Οι θέσεις της ΕΑΣΕ για το νέο φορολογικό

Με υπόμνημα προς τον υπουργό Οικονομικών η Εταιρία Ανωτάτων Στελεχών Επιχειρήσεων (ΕΑΣΕ) διατυπώνει τις θέσεις της για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο.

Οι θέσεις της ΕΑΣΕ για το νέο φορολογικό
Με υπόμνημα προς τον υπουργό Οικονομικών η Εταιρία Ανωτάτων Στελεχών Επιχειρήσεων (ΕΑΣΕ) διατυπώνει τις θέσεις της για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο.

Συγκεκριμένα, στο υπόμνημα επισημαίνονται τα εξής:

1. Η ευκαιρία που παρουσιάζεται σήμερα για διαρθρωτικές αλλαγές δεν πρέπει να πάει χαμένη. Το πολιτικό κεφάλαιο που υπάρχει αυτή τη στιγμή πρέπει να αξιοποιηθεί με νόμους και ρυθμίσεις που θα απελευθερώνουν την οικονομία από τα γραφειοκρατικά δεσμά και τα επιμέρους, κάθε είδους, αντιπαραγωγικά συμφέροντα. Το φορολογικό σύστημα είναι το πρώτο και βασικότατο πεδίο στο οποίο μπορεί και πρέπει να εμφανιστεί, να γίνει φανερή, μια νέα προσέγγιση, μια νέα φιλοσοφία που θα ευνοεί τη σκληρή δουλειά και το ταλέντο, την παραγωγική δραστηριότητα και την επιχειρηματικότητα.

2. Για να γίνει εφικτό κάτι τέτοιο επιβάλλεται το φορολογικό σύστημα να είναι στην ουσία ένα σύστημα αποδοτικών κινήτρων κι όχι απλώς ένας εισπρακτικός μηχανισμός ή ένας μηχανισμός απλής αναδιανομής εισοδήματος. Εάν δεν παράγεται πλούτος, το κράτος δεν μπορεί ούτε να εισπράττει, ούτε να αναδιανέμει. Στο πλαίσιο αυτό, καθοριστικός παράγοντας της επιτυχίας του νέου φορολογικού συστήματος είναι η απόκτηση εμπιστοσύνης από τον φορολογούμενο σε όλα τα επίπεδα ότι τα χρήματά του διασφαλίζονται. Είναι απαραίτητο να εφαρμοσθεί στην πράξη η άμεση εκδίκαση των υποθέσεων υπεξαιρέσεων και διασπάθισης δημοσίου χρήματος και η παραδειγματική τιμωρία των ενόχων.
Αντίστοιχα, πρέπει να επιταχυνθεί η απονομή δικαιοσύνης για τις φορολογικές υποθέσεις με λογοδοσία των υπευθύνων υπαλλήλων και στελεχών των οποίων οι υποθέσεις ανετράπησαν στα δικαστήρια και για τις οποίες αποδεδειγμένα ταλαιπωρήθηκαν άδικα φορολογούμενοι ή εταιρείες.

3. Οι βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου περιέχουν πολλά θετικά σημεία τα οποία ευθύς αμέσως επισημαίνουμε: Η πρόθεση κατάργησης πολλών φοροαπαλλαγών και αυτοτελούς φορολόγησης που είχε θεσπιστεί για αδικαιολόγητα μεγάλο αριθμό επαγγελματικών ομάδων και υπαλλήλων. Η τοποθέτηση παντού ταμειακών μηχανών και η γενικότερη αυστηροποίηση του συστήματος είναι απαραίτητη, με την προϋπόθεση βέβαια όλα αυτά να μη μείνουν στο επίπεδο των προθέσεων. Οποιαδήποτε, επίσης, ίση φορολογική μεταχείριση όλων των νομικών προσώπων του δημοσίου (ΝΠΔΔ) επικροτείται από την ΕΑΣΕ. Τέλος, αν και αυτονόητο, κάθε εκσυγχρονισμός και επέκταση του ηλεκτρονικού συστήματος του Υπουργείου είναι απαραίτητος ώστε μέσω του περιουσιολογίου και των διασταυρώσεων, αλλά και με τακτικό ετήσιο δειγματοληπτικό έλεγχο, να εξετάζεται η τήρηση της φορολογικής νομιμότητας για νομικά και φυσικά πρόσωπα.

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin4. Ωστόσο, υπάρχουν πολλές προτεινόμενες ρυθμίσεις που αφορούν την πάταξη της φοροδιαφυγής (βλ. Νο 20-Νο.38), που ναι μεν κρίνονται θετικές αλλά η εφαρμογή τους θα εξαρτηθεί τόσο από την εξειδίκευσή τους όσο και από τη δυνατότητα εφαρμογής τους. Κεντρική κατά τη γνώμη της ΕΑΣΕ, σε κάθε περίπτωση, είναι ρύθμιση ενός ελάχιστου τεκμαρτού κόστους διαβίωσης. Αυτό γιατί, σε συνδυασμό με το περιουσιολόγιο και το Ε9, οι αρχές έχουν για πρώτη φορά τη δυνατότητα να ανακαλύψουν αυτούς που φοροδιαφεύγουν και κρύβονται σε χαμηλά εισοδήματα.

5. Ο εκσυγχρονισμός του συστήματος και οι ανωτέρω θετικές προτεινόμενες ρυθμίσεις μπορούν να απαλύνουν, αλλά όμως όχι να εξαφανίσουν ρυθμίσεις που κατά τη γνώμη μας μπορούν να βλάψουν τις αρχές της αποδοτικότητας που αναφέραμε προηγουμένως. Η αύξηση των φορολογικών συντελεστών και η βαριά φορολογία στα λεγόμενα υψηλής αξίας ακίνητα μπορεί να δημιουργήσουν συνθήκες ασφυξίας σε παραγωγικά στρώματα μισθωτών/στελεχών του ιδιωτικού τομέα καθώς οι υψηλοί συντελεστές φορολόγησης αποθαρρύνουν την υπερεργασία των στελεχών και ενδεχομένως να αμβλύνουν τη διάθεσή τους για επιπλέον παραγωγικές ώρες και εισόδημα. Η κυβέρνηση πρέπει να υπολογίσει ότι η βαριά φορολογία από ένα οριακό σημείο και μετά αποθαρρύνει την εργασία με αποτέλεσμα στο τέλος οι δυσμενείς επιπτώσεις να διαχέονται σε όλη την οικονομία αλλά και στα έσοδα του κράτους και των ασφαλιστικών ταμείων.

6. Πρέπει να δημιουργηθεί και να υπάρχει στην εφορία «προφίλ φορολογούμενου» και με βάση αυτό να εκτυπώνονται λίστες φορολογουμένων υψηλού κινδύνου φοροδιαφυγής, στους οποίους θα γίνονται έλεγχοι με βάση την αυτοματοποιημένη εκτύπωση, και οι οποίοι έλεγχοι θα υπόκεινται στη συνέχεια σε τυφλή αξιολόγηση κατά την οποία ο αξιολογητής δεν θα γνωρίζει τα στοιχεία του φορολογούμενου και του ελεγκτή της εφορίας.

7. «Επιδοτώντας τη φοροδιαφυγή». Οι μισές ελληνικές οικογένειες (54,4% του συνόλου ή 3 εκατομμύρια από τις 5,5 εκατομμύρια δηλώσεις φόρου εισοδήματος που υποβλήθηκαν το οικονομικό έτος 2007) δηλώνουν εισοδήματα κάτω των 12.000 ευρώ ετησίου εισοδήματος. Δηλαδή ετησίως δηλώνουν ότι έχουν μέσο μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα 500 ευρώ και πληρώνουν φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων ΜΗΔΕΝ. Μπορεί πράγματι να πιστέψει κανείς ότι αυτές οι οικογένειες, που αντιστοιχούν σε πάνω από τους μισούς από τους συνολικά 8 εκατομμύρια φορολογούμενους της χώρας, είναι όλες φτωχές και πρέπει να λάβουν το σχεδιαζόμενο επίδομα αλληλεγγύης. Η ΕΑΣΕ πιστεύει ότι όχι μόνο οι έκτακτες εισφορές πρέπει να αποκλειστούν εφεξής από τη φαρέτρα του Υπουργείου Οικονομικών, γιατί είναι άδικες και επιβάλλονται σε παρελθόντα εισοδήματα που στο παρόν μπορεί να μην υπάρχουν, αλλά και γιατί είναι αδύνατος ο εντοπισμός των πραγματικά φτωχών. Υπάρχει ο κίνδυνος έτσι να επιδοτείται η ..φοροδιαφυγή των πλουσίων που δηλώνουν φτωχοί.

8. Μόνο στην Ελλάδα συνεχίζει να προβλέπεται η επιβολή του ΕΦΤΕ, που αποτελεί εισφορά 0,12 ποσοστιαίων μονάδων επί των στεγαστικών δανείων, κατά τον Ν.128/1975 όπως ισχύει σήμερα, και 0,6 ποσοστιαίων μονάδων επί καταναλωτικών και επιχειρηματικών δανείων. Με δάνεια σε επιχειρήσεις 82 δις ευρώ, ο αντίστοιχος ΕΦΤΕ 0,6% υπολογίζεται σε περίπου 500 εκ ευρώ ετησίως τα οποία σήμερα επιβαρύνουν τις επιχειρήσεις και τα ετήσια φορολογητέα κέρδη τους. Σημειώνεται ότι μια αντίστοιχη άδικη επιβάρυνση επιβάλλεται και στα νοικοκυριά καθώς ο φόρος αυτός επιβάλλεται, με άλλο συντελεστή, και στα δάνεια που αυτά συνάπτουν, εξασφαλίζοντας τελικά συνολικά έσοδα περίπου 1 δις ευρώ στο κράτος, σύμφωνα με το Οικονομικό Δελτίο Alpha Bank, Τεύχος 110 του Οκτωβρίου 2009.

9. Να μην περιορίζεται με πλαφόν η δυνατότητα να προσθέτει κανείς δαπάνες οι οποίες θα εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα (έστω σε μικρότερο βαθμό) ώστε να υπάρχει ένα ελάχιστο κίνητρο για αλλαγή νοοτροπίας σε όλα τα επίπεδα εισοδήματος. Με αυτό που μάλλον προτείνεται στην παρούσα φάση το πλαφόν σταματάει το όποιο κίνητρο μέχρι το συγκεκριμένο ποσοστό του ύψους του εισοδήματος που αντιστοιχεί. Πέρα από το καθαρά εισπρακτικό αποτέλεσμα, το σημαντικότερο κέρδος θα είναι η αλλαγή της νοοτροπίας του πολίτη να ζητάει ο ίδιος την απόδειξή του, ανεξαρτήτως ορίων και περιορισμών.

10. Μία ενδεχόμενη περαιτέρω συρρίκνωση των αμοιβών στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας αυτή τη φορά (φημολογία για κόψιμο του 14ου μισθού) όχι μόνο θα περιόριζε δραστικά τη ζήτηση και τη ρευστότητα της αγοράς, αλλά θα ήταν και άδικο για εκείνους τους μισθωτούς και τα στελέχη των επιχειρήσεων που σε αντίξοες συνθήκες οικονομικής κρίσης και εργασιακής ανασφάλειας σηκώνουν σήμερα όλο το βάρος της παραγωγικής δημιουργίας και της επιχειρηματικότητας στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας. Επιπλέον, θα περιόριζε δραστικά και τα φορολογικά έσοδα, αλλά και τα έσοδα στο ασφαλιστικό σύστημα με καταστροφικές συνέπειες.

11. Είναι σημαντικό η κυβέρνηση να αξιοποιήσει τη δημόσια περιουσία -συνεργαζόμενη με τον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας- το ύψος της οποίας φτάνει τα 300 δισ. ευρώ. Να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση τραπεζών και εταιριών που δεν παράγουν δημόσια αγαθά ώστε να βαθύνει τις αγορές και να αναπτύξει τον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας. Τέλος, από τώρα να ξεκινήσει μια συστηματική προσπάθεια ανεύρεσης της ‘δομημένης σπατάλης’, που κρύβεται μέσα στους κωδικούς του προϋπολογισμού και αφορά κυρίως –αν και όχι μόνο– τους πολυπληθείς οργανισμούς και να τους συρρικνώσει ή να τους καταργήσει ανάλογα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v