Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ:Έπεσαν τα έσοδα, αυξάνονται τα διόδια

Θύμα της κρίσης έχει πέσει το μεγαλύτερο και πλέον προσοδοφόρο έργο παραχώρησης της χώρας, αυτό της Αττικής Οδού. Εμπλοκή στη μεταβίβαση του ποσοστού της ΑΤΤΙΚΑΤ.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ:Έπεσαν τα έσοδα, αυξάνονται τα διόδια
Θύμα της κρίσης έχει πέσει το μεγαλύτερο και πλέον προσοδοφόρο έργο παραχώρησης της χώρας, αυτό της Αττικής Οδού.

Κατά το πρώτο τετράμηνο του 2010, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η εταιρία διαχείρισης του αυτοκινητοδρόμου, ο αριθμός των διελεύσεων οχημάτων και κατά συνέπεια τα έσοδα από την είσπραξη διοδίων εμφάνισαν μείωση της τάξεως του 5%.
 
Αξίζει να σημειωθεί πως είναι η πρώτη φορά στα δέκα χρόνια λειτουργίας της Αττικής Οδού όπου καταγράφεται πτώση της κυκλοφορίας, γεγονός που αποδίδεται από τους επικεφαλής της εταιρίας διαχείρισης στην οικονομική κρίση και ιδιαίτερα στην αύξηση της τιμής των καυσίμων, που έχει οδηγήσει σε περιορισμό των μετακινήσεων με το αυτοκίνητο.

Μάλιστα, τα στελέχη της Αττικής Οδού δεν αποκλείουν η ποσοστιαία μείωση των διελεύσεων να διευρυνθεί σταδιακά, δεδομένου ότι επίκειται νέα φορολογική επιβάρυνση των καυσίμων και περαιτέρω συρρίκνωση των εισοδημάτων.

Υπενθυμίζεται ότι το 2009 καταγράφηκε αύξηση της τάξεως του 2,5% στον μέσο ημερήσιο αριθμό διέλευσης οχημάτων στην Αττική Οδό, με αποτέλεσμα από τα 300.000 οχήματα που χρησιμοποιούσαν το 2008 καθημερινά τον αυτοκινητόδρομο ο αντίστοιχος αριθμός να διαμορφωθεί πέρυσι στα 308.000 οχήματα.
 
Πάντως, θα πρέπει να αναφερθεί ότι τα 308.000 οχήματα είναι και ο ανώτερος αριθμός που μπορεί να εξυπηρετήσει χωρίς προβλήματα η Αττική Οδός σε καθημερινή βάση.

Αυξάνεται η τιμή του διοδίου λόγω ΦΠΑ

Πάντως, μέρος των απωλειών που θα υπάρξουν στα έσοδα από τη μείωση της κυκλοφορίας στην Αττική Οδό θα αναπληρωθεί από ενδεχόμενη αύξηση της τιμής του διοδίου. Επισημαίνεται ότι τα διόδια στον αυτοκινητόδρομο παραμένουν σταθερά εδώ και τέσσερα χρόνια.

Η εταιρία διαχείρισης επεδίωξε στις αρχές του έτους να αναπροσαρμόσει το κόστος διέλευσης, αλλά δεν απέσπασε τη σύμφωνη γνώμη του υπουργείου Υποδομών - Μεταφορών και έτσι υπαναχώρησε. Μάλιστα, αποφάσισε να απορροφήσει την αύξηση του ΦΠΑ κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες τον περασμένο Μάρτιο και να μη μετακυλίσει το επιπλέον κόστος στους χρήστες της Αττικής Οδού.
 
Ωστόσο, πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν θα συμβεί το ίδιο και με τη νέα αύξηση του ΦΠΑ από 21% σε 23% από την 1η Ιουλίου 2010. Έτσι, κατά πάσα πιθανότητα το ύψος του διοδίου θα αυξηθεί κατά περίπου πέντε λεπτά του ευρώ όσον αφορά στα τέλη που καταβάλλουν τα επιβατηγά αυτοκίνητα και που σήμερα ανέρχονται στα 2,70 ευρώ.

Εμπλοκή στη μεταβίβαση του ποσοστού της Αττικάτ

Εν τω μεταξύ, σε εκκρεμότητα εξακολουθεί να βρίσκεται το ζήτημα της μεταβίβασης του 9,9% της Αττικής Οδού που ελέγχει η Αττικάτ, παρά την ουσιαστική συμφωνία που -με βάση πληροφορίες - έχει επέλθει ανάμεσα στην εταιρία συμφερόντων Παναγιώτη Πανούση και τους δύο άλλους εταίρους του έργου, και συγκεκριμένα τους ομίλους Ελλάκτωρ και J&P Άβαξ.

Η συναλλαγή δεν μπορεί να γίνει άμεσα γιατί υπάρχουν αρκετά θέματα που πρέπει να διευθετηθούν (όπως π.χ. εκκρεμότητες της Αττικάτ με τους πιστωτές της), ώστε να μη μεταφερθούν προβλήματα στους ομίλους που θα αποκτήσουν το 9,9% του έργου. Πάντως, εκτιμάται ότι σύντομα τα ζητήματα αυτά θα διευθετηθούν και η πώληση θα ολοκληρωθεί.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v