Σκληρές μάχες για το Θριάσιο

Αντικείμενο σκληρής μάχης μεταξύ μεγάλων εταιριών θα είναι, όπως όλα δείχνουν, το εμπορευματικό κέντρο του Θριάσιου Πεδίου.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Σκληρές μάχες για το Θριάσιο
Αντικείμενο σκληρής μάχης μεταξύ μεγάλων εταιριών θα είναι, όπως όλα δείχνουν, το εμπορευματικό κέντρο του Θριάσιου Πεδίου.
 
Το μεγάλο έργο, που θα αποτελέσει και τον πρώτο οργανωμένο τέτοιο χώρο στην Ελλάδα, είναι "φιλέτο" για πολλές μεγάλες εταιρίες που διαβλέπουν ότι η χώρα μας μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να μετεξελιχθεί σε διαμετακομιστικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής.

Στη δημόσια διαβούλευση που πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο διάστημα συμμετείχαν περισσότερες από 30 εταιρίες. Μεταξύ άλλων ο κινεζικός κολοσσός της Cosco, μεγάλες ελληνικές κατασκευαστικές (Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚΤΕΡΝΑ) αλλά και γαλλικές εταιρίες όπως η Vinci και η Alstom συμμετείχαν στη διαδικασία και παρέλαβαν τα τεύχη δημοπράτησης του εν εξελίξει διαγωνισμού.

Η δεδηλωμένη επιθυμία της Cosco να δραστηριοποιηθεί στο εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, η ήδη ισχυρή παρουσία της στο λιμάνι του Πειραιά αλλά και επιθυμία το Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς να εμπλακεί επίσης στην υπόθεση αυτή είχαν οδηγήσει πολλούς στο πρόωρο συμπέρασμα ότι το συγκεκριμένο εμπορευματικό κέντρο θα ήταν μια υπόθεση ελληνοκινεζικής συνεργασίας.

Πάντως, ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Ρέππας, είχε σπεύσει να ξεκαθαρίσει, μετά τη συνάντησή του με τον πρόεδρο της Cosco τον περασμένο Μάιο ότι το έντονο κινεζικό ενδιαφέρον θα πρέπει να γίνει πράξη κατά τον διαγωνισμό αφού το έργο θα ανατεθεί με διαγωνισμό και ο ανάδοχος θα προκύψει μέσα από αυτήν τη διαδικασία.

Άλλωστε, το μεγάλο ενδιαφέρον που συγκεντρώνει η κατασκευή και η διαχείριση του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου στη χώρα καταδεικνύει πλέον ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μία μάχη στην οποία θα πρέπει να αναμένονται και συνεργασίες μεταξύ των ενδιαφερομένων που δεν θα θελήσουν να αφήσουν την ευκαιρία να προσπεράσει. Χώρος υπάρχει αφού στο έργο του εμπορευματικού εκτιμάται ότι θα δραστηριοποιηθούν εταιρίες logistics, μεταφορών, κατασκευαστικές κ.ά.

Ανάγκη ισχυρής κεφαλαιακής βάσης

Εξάλλου, αυτό αποδεικνύουν και οι συνθέσεις των κοινοπρακτικών σχημάτων που συμμετείχαν στον προηγούμενο διαγωνισμό για την ανάθεση του συγκεκριμένου έργου, που κρίθηκε άγονος, όπου βασικό ρόλο είχαν κρατήσει οι κατασκευαστικές, με τις εταιρίες ΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ να ηγούνται των δύο σχημάτων τα οποία είχαν μονομαχήσει για την ανάληψη του έργου.

Ο προηγούμενος διαγωνισμός κατέστη άκαρπος μετά την απόσυρση των δύο μονομάχων οι οποίοι εξέφρασαν με τον συγκεκριμένο τρόπο τις αμφιβολίες τους για τη βιωσιμότητα του έργου. Στο πλαίσιο αυτό, τώρα θα πρέπει να αναμένεται η συγκρότηση ισχυρότερων συμμαχιών που θα αναλάβουν τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και εκμετάλλευση του έργου. 

Τα 150 εκατομμύρια ευρώ κόστος που θα προέλθουν από ιδιωτικές επενδύσεις, χωρίς καμία συμμετοχή ή εγγύηση του κράτους, δημιουργούν την ανάγκη για ισχυρή κεφαλαιακή βάση του σχήματος που θα αναλάβει το έργο.

Οι υποψήφιοι έχουν διάστημα δύο μηνών να καταθέσουν το ενδιαφέρον, αφού ως καταληκτική ημερομηνία έχει οριστεί η 20ή Σεπτεμβρίου. Κριτήριο κατακύρωσης του διαγωνισμού θα αποτελέσει η μεγαλύτερη οικονομική προσφορά, ενώ ο ανάδοχος θα αναλάβει την εκμετάλλευση και τη λειτουργία του εμπορευματικού κέντρου για περίοδο 40 ετών.

Σε τρεις φάσεις η κατασκευή

Η διάρκεια κατασκευής διαιρείται σε τρεις περιόδους:

-Περίοδος Τ1 με διάρκεια 18 μηνών από την έναρξη ισχύος της παραχώρησης, στην οποία θα κατασκευαστούν και θα λειτουργήσουν κατ' ελάχιστον κτίρια που αντιστοιχούν σε ποσοστό 20%.

-Περίοδος Τ2 με διάρκεια 60 μηνών από την έναρξη ισχύος της παραχώρησης, στην οποία θα κατασκευαστούν και θα λειτουργήσουν συνολικά κατ' ελάχιστον κτίρια που αντιστοιχούν σε ποσοστό 90%.

-Περίοδος Τ3 (προαιρετική) με διάρκεια 5 ετών από την ολοκλήρωση της περιόδου Τ2, στην οποία θα είναι δυνατή η κατασκευή και η λειτουργία των υπολειπόμενων τετραγωνικών μέτρων αποθηκών που επιτρέπουν οι όροι δόμησης.

Τέλος, το οικονομικό αντάλλαγμα του παραχωρησιούχου προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ θα περιλαμβάνει: ποσοστό επί του κύκλου εργασιών της εταιρίας παραχώρησης, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν θα μπορεί να είναι μικρότερο από το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα που θα προσφερθεί, καθώς και μεταβίβαση του 15% των μετοχών της εταιρίας παραχώρησης μετά την ολοκλήρωση των κατασκευών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v