Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η ατζέντα αποκρατικοποιήσεων - αλλαγές σε περαίωση

Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ, η τύχη του 8,2% στα ΕΛΠΕ και η εισαγωγή μίας εταιρίας στη Σοφοκλέους συνιστούν τις άμεσες προτεραιότητες του κυβερνητικού προγράμματος αποκρατικοποιήσεων έως το τέλος του 2004. Οι σκέψεις για τον ΟΤΕ. Οι πιθανές αλλαγές για ”ελάχιστη δόση” - ”κατώτατο όριο” για την περαίωση των ανέλεγκτων χρήσεων.

Η ατζέντα αποκρατικοποιήσεων - αλλαγές σε περαίωση
της Έλενας Λάσκαρη

Για το επόμενο έτος μετατίθεται η αποκρατικοποίηση των ”βαριών χαρτιών” των αποκρατικοποιήσεων και σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Οικονομίας έως το τέλος του έτους ο μέχρι σήμερα σχεδιασμός αφορά σε κινήσεις μόνο για τη ΔΕΠΑ, τα ΕΛΠΕ και την εταιρία επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία που είναι θυγατρική της Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου.

Τα προσδοκώμενα έσοδα για φέτος δεν ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ, έναντι 3 δισ. ευρώ που έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό, εξέλιξη που δυσχεραίνει και τις προσπάθειες αποκλιμάκωσης του δημοσίου χρέους.

Όμως όπως επανειλημμένα έχει τονίσει ο Γ. Αλογοσκούφης, ”η λογική των αποκρατικοποιήσεων δεν θα είναι ταμειακή”.

Με βάση τα μέχρι σήμερα δεδομένα, το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων έως το τέλος του 2004, όπως ανέφερε στο euro2day.gr υψηλόβαθμο στέλεχος του Υπουργείου Οικονομίας, στοχεύει:

α/ στην ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για την πώληση του 35% της ΔΕΠΑ στην ισπανική Gaz Natural. Οι διαπραγματεύσεις, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκονται σε καλό στάδιο και κινούνται στο πλαίσιο του διαγωνισμού και του προσυμφώνου που είχε υπογράψει η προηγούμενη κυβέρνηση με τους Ισπανούς, με οριακές διαφοροποιήσεις.

Όπως αναφέρει αρμόδιο στέλεχος του υπουργείου, δεν μπορεί να υπάρξουν μεγάλες αλλαγές στο περιεχόμενο του προσυμφώνου γιατί κάτι τέτοιο θα προϋπέθετε τη διενέργεια νέου διαγωνισμού.

β/ Στη διάθεση ποσοστού 8,2% του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΛΠΕ. Στις 28 Ιουλίου λήγει το μετατρέψιμο ομολογιακό δάνειο και έχει ήδη αποφασιστεί η αποπληρωμή του από το δημόσιο με την καταβολή 423 εκατ. ευρώ.

Το 8,2% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας που θα περιέλθει εκ νέου στον έλεγχο του δημοσίου σχεδιάζεται να διατεθεί έως το τέλος του έτους χωρίς να έχει οριστικοποιηθεί η διαδικασία.

”Μπορεί να γίνει με δημόσια εγγραφή, με Book Building, ή και να πωληθεί στον Όμιλο Λάτση που έχει εκδηλώσει σχετικό ενδιαφέρον και κατέχει και τη σχετική option” τονίζει κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου.

γ/ στην εισαγωγή της εταιρίας επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία που έχει ιδρύσει η ΚΕΔ στο Χρηματιστήριο σε ποσοστό 25%. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι σχετικές προετοιμασίες και τα προσδοκώμενα έσοδα ανέρχονται σε 150 εκατ. ευρώ.

Πέραν των εσόδων, η ηγεσία του υπουργείου εκτιμά ότι με την κίνηση αυτή μπορεί να πυροδοτήσει εξελίξεις στην αγορά ακινήτων για την πορεία της οποίας μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες διατυπώνεται έντονος προβληματισμός.

Όσον αφορά στο πρόγραμμα αξιοποίησης των Ολυμπιακών Ακινήτων, μέχρι στιγμής δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση και οι εξελίξεις θα πρέπει να αναμένονται το επόμενο έτος.

Στο τέλος του μήνα όμως λήγει και το ομολογιακό δάνειο του ΟΤΕ, το οποίο επίσης θα καλύψει το δημόσιο καταβάλλοντας 537 εκατ. ευρώ. Για το πακέτο μετοχών ύψους 2,97% που θα περιέλθει στον έλεγχο του δημοσίου, δεν υπάρχει επί του παρόντος κανένας σχεδιασμός.

Σύμφωνα με το ίδιο στέλεχος του υπουργείου ”οι όποιες κινήσεις στον ΟΤΕ δεν θα πρέπει να αναμένονται πριν από τουλάχιστον ένα δωδεκάμηνο, καθώς προτεραιότητα δίνεται στη μείωση του λειτουργικού κόστους του Οργανισμού”.

Την ίδια στιγμή, οι έντονες αντιδράσεις, αλλά και το ενδεχόμενο μειωμένης προσέλευσης άρα και εσόδων, στο πλαίσιο της ρύθμισης για τις εκκρεμείς υποθέσεις της περιόδου 1999-2002, εξαναγκάζουν την ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών σε διορθωτικές κινήσεις.

Πιο συγκεκριμένα, κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου άφηνε χθες ανοιχτό το ενδεχόμενο μείωσης τόσο των ελάχιστων πρόσθετων φόρων ανά χρήση για την περαίωση, όσο και μείωσης του ελάχιστου ποσού της μηνιαίας δόσης.

Οι αλλαγές αναμένονται στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου στη Βουλή και θα αφορούν:

α/ στο ύψος της δόσης. Με τη σημερινή της μορφή η ρύθμιση προβλέπει ότι για οφειλές έως 50.000 ευρώ ο φορολογούμενος μπορεί να εξοφλήσει έως και σε 12 μηνιαίες δόσεις, κάθε μία από τις οποίες όμως δεν μπορεί να είναι κάτω των 1.000 ευρώ.

Το ποσό κρίνεται ”υπερβολικό” ακόμα και από κορυφαία στελέχη του υπουργείου Οικονομίας που αναγνωρίζουν ”σφάλμα” και προτίθενται να χαμηλώσουν τον πήχη. Για οφειλές άνω των 50.000 ευρώ, χωρίς όριο δόσης οι φορολογούμενοι μπορούν να εξοφλήσουν έως και σε 18 μηνιαίες δόσεις.

Όσον αφορά στο ελάχιστο ποσό φόρου ανά χρήση, η ρύθμιση προβλέπει ελάχιστο ποσό φόρου περαίωσης χρήσης τα 250 ευρώ για υπόχρεους με βιβλία Α΄ κατηγορίας, τα 500 ευρώ για υπόχρεους με βιβλία Β΄ κατηγορίας και το δύο τοις χιλίοις των ακαθάριστων εσόδων τους για φορολογούμενους με βιβλία τρίτης κατηγορίας.

Δεδομένο θεωρείται ότι θα μειωθεί το ελάχιστο των 500 ευρώ, ενώ δεν αποκλείονται μειώσεις των ελάχιστων ποσών και για τις υπόλοιπες κατηγορίες φορολογουμένων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως επισημαίνει η ΓΣΕΒΕΕ, το ελάχιστο ποσό φόρου που καλούνται να καταβάλλουν οι μικρομεσαίοι είναι 2,8 φορές υψηλότερο έναντι του αντίστοιχου της περαίωσης των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων της περιόδου 1993-1998 που είχε υλοποιήσει η προηγούμενη κυβέρνηση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v