Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αεροδρόμια: Προσγείωση στο... χρηματιστήριο

Η καλύτερη εκμετάλλευση του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών αλλά και η αξιοποίηση των 40 περιφερειακών αεροδρομίων περιλαμβάνονται μεταξύ των βασικών στόχων του σχεδίου για τις αποκρατικοποιήσεις.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Αεροδρόμια: Προσγείωση στο... χρηματιστήριο
Η καλύτερη εκμετάλλευση του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών αλλά και η αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων περιλαμβάνονται μεταξύ των βασικών στόχων του σχεδίου για αποκρατικοποιήσεις.

Δεν είναι η πρώτη φορά που σχεδιάζεται η καλύτερη αξιοποίηση του δυναμικού των αεροδρομίων τα οποία διαθέτει η χώρα μας και είναι εξαιρετικά μεγάλο λόγω των ιδιαίτερων γεωγραφικών χαρακτηριστικών της. Τέτοια σχέδια και μάλιστα μεγαλεπήβολα, τα οποία προέβλεπαν αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων με τη σύμπραξη ιδιωτών, έχουν παρουσιαστεί και κατά το παρελθόν, ωστόσο παρέμειναν σε επίπεδο σχεδιασμών, γεγονός που καταδεικνύει ότι πρόκειται για ένα εγχείρημα ιδιαίτερα δύσκολο.

Στο χρηματιστήριο ο ΔΑΑ

Ξεχωριστή περίπτωση, βέβαια, αποτελεί το αεροδρόμιο της Αθήνας, το οποίο και στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της κυβέρνησης εξετάζεται ξεχωριστά. Για το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», όπου το Δημόσιο ελέγχει το 55%, το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει τη χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και στην εισφορά της συμμετοχής του Δημοσίου σε εταιρίες συμμετοχών ή και στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Πρόκειται για ένα σχέδιο που, όπως έσπευσε να διευκρινίσει ο υπουργός Οικονομικών, προχωρά σε συνεργασία με τη γερμανική εταιρία Hochtief, η οποία είναι ο έτερος μεγαλομέτοχος του αεροδρομίου.

Το πλέον πιθανό σενάριο σε περίπτωση εισαγωγής της εταιρίας στο χρηματιστήριο είναι ότι το Δημόσιο θα θελήσει να διατηρήσει τη συμμετοχή του σε επίπεδα λίγο υψηλότερα από το 33%. Άδηλο πάντως είναι το χρονικό διάστημα για το οποίο θα επεκταθεί η υφιστάμενη σύμβαση.

Παλιό αίτημα της Hochtief η παράταση της σύμβασης

Η χρονική επέκταση της σύμβασης είναι ένα αίτημα που από την πλευρά της γερμανικής εταιρίας έχει τεθεί εδώ και αρκετά χρόνια, με προσφερόμενο αντάλλαγμα τη συμφωνία της ώστε το αεροδρόμιο της Αθήνας να εισαχθεί στο χρηματιστήριο.

Ο σχεδιασμός αυτός δεν προχώρησε καθώς η διαπραγμάτευση ανάμεσα στις δύο πλευρές δεν ολοκληρώθηκε. Η γερμανική εταιρία έχει ζητήσει την επέκταση της σύμβασης για 20 ή και περισσότερα χρόνια, ενώ η αντιπρόταση του Δημοσίου ήταν για επέκταση πολύ μικρότερης διάρκειας.

Επίσης, η Hochtief κατά τις προηγούμενες συζητήσεις δεν εμφανιζόταν διατεθειμένη, έπειτα από πιθανή μείωση του ποσοστού της λόγω εισαγωγής στο χρηματιστήριο, να διαφοροποιηθεί και η υφιστάμενη ισορροπία δυνάμεων στη συγκρότηση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρίας, όπου το Δημόσιο διορίζει 4 μέλη, όσα και η Hochtief, ενώ ένα μέλος του Δ.Σ. τοποθετείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Ιδιώτες και στα 40 περιφερειακά αεροδρόμια

Ο κυβερνητικός σχεδιασμός προβλέπει επίσης και την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Ο υπουργός Οικονομικών παρουσιάζοντας τα σχέδια αυτά έκανε λόγο για μεγάλη τομή, η οποία, όπως ήδη αναφέραμε, έχει επιχειρηθεί και στο παρελθόν, χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας ανέρχονται σε 40 και τα ειδικότερα χαρακτηριστικά τους είναι πολύ διαφορετικά, αφού εντελώς διαφορετικές είναι οι προοπτικές και άρα οι δυνατότητες εκμετάλλευσης για το αεροδρόμιο π.χ. του Ηρακλείου ή της Θεσσαλονίκης και εντελώς διαφορετικές π.χ. για το αεροδρόμιο των Κυθήρων.

Στα 40 αυτά αεροδρόμια της χώρας το ελληνικό δημόσιο ελέγχει το 100%, χωρίς όμως να υπάρχει οποιαδήποτε εταιρική δομή. Το σχέδιο προβλέπει ότι για τα αεροδρόμια αυτά θα προχωρήσουν συμβάσεις παραχώρησης των δικαιωμάτων διαχείρισης επιμέρους ή ομάδων αεροδρομίων, ενώ υπάρχει και η πρόβλεψη για εισαγωγή στη χρηματιστηριακή αγορά.

Ο ακριβής τρόπος θα καθοριστεί έπειτα από μελέτη, αφού τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε αεροδρομίου είναι πολύ διαφορετικά. Η ομαδοποίηση των αεροδρομίων πάντως έχει στόχο να μπουν ιδιώτες σε όλα τα αεροδρόμια. Με τον τρόπο αυτόν ένας ιδιώτης για να μπει στη διαχείριση του αεροδρομίου που τον ενδιαφέρει θα πρέπει να μπει υποχρεωτικά και σε κάποιο μικρότερο. Με τη λύση αυτή κοντά στα αεροδρόμια-φιλέτα θα αξιοποιηθούν και αυτά που έχουν πολύ χαμηλή επιβατική κίνηση, για τα οποία το ενδιαφέρον των ιδιωτών εκτιμάται ότι θα είναι από περιορισμένο έως ανύπαρκτο.

Κίνηση στο «Ελ. Βενιζέλος» τον μήνα Απρίλιο

Η τέφρα του ιρλανδικού ηφαιστείου, που τον περασμένο Απρίλιο κάλυψε την Ευρώπη, μπορεί να μην έφτασε στη χώρα μας, ωστόσο άφησε, όπως ήταν αναμενόμενο, τα σημάδια της στην κίνηση του αεροδρομίου της Αθήνας.

Η εξέλιξη της κίνησης στον αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος» κατά τη διάρκεια του Απριλίου επηρεάστηκε σημαντικά από τα προβλήματα στις αερομεταφορές στην Ευρώπη, λόγω της ηφαιστειακής τέφρας.

Η επιβατική κίνηση παρουσίασε συνολικά μείωση της τάξης του 8%, πτώση που ήταν όμως σημαντικά περιορισμένη σε σχέση με αυτήν των μεγάλων ευρωπαϊκών αεροδρομίων (-16%).

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Απρίλιος, παρότι ήταν ο μήνας του Πάσχα, που συνεπάγεται αυξημένη επιβατική κίνηση, εντούτοις ήταν ο πρώτος μήνας από την αρχή του χρόνου όπου η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου της Αθήνας κατέγραψε υποχώρηση. Για την περίοδο Ιανουαρίου - Απριλίου, η επιβατική κίνηση του ΔΑΑ παρουσίασε άνοδο της τάξης του 4%, κατατάσσοντας την Αθήνα στη 2η θέση ανάμεσα στα μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια ως προς την αύξηση της επιβατικής κίνησης, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να έχει αρνητικό πρόσημο (-2%).

Κατά τη διάρκεια του Απριλίου σαφώς μειωμένος ήταν και ο αριθμός των πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν από και προς το αεροδρόμιο της Αθήνας. Λόγω των προβλημάτων που προκάλεσε η ηφαιστειακή τέφρα, ο αριθμός των πτήσεων παρουσίασε συνολικά μείωση της τάξης του 7%, πτώση σημαντικά περιορισμένη σε σχέση με αυτήν των μεγάλων ευρωπαϊκών αεροδρομίων (-15%).

Παρά την αρνητική εξέλιξη του Απριλίου, συνολικά για τους τέσσερις πρώτους μήνες του έτους το αεροδρόμιο παρουσίασε άνοδο της τάξης του 2% σε σύγκριση με τα αντίστοιχα επίπεδα του 2009. Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας είναι το μοναδικό μεγάλο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο με άνοδο στον αριθμό των πτήσεων για την περίοδο Ιανουαρίου - Απριλίου, με τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο να βρίσκεται στο επίπεδο του -6%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v