"Κλειδώνει" στην Cosco το Θριάσιο;

Τον δρόμο, διά της πλαγίας οδού, για την είσοδο ιδιωτών στον ΟΣΕ ανοίγει η προκήρυξη από τη ΓΑΙΑΟΣΕ του διαγωνισμού για την κατασκευή και εκμετάλλευση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Κλειδώνει στην Cosco το Θριάσιο;
Τον δρόμο, διά της πλαγίας οδού, για την είσοδο ιδιωτών στον ΟΣΕ ανοίγει η προκήρυξη από τη ΓΑΙΑΟΣΕ του διαγωνισμού για την κατασκευή και εκμετάλλευση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο.

Έπειτα από έτη καθυστερήσεων, παλινωδιών και ανατροπών, φαίνεται ότι έχει έρθει το πλήρωμα του χρόνου για τη δημιουργία και στη χώρα μας ενός εμπορευματικού κέντρου εφάμιλλου με αυτά άλλων ευρωπαϊκών χωρών, που θα μπορεί να παρέχει υπηρεσίες υψηλού επιπέδου στους χρήστες του.

Από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών - Μεταφορών δίνεται ιδιαίτερη σημασία στην επιτυχή έκβαση του επικείμενου διαγωνισμού, αφού σε διαφορετική περίπτωση η Ελλάδα θα βρεθεί, για μία ακόμη φορά, υπόλογη έναντι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προς την οποία θα κληθεί να επιστρέψει κονδύλια με τα οποία η Ε.Ε. έχει χρηματοδοτήσει υποδομές που κρίνονται απαραίτητες για τη λειτουργία ενός σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου.

Η σιωπηρή παράταση, που όπως ανέφερε χθες ο κ. Ρέππας έχει δώσει η Ε.Ε., έχει ορίζοντα λήξης το τέλος του έτους και στο εναπομείναν διάστημα θα πρέπει οι διαδικασίες για τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου από ιδιώτες να έχουν προχωρήσει σε τέτοιον βαθμό που να εξασφαλίζεται η υλοποίησή του.

Στην Ελλάδα ο πρόεδρος της Cosco

Μάλιστα, στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός Υποδομών κ. Δ. Ρέππας γνωστοποίησε ότι την επόμενη Πέμπτη 20 Μαΐου θα έχει συνάντηση με τον επικεφαλής της κινεζικής εταιρίας Cosco, κ. Wei Jiafu, ο οποίος θα βρίσκεται στην Ελλάδα το διάστημα από τις 18 έως τις 22 Μαΐου προσκεκλημένος του διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς κ. Ανωμερίτη.

Η κινεζική εταιρία έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για συμμετοχή στο project του εμπορευματικού κέντρου καθώς η παρουσία της εκεί θα της εξασφαλίσει διέξοδο για τα εμπορεύματα που διαχειρίζεται στο λιμάνι του Πειραιά. Μάλιστα, είναι εξαιρετικά πιθανό ότι η Cosco και ο ΟΛΠ που είναι ήδη συνεταίροι στο λιμάνι του Πειραιά, συνδιαχειριζόμενοι τον δεύτερο προβλήτα του λιμανιού, να συμπράξουν και στην περίπτωση του εμπορευματικού κέντρου για το οποίο και οι δύο έχουν δηλώσει την επιθυμία παρουσίας τους.

Εξάλλου, η έξοδος σε ένα σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο και η σύνδεση με οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα αποτελεί προϋπόθεση για την καλή λειτουργία του λιμανιού.

Το σχέδιο του ΟΛΠ για το εμπορευματικό

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΟΛΠ, στον διαγωνισμό για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο θα συμμετάσχει η θυγατρική Εταιρία Συνδυασμένων Μεταφορών και Διαχείρισης Εμπορευμάτων Α.Ε. (LOGISTICS ΟΛΠ Α.Ε.).

Η μορφή της συμμετοχής θα εξαρτηθεί από τη συμφωνία που θα υπάρξει με τους συμπράττοντες, ωστόσο αυτή θα γίνει είτε με τη συμμετοχή της σε κοινοπρακτικό εταιρικό σχήμα είτε απευθείας, αφού προηγουμένως εισέλθουν στο μετοχικό της κεφάλαιο οι συνεργάτιδες εταιρίες.

Στην περίπτωση της κοινοπραξίας η Logistics ΟΛΠ θα συμμετάσχει στο σχήμα με ποσοστό μεταξύ 20% και 49% ώστε να λάβει και χρηματοδότηση στο πλαίσιο του αναπτυξιακού νόμου. Στην περίπτωση της εισόδου άλλων εταιριών στο μετοχικό κεφάλαιο της θυγατρικής του ΟΛΠ η συμμετοχή του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς θα είναι έως και 49% του μετοχικού κεφαλαίου.

Ο σχεδιασμός του ΟΛΠ προβλέπει τη συμμετοχή στο σχήμα εταιριών διακίνησης και διαχείρισης containers, μεταφορικών εταιριών αλλά και κατασκευαστικής εταιρίας.

Απαραίτητη η συμμετοχή ισχυρού παίκτη

Το κόστος της επένδυσης για την πλήρη ανάπτυξη του έργου, που τοποθετείται στα 150 εκατομμύρια ευρώ και η υποχρέωση του αναδόχου να καλύψει το σύνολο της δαπάνης με ίδια κεφάλαια ή δανεισμό, χωρίς χρηματοδότηση από κονδύλια της Ε.Ε. ή του Δημοσίου καθιστούν απόλυτη ανάγκη την ύπαρξη ενός σχήματος με κεφαλαιακή επάρκεια, ικανού να αναλάβει την εκτέλεση του έργου.

Εξάλλου, δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι ο προηγούμενος διαγωνισμός, που κηρύχθηκε άγονος το καλοκαίρι του 2009, οδηγήθηκε στο αποτέλεσμα αυτό μετά την απόσυρση του ενός κοινοπρακτικού σχήματος λόγω αμφιβολιών για τη βιωσιμότητα της επένδυσης και την άρνηση του άλλου σχήματος ,για τους ίδιους λόγους, να καταθέσει τις απαιτούμενες εγγυητικές επιστολές.

Η λειτουργία του εμπορευματικού κέντρου τοποθετείται χρονικά στο 2013, ενώ πρόκειται για έργο με βαθιά προοπτική καθώς προβλέπονται επιπλέον φάσεις ανάπτυξης.

Το έργο θα υλοποιηθεί σε έκταση 600 στρεμμάτων (από την έκταση των 2.200 στρεμμάτων που ανήκει στη ΓΑΙΑΟΣΕ), στην οποία θα μπορούν να αναπτυχθούν στεγασμένες εγκαταστάσεις 240 στεμμάτων.

Απαραίτητη η απόδειξη της δυνατότητας χρηματοδότησης

Η υψηλότερη οικονομική προσφορά θα είναι το κριτήριο κατακύρωσης του διαγωνισμού, ενώ η τεχνική προσφορά δεν θα έχει βαρύτητα στην κατακύρωση του έργου αφού κρίνεται ότι πρόκειται για κατασκευές εξαιρετικά απλές που δεν απαιτούν ιδιαίτερη τεχνογνωσία.

Οι διαγωνιζόμενοι βέβαια για να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό θα υποβάλουν τεχνική και επιχειρηματική πρόταση, χωρίς όμως αυτή να αποτελεί κριτήριο αξιολόγησης. Επίσης, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν με την προσφορά τους τραπεζική επιστολή δανειακής υποστήριξης, με την οποία θα προκύπτει ότι έχουν λάβει αρχική έγκριση χρηματοδότησης.

Οι οικονομικές προσφορές θα αξιολογηθούν σταθμίζοντας το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα σε ποσοστό 70% και το προσφερόμενο ποσοστό επί του κύκλου εργασιών σε ποσοστό 30%.

Το οικονομικό αντάλλαγμα του παραχωρησιούχου προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ θα περιλαμβάνει ελάχιστο ετήσιο αντάλλαγμα αλλά και ποσοστό επί του κύκλου εργασιών της εταιρίας παραχώρησης και το ποσοστό σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο από το ελάχιστο ετήσιο αντάλλαγμα. Επιπλέον, θα μεταβιβαστεί στη ΓΑΙΑΟΣΕ το 15% των μετοχών της εταιρίας παραχώρησης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v