ΥΠΕΚΑ: Άνω του 1 δισ. τα έργα αλλαγής της Αθήνας

Κεφάλαια άνω του 1 δισ. ευρώ θα χρειαστεί το υπουργείο Περιβάλλοντος προκειμένου να υλοποιήσει το φιλόδοξο πρόγραμμα έργων και παρεμβάσεων που θα αλλάξουν την εικόνα της Αθήνας και του λεκανοπεδίου Αττικής.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
ΥΠΕΚΑ: Άνω του 1 δισ. τα έργα αλλαγής της Αθήνας
Κεφάλαια άνω του 1 δισ. ευρώ θα χρειαστεί να εξασφαλίσει από εθνικούς, κοινοτικούς και ιδιωτικούς πόρους αλλά και από χρηματοδοτήσεις της ΕΤΕπ το υπουργείο Περιβάλλοντος προκειμένου να υλοποιήσει το φιλόδοξο πρόγραμμα έργων και παρεμβάσεων που θα αλλάξουν την εικόνα της Αθήνας και του λεκανοπεδίου Αττικής και θα αναβαθμίσουν την ποιότητα ζωής των πολιτών.

Τα σχεδιαζόμενα έργα αφορούν σε πεζοδρομήσεις οδικών αξόνων, σε αναπλάσεις πλατειών και ολόκληρων περιοχών (π.χ. λιμενοβιομηχανική ζώνη Δραπετσώνας - Κερατσινίου), σε αξιοποίηση ελεύθερων χώρων (έκταση Ελληνικού, Ελαιώνας, πάρκο Γουδί κ.ά.), σε κυκλοφοριακές αλλά και σε πολεοδομικές παρεμβάσεις (μονοδρομήσεις οδών, ενοποίηση οικοδομικών τετραγώνων) που θα υλοποιηθούν ή τουλάχιστον θα δρομολογηθούν εντός της επόμενης πενταετίας.

Το πρώτο έργο του προγράμματος «Αθήνα - Αττική 2014» που παρουσίασε χθες η υπουργός Περιβάλλοντος κ. Τίνα Μπιρμπίλη, έχει να κάνει με την ανάπλαση της περιοχής της πλατείας Θεάτρου που θεωρείται σήμερα ως η πλέον υποβαθμισμένη γειτονιά στην καρδιά της πρωτεύουσας.

Η δημοπράτηση του έργου θα γίνει εντός του Ιουνίου και το κόστος θα ανέλθει στα 2 εκατ. ευρώ. Τον Σεπτέμβριο θα ακολουθήσει η δημοπράτηση των έργων ανάπλασης των πλατειών Αγίου Παντελεήμονα και Αγίου Νικολάου Αττικής, συνολικού ύψους 6 εκατ. ευρώ.

Τον Σεπτέμβριο ή το αργότερο τον Οκτώβριο το υπουργείο Περιβάλλοντος σχεδιάζει να δημοπρατήσει ένα σημαντικό έργο και συγκεκριμένα αυτό της πεζοδρόμησης της οδού Βασιλίσσης Όλγας, με προϋπολογισμό 4 εκατ. ευρώ.

Από την πεζοδρομημένη της οδού Βασιλίσσης Όλγας θα διέρχεται το τραμ και προσωρινά το τρόλεϊ.

Εκτός της οδού Βασιλίσσης Όλγας, το ΥΠΕΚΑ προωθεί την πεζοδρόμηση και της οδού Πανεπιστημίου απ’ όπου θα διέρχεται μόνο το τραμ, το οποίο μάλιστα θα συνεχίζει την πορεία και επί της οδού Πατησίων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η οδός Πατησίων, σύμφωνα πάντα με το πρόγραμμα «Αθήνα - Αττική 2014» θα μονοδρομηθεί. Το ίδιο θα γίνει και στην οδό Αχαρνών, ώστε να βελτιωθούν οι κυκλοφοριακές συνθήκες στο κέντρο της πόλης. Επισημαίνεται ότι στόχος του υπουργείου είναι να ενισχυθεί ο ρόλος των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και δη εκείνων της σταθερής τροχιάς αλλά και του ποδηλάτου για τις μετακινήσεις στη πόλη. Αντίθετα θα αποθαρρυνθούν οι πολίτες να χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους.

Ενοποίηση οικοδομικών τετραγώνων

Μεταβολές στην κυκλοφορία των οχημάτων αναμένεται να επιφέρει και η σχεδιαζόμενη ενοποίηση μικρών οικοδομικών τετραγώνων. Οι δρόμοι που σήμερα χωρίζουν τα οικοδομικά τετράγωνα θα μετατραπούν σε χώρους πρασίνου και περιπάτου, με απαγόρευση κυκλοφορίας αυτοκινήτων. Στις παρεμβάσεις του προγράμματος περιλαμβάνονται, επίσης, η δημιουργία πράσινων στεγών στις πολυκατοικίες, αλλά και η ζωγραφική - graffiti στις «τυφλές» όψεις των κτιρίων.

Επιπλέον, θα αναδειχτεί ο αρχαιολογικός χώρος της Ακαδημίας Πλάτωνος και θα αναβαθμιστεί ο άξονας της οδού Πειραιώς. Ο άξονας αυτός θα χρησιμοποιηθεί με τρόπο που να συνδέει το κέντρο της Αθήνας με εκείνο της πόλης του Πειραιά, για τα οποία θα γίνει προσπάθεια ώστε να επιστρέψουν σταδιακά οι κάτοικοί τους.

Προώθηση μεγάλων αναπλάσεων και επενδύσεων

Σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος, τα χρήματα που θα απαιτηθούν για τα πρώτα έργα (αναπλάσεις πλατειών, πεζοδρομήσεις) θα ανέλθουν στα 25 - 30 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, για παρεμβάσεις μεγάλης κλίμακας, όπως π.χ. αυτή του Φαληρικού Όρμου που θα ακολουθήσουν, θα απαιτηθούν πολύ περισσότερα κεφάλαια.

Σημειώνεται ότι για το συγκεκριμένο έργο μόνο θα χρειαστεί να επενδυθούν περί τα 150 εκατ. ευρώ. Σημαντικές θα είναι, επίσης, οι επενδύσεις για την ανάδειξη και την αξιοποίηση του Ελαιώνα όπου εκτός των χώρων πρασίνου σχεδιάζεται να αναπτυχθούν και μια σειρά από οικονομικές δραστηριότητες καθώς και η ανάπλαση της λιμενοβιομηχανικής ζώνης της Δραπετσώνας.

Ειδικά για την τελευταία, καθοριστική στη χρηματοδότηση του project θα είναι η συμβολή των μεγαλοϊδιοκτητών της περιοχής (ΟΛΠ, Εθνική Τράπεζα, ΑΓΕΤ Ηρακλής, BP). Σε ότι αφορά στην έκταση του παλαιού αεροδρομίου στο Ελληνικό, το υπουργείο δεν προτίθεται να παραχωρήσει μέρος του ακινήτου σε επενδυτές για ιδιωτική πολεοδόμηση και ανέγερση κατοικιών -ξενοδοχειακών μονάδων, αλλά έχει επιλέξει να αναπτύξει -εκτός του πρασίνου- δραστηριότητες αναψυχής και αθλητισμού.

Μεταξύ αυτών εξετάζει το ενδεχόμενο δημιουργίας ενυδρείου σε τμήμα της έκτασης. Μητροπολιτικά πάρκα θα γίνουν επίσης στο Γουδί και στα Ιλίσια, ενώ θα αναβαθμιστεί το πάρκο Αντώνης Τρίτσης.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v