουν ευκαιρίες.

Σημειώνεται ότι το πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης οι πωλήσεις του εμπορικού τομέα διαμορφώθηκαν χαμηλότερα από αυτές του αντίστοιχου διαστήματος έναν χρόνο πριν, παρά το γεγονός πως φέτος η εταιρεία άνοιξε τέσσερα νέα σημεία Mothercare, δύο νέα ELC στο εσωτερικό και δύο επιπλέον σε υφιστάμενους χώρους στα Βαλκάνια. Τον Ιούλιο, επίσης, λειτούργησε outlet Mothercare και ELC στον Ταύρο.

** Αναδημοσίευση από το 649ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ", 27 - 31 Αυγούστου 2010.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v