Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τηλεπικοινωνίες: Ζητείται αγοραστής για τα deals

Πόλεμος μέχρις εσχάτων διεξάγεται στην εγχώρια αγορά κινητής τηλεφωνίας, ενώ στη σταθερή τηλεφωνία ο Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών Ελλάδας κινείται σε χαμηλότερες στροφές, αλλά παραμένει ισχυρός.

Τηλεπικοινωνίες: Ζητείται αγοραστής για τα deals
** Τα αναλυτικά στοιχεία για τις προβλεπόμενες οικονομικές επιδόσεις του ΟΤΕ και την ελληνική ευρυζωνική αγορά δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

Tον Δεκέμβριο του 2009, σε συνέντευξη Τύπου που παραχωρήθηκε, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΤΕ κ. Παναγής Βουρλούμης είχε πει πως ο Οργανισμός «δέχεται το ένα χτύπημα μετά το άλλο», θέλοντας να περιγράψει το γεγονός ότι τα νέα από το εξωτερικό περιβάλλον μόνο ευχάριστα δεν ήταν.

Τέσσερις μήνες μετά, οι αναλυτές δικαιώνουν τις απόψεις του κ. Βουρλούμη, προβλέποντας για φέτος μειωμένα έσοδα για τον ΟΤΕ, πτωτικό EBITDA, αλλά αυξημένα καθαρά κέρδη επειδή δεν πρόκειται να επαναληφθεί η περυσινή επιβάρυνση από την έκτακτη φορολογική εισφορά.

Και δεν είναι μόνο η «κάθετη» αντίδραση του υπουργείου Εργασίας στα σχέδια του Οργανισμού για την υλοποίηση προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου με στόχο τη μείωση του λειτουργικού κόστους, αλλά και οι ίδιες οι εξελίξεις στον κλάδο, σε ένα περιβάλλον οικονομικής ύφεσης.

Πόλεμος μέχρις εσχάτων στην κινητή

Το καλοκαίρι του 2009 υπήρχαν αναλυτές που προέβλεπαν υποχώρηση του ανταγωνισμού στην κινητή τηλεφωνία από το δεύτερο τρίμηνο του 2010 και μετά, καθώς θεώρησαν τα φθηνά πακέτα προπληρωμένης ομιλίας που λανσαρίστηκαν την άνοιξη του προηγούμενου έτους συγκυριακή υπόθεση (δανεισμός Wind) και τίποτε περισσότερο.

Αναμφίβολα, οι αναλυτές αυτοί έχουν αλλάξει γνώμη. Σήμερα, ο ανταγωνισμός στην κινητή τηλεφωνία είναι οξύτερος από ποτέ και μάλιστα οι εταιρείες έχουν ξεκινήσει και έναν ανοιχτό διαφημιστικό πόλεμο, όπου συγκρίνουν ονομαστικά τα τιμολόγιά τους με τον ανταγωνισμό!

Η επίθεση από τη Vodafone και τη Wind ήταν τέτοια ώστε το τελευταίο τρίμηνο του 2009 να αποτελέσει το πρώτο τρίμηνο μετά το τέλος του 2006 όπου η Cosmote δεν ήταν πρώτη σε μερίδια αγοράς νέων συνδρομητών.

Η επίθεση βέβαια των δύο εταιρειών δεν έπληξε μόνο την Cosmote, αλλά και ολόκληρο τον κλάδο, καθώς η θυγατρική του ΟΤΕ έχασε μόλις 5,7% σε έσοδα, όταν οι ανταγωνίστριες υποχρεώθηκαν σε ποσοστιαία πτώση εσόδων πολλαπλάσιου μεγέθους!

Το ζήτημα για φέτος είναι ότι, πέρα από τον άγριο πόλεμο στις οθόνες των τηλεοράσεων, και οι τρεις ανταγωνιστές κινητής τηλεφωνίας από τη μια πλευρά κλήθηκαν να επιβαρύνουν τους πελάτες τους με αυξημένο ΦΠΑ και από την άλλη προχώρησαν στο λανσάρισμα προϊόντων «απεριόριστης» ή «σχεδόν απεριόριστης» ομιλίας...

Σταθερή: ποιος θα είναι ο αγοραστής;

Η αγορά της σταθερής τηλεφωνίας, βέβαια, έχει αποδειχτεί πολύ πιο ανθεκτική από αυτήν της κινητής, ωστόσο οι προοπτικές της έχουν αρχίσει να επηρεάζονται και αυτές από τη γενικότερη οικονομική κρίση.

Ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών εντάσσεται στους λεγόμενους υστεροκυκλικούς, δηλαδή σε εκείνους που επηρεάζονται με χρονική υστέρηση, αλλά και ανακάμπτουν με χρονική υστέρηση, σε περιόδους υφέσεων. Αν θεωρήσουμε ότι η κρίση στην ελληνική οικονομία ήρθε το φθινόπωρο του 2008 και πως έχουμε ακόμη μία τριετία ύφεσης μπροστά μας, οι αναλυτές βλέπουν ότι τα δύσκολα στη σταθερή τηλεφωνία είναι περισσότερο μπροστά μας παρά πίσω μας...

Αν σ’ αυτά προσθέσουμε τη σκληρή στάση της Εποπτικής Αρχής («μία από τις πλέον επιθετικές στην Ευρώπη» τη χαρακτηρίζει διεθνής οίκος), αλλά και το γεγονός ότι το μερίδιο του ΟΤΕ στις νέες συνδέσεις υπολείπεται του 50%, διαμορφώνεται και εδώ ένα μάλλον δυσμενές περιβάλλον για τα οικονομικά του Οργανισμού. Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΟΤΕ, η τάση των εσόδων στο πρώτο φετινό τρίμηνο (-7,4% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο) ήταν χειρότερη από αυτήν του τέταρτου τριμήνου του 2009.

Ενδιαφέρον, πάντως, παρουσιάζει η άποψη της Merrill Lynch, η οποία θεωρεί πολύ λογικό να πραγματοποιηθεί συγκέντρωση δυνάμεων στον χώρο της σταθερής τηλεφωνίας λόγω του μεγάλου αριθμού των παικτών που υπάρχουν, ωστόσο ο διεθνής οίκος «αγωνίζεται να δει ποιος θα μπορούσε να είναι εκείνος ο οποίος θα αναλάμβανε τον πρωταγωνιστικό ρόλο της συγκέντρωσης».

Και αναφερόμενη σε κάθε έναν από τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, η Merrill Lynch επισημαίνει:

- Ο ΟΤΕ είναι ο ισχυρότερος παίκτης, αλλά επί του παρόντος δεν θα του επιτρεπόταν μια εξαγορά λόγω του μεγάλου μεριδίου που ήδη διαθέτει στην αγορά.

- Η Forthnet είναι ο μεγαλύτερος εναλλακτικός πάροχος με δείκτη καθαρού δανεισμού προς EBITDA στο 4 και με το EBITDA να αυξάνεται ισχυρά. Όμως εστιάζεται ακόμη στον τρόπο ανάπτυξης του triple play, μετά και την εξαγορά της Nova.

- Η Hellas On Line δημιούργησε 20 εκατ. EBITDA το 2009, αλλά ο καθαρός δανεισμός της πλησιάζει τα 200 εκατ. ευρώ, με τον δείκτη καθαρού δανεισμού προς EBITDA να φτάνει το 10.

- Δεν πιστεύουμε ότι η On Telecom παράγει θετικό EBITDA, ενώ έχει κάποιον καθαρό δανεισμό.

- Η Vodafone θεωρητικά έχει τη δυνατότητα να δαπανήσει αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στην ελληνική αγορά σταθερής τηλεφωνίας. Όμως, δεν βλέπουμε αυτό να αποτελεί στρατηγική της προτεραιότητα, ειδικά όταν στην Ισπανία και στην Ιταλία οι αντίστοιχες κινήσεις της είχαν μικτά αποτελέσματα.

- Η Wind Hellas παραμένει ακόμη χρηματοδοτικά πιεσμένη.

Πάντως, η Forthnet και η Hellas On Line έχουν ανακοινώσει ότι συζητούν ενδεχόμενο συνεργασίας τους.

Η άλλη όψη του νομίσματος

Μπορεί βέβαια οι εξελίξεις για τον ΟΤΕ να μην είναι οι καλύτερες δυνατές, ωστόσο οι αναλυτές βλέπουν ότι σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία το 2010 και το 2011:

- Ο Οργανισμός θα συνεχίσει να εμφανίζει σημαντικά κέρδη και μάλιστα υψηλότερα από αυτά του 2009.

- Οι θετικές λειτουργικές ταμειακές ροές που θα παράγονται θα μπορούν να καλύπτουν άνετα τις επενδύσεις του Oργανισμού και να αφήνουν τη δυνατότητα για τη διανομή μερίσματος γύρω στα περυσινά επίπεδα (0,50 ευρώ ανά μετοχή) και μάλιστα με τον καθαρό δανεισμό να μειώνεται κατά τι.

* Αναδημοσίευση από το 630ό φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ", 16 - 20 Απριλίου 2010.

** Τα αναλυτικά στοιχεία για τις προβλεπόμενες οικονομικές επιδόσεις του ΟΤΕ και την ελληνική ευρυζωνική αγορά δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v